Gå til innhold

Hvordan få plass til 3 barneseter i baksetet på en bil?

Anbefalte innlegg

Vi har nå et maxi cosi cabriofix med base til minstemann og hts besafe combi til eldstemann.Men nå må minstemann snart over i neste sete. Tenkte derfor å gi storebror nytt sete og minstemann hans. Men vi prøver trolig å få et barn til ganske snart, og vil derfor finne et sete som gjør at vi får plass til alle tre. Ser det er liten plass mellom de vi allerede har. De er jo veldig brede. Eldstemann er 2,5år og 13 kg nå. Er derfor litt liten til de fra 15kg. Vi ønsker et sete som kan brukes så lenge han har behov for setet. (Altså de opp til 36kg). Men alle vi har funnet er så store. Noen som har forslag til et lite og godt sete?

Dere som har tre barn med ca 2 års mellomrom. Hvordan får dere plass? Hvilke seter har dere?

Fortsetter under...

Har en på 4 !/2 år, en på 3 og ei på 6 mndr i baksetet på vår Mazda 626 2L ( Skråseler til alle setene i den bilen). Har ingen problemer med å få plass til de.

Nå sitter de to største i Ekte Graco seter ( de er store), og minsten i babysete, men har prøvd med det nye setet hennes også. Det hun skal ha etterpå. Det er ett stort sete som kan være både bakovervendt og forovervendt.

Vi har tre barn med 2 år mellom de to første (23 mnd) og 2 år og 9 mnd mellom de to neste, minste er 4 uker nå. Her sitter eldstemann på et pute m/rygg sete (15-36 kg), han er 4,5 år nå, mellomste sitter i et bakovervendt BeSafe izi Kid sete og babyen i en rømer/britax babystol. Det er akkurat så vidt det er plass og det er en jobb i seg selv å rekke beltefestet til eldstemann, plassen til å skvise ned armen er minimal selv når vi tilter setet litt akkurat når vi fester ham, men det går. Regner med det blir enklere når minsten overtar mellomste sin stol og mellomste også får en pute m/rygg stol i stede. Men to store bilstoler og en babystol tror jeg ikke det vil være plass til bak i de fleste biler. Har ikke så mye forslag til sete egentlig, tror jeg heller ville bitt i det akk så sure eplet og kjøpt en ekstra bilstol i mellomvektgruppen slik at dere har to og latt eldste flytte over til pute m/rygg stol når han nærmer seg 18 kg og uansett begynner å bli for stor til å sitte bakovervendt.

Jeg har en bitteliten bil som kun brukes inne i byen, og i den får jeg ikke tre puter/seter inn i baksetet. Jeg forholder meg til EU direktiv (er ikke i Norge nå), og der står det at dersom barna ikke er forsvarlig sikret i baksetet (da det ikke er mulig av plassmangel) kan barnet sitte i forsetet forutsatt at det er forsvarlig sikret. Følgelig sitter eldstemann på pute foran.

Vet ikke om dette er lovlig i Norge? Uansett er det helt umulig å ha "vanlig" bil dersom man har tre eller flere barn. Vi burde få subsidier ved bilkjøp, da dagens regler tilsier at man må skaffe seg en 7 seter!

Vi har "vanlig" bil og 3 barn vi :-) men kommer det en til (og det gjør det ikke! ;-)) så må vi har 7 seters, men tre stykker er det plass til. Har ikke stasjonsvogn engang iv, men vanlig sedan og alle tre sitter veldig forsvarlig sikret, han på snart 3 år sitter endatil bakovervendt som er anbefalt.

Jeg formulerte meg nok litt dumt over. Personlig var det veldig vanskelig å ha "vanlig" bil da vi hadde tre barn, fordi de til stadighet skulle ha med venner... Og skulle vi ha med f.eks. tante eller mormor, så var det ikke plass til dem i bilen. Dermed mener jeg at det er litt tungvindt å ha "vanlig" bil med tre barn eller flere. Dessuten er det mange biler som ikke har plass nok til tre barneseter bak, eksempelvis en Polo....

Annonse

Takk for alle svar! Er ikke lett nei. Mannen nekter plent å kjøpe større bil, så lenge vi ikke har flere enn 3 barn. Vi må rett og slett finne seter som passer. Har veldig lite lust å kjøpe enda et sete i mellomklassen, men ser ut for at det kansje er eneste alternativ hvis vi må skifte nå. Men minstemann har veldig god plass i setet enda, for hun er liten for alderen. (Og kun 7,5 mnd) Problemet er bare at hun blir veldig hissig når hun ikke kan sitte mer oppreist. Må ofte presse henne ned i setet, og hun blir fort lei av å kjøre slik. Hun setter seg opp selv nå, så da vil hun helst sitte hele tiden. Hadde håpet at vi kunne vente til hun var 1 år og eldstemann 3. For da kan han vel sitte i neste klasse? Eller er det kun vekten som avgjør? Han er 13 kg og har knapt lagt på seg det siste halvåret. Tviler derfor på at han vokser 2kg de neste månedene.... Må vi vente enda lenger med å skifte da? Hvor lenge er det forresten vanlig å bruke de setene som går til 18kg? Noen som har samme sete som oss? Hvor lenge har deres brukt det?

Når det gjelder å ha eldstemann fremme er ikke det et alternativ da vi har airbag og den ikke kan kobles ut. Dessuten blilr det tungvindt for oss voksne å måtte krype i midten bak.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...