Gå til innhold

Alltid skal noen finne opp hjulet på nytt

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg anbefaler deg å lese hele artikkelen, som står i dagens utgave av Aftenposten. Det er ingenting som taler mot fullamming her, derimot bidrar den til å nyansere debatten litt.

Den svenske legen er spesialist i klinisk bakteriologi og immunologi ved Sahlgregska institutt i Göteborg, og kan vanskelig avvises som fagperson.

Fins den aftenpostenartikkeln på nett?

Jeg avviser ikke han fyren som fagperson. Ikke mener jeg at de som gir mme skal ha dårlig samvittighet heller. Jeg bare påpeker st det er mange forskjellige meninger ute og går. :-)

Den var godt gjemt ja,

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1881250.ece

Selv om mme gir fullgod næring er en del av det legen sier litt unyansert. Det er for eksempel nettopp utgitt en artikkel i Pediatrics der 16 000 barn ble fulgt til 8mnd i storbritannia, blant de fullammede var sykehusinnleggelsene pga infeksjoner i luftveier eller mage/tarm redusert med 50%. Det sagt, dette forhindrer ikke at det skjer hos de som ammes også (som Ellie har opplevd selv...)

Jeg synes ikke hun er så unyansert i forhold til dette, hun trekker jo overhodet ikke den infeksjonshemmende effekten i tvil

Hun sier:

- Amming har en sterk infeksjonshemmende effekt, og morsmelk er veldig bra næring.

- Det er vanskelig å påvise at morsmelkerstatning er noe dårligere ernæring for spedbarn. Samtidig er andre helseeffekter ved morsmelk enn den infeksjonshemmende veldig små og vanskelige å påvise.

Anyway, ingenting er jo svart-hvitt her i verden. Selv ble jeg fullammet til seks måneder, og hadde ørebetennese tre-fire ganger hver vinter til tross for at jeg hadde den største lua og de tjukkeste raggsokkene i gata.

Jeg er heller ikke i tvil om at morsmelk er det beste for barnet mitt, det er derfor jeg sitter ved pumpa i flere timer om dagen - og fullammer på den måten på fjerde måneden. Men når jeg tar fram flaska i det offentlige rom, har jeg nesten lyst til å sette på den en lapp der det står MORSMELK, slik at jeg unngår blikkene. Og slik bør det strengt tatt ikke være. Det er vel dette den svenske legen i første rekke vil til livs.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...