Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg fikk brev fra NAV trygd i dag.

Om at ettersom jeg ikke har oppgitt far på barnet, må jeg møte på deres kontor, innkalling i farskapssak?

What??

Rett etter snittet kom jordmor med noe jeg skrev under til bidragsfogden, eller noe, noe hun sa alle gjorde når de hadde barn i partnerskap?

Hva er egentlig dette?

*forvirret*

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9813796-m%C3%B8te-p%C3%A5-nav/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Aller først: GRATULERER!!!!

Har vært bortreist en stund og ikke fått med meg din store nyhet før nå.

Håper dere har noen deilige dager sammen!

Så til NAV, det stemmer nok at du må på et møte med de. ( det er en sak som skal til bidragsfogden, så du kan jo ta en telefon dit og høre, kanskje er saken allerede ute av verden uten at NAV har fått beskjed om det? De har ikke verdens beste kommunikasjon seg imellom)

Det er en ganske enkel sak, skal være i alle fall, du avtaler et møte, tar med deg papirene på at det er inseminasjon med anonym donor (som de sansyneligvis ikke ser på engang) og så skriver du under på et papir de har om at far er ukjent og farskaps saken skal henlegges. Dette må gjøres for at saken henlegges. Høres kanskje rart og voldsomt ut, men er bare en ren formalitet.

Skal dere igang med adopsjonsprosessen, eller kanskje er igang?

Da må dere jo få henklagt farskapssaken for å kunne søke, det er ikke sikkert dere vil få beskjed om at den er henlagt, det er vist ingen automatikk i å underrette mor om sakens gang, og du vil heller ikke få noen papirer på det (fikk i alle fall ikke jeg).

Så da må du bare passe på selv å ringe, så du vet når den er henlagt, så dere kan komme videre i prosessen.

Håper dere får en fin sommer med den lille!

Det er jo ikke den varmeste av de norske somrene her sørpå i alle fall, og det er vel kanskje bare deilig med et sånt lite nurk.

Takk for gratulasjon.

Og takk for at du tok deg tid til å svare. Jeg ble bittelitt stressa en liten stund her nå, og så for meg kaos... Hehe.

Jeg får prøve å ringe i morgen, og flytte møtet, ettersom vi ikke er i Oslo da de hadde satt opp møte.

Og å finne papirene fra Stork, det er ikke sikkert jeg greier. MEn som du sier, det er ikke sikkert de ser på de - og de bør vel tro oss på hva vi sier. *ler*

Vi skal igang med adopsjonsprosess ja, men venter til høsten. Vi flytter inn i rekkehus i slutten av august, og greit å få salg av leilighet og flytting ut av verden først..

Hei.

Så vidt jeg vet må alle som har barn med ukjent far på et slikt møte for å henlegge farskapssaken. Det er virkelig bare en bagatell, men må gjøres.

Ang. papirene fra stork eller andre klinikker, jeg hadde også klart å rote bort disse, tiden fra man blir inseminert til dette skjer inneholder ganske mange andre og mer spennende og klrevende elementer enn å skulle passe på disse....men stork sendte meg en bekreftelse på mail, og denne tok jeg med (som de ikke så på)....

Annonse

Vær også oppmerksom på at i perioden fra barnet er født, til det er adoptert av din partner har du krav på bidragsforskudd: 1250,- pr.mnd.

Dette kan de orientere deg mer om på nav.

Synes i grunn du er heldig som fikk en slik innkalling. Jeg oppdaget det først litt senere i forbindelse med å få henlagt farskapssaken, og da hadde det gått noen mndr, og jeg hadde tapt en masse penger. De tilbakebetaler nemlig for maks tre mndr.

Ellers, kos deg med den lille. Den første tiden er jo slitsom, men fryktelig hyggelig også :-)

Hvorfor i all verden får vi "kun" 620,-" i bidragsforskudd for dattern vår (som ikke er stebarnsadoptert). Vi trodde i utganspuntet at vi ikke skulle få disse pengene, og ser bare på dem som bonus (ville heller blitt sett på som to likeverdige mammaer på papiret med en gang, enn noen gang å få ett rødt øre), så det er ikke noe krise altså, jeg bare lurer på hvorfor vårt bidrag er halvert??? Noen som vet?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...