Gå til innhold

Sier dette en gang for alle nå.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Altså.. nå har jeg skumlest gjennom disse debattene.. å skjønner godt frustrasjonen til de som røyker, føler seg provosert.. DETTE er heelt unødvendlig av folk som er her rinne å gjøre.. En ting er at det er to sider av en sak, men det er ikke noe skam å røyke fordi om man er gravid folk!!

Jeg røyker ca 4 dager i uken.. (ca 7 sigaretter av type Prince Menthol). Før jeg ble gravid røkte jeg nesten en pakke hver dag... Jeg har redusert kraftig.

Dere som kritiserer: Tenk på en ting: Da dere ble født, røykte moren deres? For min bestemor har fødd 8 barn, å røyke med alle.. Alle lever, alle er friske..... Det er bare tull at de per idag skylder på at røyken var mindre farligere da.. vet dere hva de røykte da?? Blåstrekk..... Noen prøvd det? Den er Forferdelig sterk..

En venninde av meg, har to barn. sluttet å røyke med den første.. Ungen utviklet brokk.. Hun hadde det ikke bra med seg selv den perioden hun ikke røykte.. Nå har hun fådd nr. 2 å røyke da under graviditeten, ungen er FRISK! Verken brokk eller noe annet.. Å gjett hva? Hun hadde det 10 gang bedre med seg selv .....

Psykologisk: Har ikke du det bra, har heller ikke ungen din det bra, selv nede i magen. Har du det bra, har ungen også det bra!

Å til sist: Passiv røyking er enda mer skadelig enn å røyke selv under svangerskap!!

Gjør akkurat det dere vil jenter! Klarer dere slutte, tommelen opp for dere! Til dere som ikke gjør det: Ikke glem at dere skal leve selv også.... Ingen har på noen måte rett til å dømme dere uansett! ;-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det dummeste jeg hører er argumentasjon som at "jeg røykte under svangerskapet, og ungen miner frsik" og "venninna mi røyket ikke og fikk unge med astma".

Det er usaklig argumentasjon og fungerer kun som trøst. At røyking ER skadelig og at barnet har det best uten er ikke noe å diskutere engang. Alle vet dette. Dette er en kjensgjerning.

Kjempeflott at du har klart å trappe ned på røyken, men neste gang så slutter du FØR du blir gravid, akkurat slik man blir anbefalt. Da slipper du å sitte på denne siden her og forbanne oss som faktisk klarte å slutte og som vet vi gjorde det beste for ungen vår.

Og ja, passiv røyking er også skadelig! man skal ikke røyke når man har småbarn i hus heller.

Skrevet

Hvordan vet du hvordan jeg ble gravid da? Jeg hadde faktisk ikke det alternativet å slutte FØR jeg ble gravid jeg, for jeg viste ikke at jeg var gravid før i uke 9.... Man bli også anbefalt av LEGER OG JORDMOR å trappe ned om man vil... da tror jeg de vet hva de snakker om som har mer erfaring... Tror ikke Norge hadde hatt det så bra om leger i vårt land hadde oppfordret til at barna våre ble syke... Men du sitter her og sier at jeg ikke skal sitte her og forbanne dere som faktisk klarte og slutte.. hva er det du gjør nå da? jo, akkurat det samme bare med de som ikke er så sterke, eller det kan ligge et problem bak som verken du eller jeg har noe med eller forstår.....

Skrevet

Røyking er skadelig for barnet og barnet har det bedre uten.Men så lenge det er ikke kriminelt og røyke i svangerskapet så bare røyk du.Det er DIN ungen du skader,ikke min.

Skrevet

jeg er faktisk enig i den, såm du har det har fosteret det også, men roser alle for å greie å slutte og røyke men er en risiko i at fosteret kan ha en skade om man røyker eller ikke. å synes det er tull av de som har greid det og hakke ned på de som ikke greier det, det er mye værre for si som røyker og ikke greier og slutte.

Skrevet

å så flink å slutte å røyke, du er et virkelig bra menneske som kan dømme andre.....

Skrevet

Jeg roser også de som klarer og slutte, men hakker heller ikke på de som ikke greier det.. Jeg synes du anonym istede for å sitte sånn som du gjør, kan oppmuntre de andre til å slutte, være en inspirasjon og komme med råd! Får du har ingen rett til å dømme andre folk.. hvem har gidd deg rett til det da?

Skrevet

Helt utrolig hvordan enkelte her dømmer andre mennesker. Håper disse ikke overfører disse egenskapene til barna sine. Jeg tror ingen her røyker fordi de vil skade barnet sitt, men de klarer rett å slett ikke å slutte. Er det så vanskelig å forstå når nikotin er det mest vanedannende stoffet som vi hvet finnes i dag. Jeg vil bare si til disse menneskene, slutt å døm andre å pass på dere selv.For det andre er det så mange utrolige falige ting i dag, å gå i byen; tenk på all eksos dere puster inn. Dere som dømmer røykere, har dere stengt dere inne? Eksos er farligere en røyk, dere kan faktisk dø av det på få minutter i store mengder. Spiser dere bare det som er sunt og passer vekten ?, hvis ikke er dette også farlig. Trimmer dere ?, det er farlig å ikke gjøre det. Har dere det godt med dere selv når dere dømmer andre?, det er jo b ra for hvordan man føler seg har mye å si for barnet. Men tenk også da på hvordan de som røyker og ikke klarer å slutte føler seg når dere dømmer dem!

Skrevet

Jeg har også skumlest gjennom røykedebattene...

Mitt første inntrykk er at de mer eller mindre går ut på det samme, bare med ulike overskrifter.

Det andre som slo metg,- er at alle som røyker her inne, virker så sinte og er i opposisjon til de fleste! Har dere selv lagt merke til at DERE faktisk er de som går i forsvar, allerede FØR de ikke-røykende har sagt noe... Og etterpå reagerer dere med skittkasting når ikke-røykende motsier dere, ELLER forteller (de fleste på en fin måte) at de har klart å slutte, fordi de tok/tar hensyn til barna sine...

Hva med å være litt mer positive og også litt ydmyke...for uansett hvordan dere snur og vender på det, så er det dere gjør mot barna deres ved å røyke, skadelig og forferdelig dårlig gjort!

• 2 uker senere...
Skrevet

Maja87, innlegget ditt er vås fra ende til annen, argumentasjonen din faller på sin egen urimelighet. Det er en kjensgjerning at røyking under svangerskapet er skadelig for barnet. Dette er et faktum og kan ikke diskuteres.

Min bestemor fødte 6 barn, den ene døde i krybbedød. Min svigermor har fått to sønner med astma/allergier. Av mine søsken har 2 av 3 det samme. Det går bra med mange ja, men det er sannelig nok av beviser for det motsatte. Jeg er uansett ikke villig til å ta noen sjanser.

Skrevet

hva med og gjøre akkurat det samme du vill frem til selv? vi som røyker på forumet her søker ikke trakkasering men HJELP. så klart vill vi gjærne forsvare oss. Men her blir vi trykt ned i søla me alt mulig dritt om hva vi gjør med fosteret vårt. Noen mener det er en stor skam, i dette innlegget er det ikke ment til de som har valgt og er flinke til og slutte, men en slaks trøst til de som ikke er like vellykka som dere. Hvis noen skriver at de vill ha hjelp til og slutte. så svar heller trakaserende til de. men ikke til de som sitter og faktisk SLITER. Det mener jeg er MER forferdelig.

Vis respekt for de som greier og slutte og de som ikke greier det.

Skrevet

Dere alle som skriver stygt til røykerne.. Tror dere virkelig dere er til stor hjelp for de som vil slutte? føler meg bare mer protisterende pga dere. får ikke mye mer motivasjon akkurat.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...