Gå til innhold

Noen som IKKE tar folsyre??


Smellkyss

Anbefalte innlegg

Jeg tar ikke folsyre, tåler ikke disse B-vitaminene. I forrige svangerskap endte det med at jeg lå sammenkrøpet på badegulvet pga smerter/luft/kramper i magen pga. Folsyren. Smertene stoppet helt opp da jeg sluttet å ta de. Nå tør jeg ikke prøve engang, spiser brokkoli og avocado så godt jeg kan. Hva med dere andre? Noen andre forslag til hvilke grønnsaker som jeg kan spise istedenfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nope...

 

Tar folat når jeg husker det, og det er ikke alltid...=o)

 

Under forrige svangerskapet mitt så tok jeg ikke i det hele tatt og gutten min er frisk som en fisk=o)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men leste i vg her om dagen at slettes ikke alle bør ta folsyre, viktig og snakke med lege først for å finne ut av om man har behov for det eller ikke. Det er visst ikke bra å ta det ellers. Kreftfremkallende. Altså...alt er jo det nå om dagen, men... sto så..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg tar ikke folsyre, og kommer heller aldri til å ta det.

Har 1 barn fra før og med henne tok jeg heller aldri folsyre og hun ble 100% frisk.

Hun var også den eneste babyen på avdelingen som hadde så fin hud da hun ble født...

Så jeg kommer nok ikke til å ta folsyre nei...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, man trenger ikke proppe kroppen full fordi det KANSKJE hjelper for 1 av 10 000...

 

Jeg prøver også å spise grønnsaker som inneholder folat, tror det er det aller beste for kroppen!

Legen min sa faktisk til meg i dag at det ikke var nødvendig å ta tilskudd dersom det ikke var arvelige faktorer inni bildet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

syns det er rat en lege kan si at man ikke trenger og ta det når alle offentlige anbefalinger går ut på at man bør ta folsyre.

 

hvis man kan unngå nevralrørsdefekt så er vel det og foretrekke.

så lenge det anbefales så tar jeg det.

(skjønner de som blir syke og ikke tar det av den grunn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig med 2 skatter ute + en skatt inne, jeg tar det saa lenge legene (og vitenskapeligefunn) anbefaler det. Onsker ikke ta noen risiko. Og det er jo ogsaa det eneste de virkelig anbefaler oss aa ta (som sagt, skjoenner jo at det blir anderledes om noen reagerer paa det, er man obs paa aa faa det gjennom kostholdet er det sikkert fint og).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke vær hysterisk med alle disse tingene du skal(og ikke skal) ha i deg, men spis sundt og variert er nå mitt råd! Bruk hodet og instinktet og spis mat lagd fra bunnen av så får nok du og fjompen i dere den næringen dere trenger. Liker ikke mat i pilleform jeg, og har ikke tatt noe kosttilskudd under svangerskapet, og mangler ingenting. Men dette velger du selv. Er sikkert ikke skadelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og, ja-brokkoli og alt som er grønt er jo folat i naturform, så ikke bekymre deg om du spiser det jevnlig.Hvis kroppen din ikke vil ha Folat-pillene, så må du høre på den. Hilsen naturbarnet:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norske helsemyndigheter har gått ut og anbefalt folsyre 400mg både før og under graviditet av en årsak: det er bevist å redusere forekomsten av nevralrørsdefekter. Man er ikke eksludert fra dette ved å tidligere ha født et barn, heller ikke fordi man ikke har noe arvelig i familien. Selv om det ikke er en høy forekomst så er den absolutt reell!! Og skjer det ditt barn, så er det noe å tenke på at man HAR hatt muligheten til å forebygge.

Dersom du av en eller annen grunn ikke tåler folsyre, ta det opp med din fastlege og sørg for å få tilpasset en kostholdsplan som sikrer at du får i deg nok.

Blir skremt av hvor lett folk tar på ting. Jeg har ei venninne som fødte en sønn med ryggmargsbrokk, og det er mange komplikasjoner knyttet til dette! Det skal man ha respekt for..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det blir tåpelig når man ikke tar folsyre fordi "man ikke liker mat i pilleform" eller fordi VG har en agurknyhet på at folsyre kan føre til kreft. Når det er sagt, så skal sjansen for å få et barn med ryggmarksbrokk være 1 til 1000, så det er uansett ingen grunn til panikk. Grønne grønnsaker inneholder mye folat.http://matportalen.no/matvaretabellen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er litt drøyt å kalle folk for tåpelige fordi de velger å ikke ta disse pillene...

La folk få bestemme selv, trenger ikke å komme med pekefinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Var inne og så på artikkelen som hadde stått i VG, og det var en mye større dose (1 mg ) som var gitt til mennesker som hadde forstadiet til kreft!

 

Mange av dei hadde nok fått det likevel uavhengig av folsyretilskudd fordi dei alt hadde forstadiet!

 

I 2004 var det noe lignende i et engelsk tidskrift!

Om kvinner som hadde fått folsyre i england i 1966 - 1967.

Der sto det at ca 30 av over 2000 kvinner hadde dødd av brystkreft 25 - 30 år etter!

Dette ble senere tilbakevist og hadde ingen sammenheng med folsyre.

 

Fikk en lege på mammografi til å lese artikkelen , og han sa at det var en lite dokumentert artikkel, og at det sto i artikkelen at dei ikke kunne dokumenteres at det hadde noen sammenheng!

 

Legen sa at man trygt kunne ta folsyre!

 

Folsyre er etter mye forskning med på å forhindre kreft!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tar folsyre.. Av en grunn,det er at søsteren til mannen min ble født med ryggmargsbrokk.

Men ettersom jeg har skjønt,er ikke dette arvelig i det hele tatt. Jeg vet ikke jeg,men gidder iallfall ikke ta noen sjanser på akkurat det.

Blir kanskje litt annerledes når ryggmargsbrokk er så nært,og man kan se hvordan det kan gå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns man skal slutte å tenke på alt hva man skal spise osv..

Det beste er å spise normalt, spis sunn og vitaminrik mat, ha ca en halv time morsjon hver dag (gå tur for eksempel)

Sov rikelig, stress ned og nyt svangerskapet ;)

 

Til dere som tar folat:

Ta om dere ønsker, om legen deres har anbefalt det og du ikke har noe i mot det så gjør du som du vil ;)

 

Det aller beste for babyen er å leve så normalt som mulig, ikke stress med tanken på alt som er farlig osv..

Lev normalt, spis normalt og ta litt hensyn til ting som alkohol, røyk osv.. så går det nok bra ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Ifølge legen kan man ikke få for mye folinsyre da den er vannløselig og overskuddet skilles ut i urinen!

 

Det er derfor det er viktig med folinsyre før og under svangerskapets 3 første mnd!

 

I USA og en rekke andre land, har dei tilsatt ekstra folinsyre i bl.a mel bakervarer osv.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir oppgitt og lei meg av å lese om de som ikke tar folat fordi det gikk bra forrige gang. Det går bra i 999 tilfeller av 1000, men tenk om neste mann blir en av de 1000 som får det, fordi man ikke hørte på anbefalingene fra de som har peiling på dette her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gleder.meg

 

Legene anbefaler så mye rart.

Det er godt mulig at Folat er bra for babyen og forhindrer ryggmargsbrokk ja, MEN dem har også nye forskingsresultater nå som viser at dem som har økt sjangse for kreft, kan faktisk FÅ kreft av Folat..

 

Men poenget er at man gjør som man vil, hver enkelt gjør det de mener er best for seg selv og babyen sin, derfor er det ikke noe vits i å krangle om dette, dere som vil ta folat, så gjør det da! :)

Og dere som meg som ikke tar dem, så ikke gjør det.

Nok med det.

Er ikke noe vits i å krangle om dette når vi alle er forskjellige og vi gjør selv hva vi mener er best for babyen.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man reagere på b-vitaminer? Sikker på det ikke var noe annet i de pillene? Uansett - tips: Rå kål inneholder masse folsyre, så knask i vei :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det faktisk sånn at det er VELDIG godt dokument at tilskudd av folsyre før og under svangerskapet er med på å forebygge ryggmargsbrokk! Det er ikke slik at det bare er noen leger som anbefaler tilskudd av dette, så og si alle leger anbefaler dette! Jeg synes det skulle være fryktelig dumt dersom noen skulle avvise å ta disse tablettene på grunn av en enkelt artikkel, som i tillegg var dårlig dokumentert og formulert!

 

Dere som sier at "ja, men alle gjør som de ønsker. Bare lev så normalt som mulig..." Ja, jeg er enig! Lev så normalt som mulig - men TA folsyre!

 

Når forskningen er så entydig som den er - synes jeg faktisk ingen av argumentene her inne for ikke å følge rådet om å ta folsyre er gode nok - med mindre når det ligger legeråd til grunn for valgene. Det har jeg full respekt for.

 

Men jeg klarer ikke å ha respekt for de som velger å utsette barnet sitt for farene for en unødvendig sykdom - bare fordi de ikke liker tabletter eller lignende... Det synes jeg er uansvarlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man leser om folat, så står det at det er et vannløselig B-vitamin!

Må da være vanskelig å få for mye av det da?

Overskuddet skilles da ut gjennom urinen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mange andre land tisetter dei folat i mel og matvarer , nettopp pga at det er vanskelig å få nok gjennom vanlig mat!

 

Og det har dei gjort i mange år!

Rart at det ikke er farlig for dem da?

Da er det jo ikke bare gravide som får det, men alle i alle adersgrupper!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja! helt enig jeg.. Kan ikke helt forstå hvorfor folk sier at de reagerer på de pillene heller.. Jeg kan anbefale det lilla glasset med Møllers Godt for Hjertet (med omega 3, folat + +):) Dette er et kjempefint tilskudd, ikke bare på grunn av folaten, men også fettsyrene som er godt for deg uansett! Og betydningen av fettsyrer er noe som er særdeles godt vitenskapelig dokumentert i forhold til dokumentasjonen som gjelder for folsyretilskudd og kreft (som faktisk per dags dato IKKE er dokumentert). Ikke les artiklene i VG og ta de for god fisk- de er som regel utdrag og fortolkninger av artikler fra vitenskapelige tidsskrifter. Er noe uklart- gå til kilden!

 

Til dere damer: om dere ikke har noen form for påstått "allergisk reaksjon" på folat- hvorfor ikke ta folat når det er så godt dokumentert som det er?? Det koster oss så lite å legge forholdene bittelitt bedre til rette for barnet vårt. Jeg undrer.. Anonym over sier det klart- er dere uansvarlige? For oss som har personer i vår nærhet som har opplevd dette- vi VET at en nevralrørsdefekt kan skje nettopp vårt barn. Det er statistikk det.. Og av de mange tusen som fødes i Norge hvert år- vil en per tusen få denne fødselsdefekten.

 

Tragisk nok ser det ikke ut som om, tross bred satsning fra medisinsk hold, at dette ikke går inn hos den jevne norske kvinne. Det er trist synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

_________les dette da jenter:)_______________

 

Nevralrørsdefekter omfatter spina bifida (ryggvirvelen er ikke sammenvokst og medfører ryggmargsbrokk med eller uten huddekning), encefalocele (hjernehinnebrokk) og anencephalus (manglende hjerne). I Norge kompliseres årlig om lag 70 svangerskap av nevralrørsdefekter (1).

 

Nevralrøret lukkes i 6. svangerskapsuke, dvs. bare to uker etter uteblitt menstruasjon og første mulige positive graviditetstest. Det er derfor for sent å starte med folattilskudd på første svangerskapskontroll hos egen lege, noe som i Norge oftest finner sted i 8.-10. svangerskapsuke.

 

Folat: Et B-vitamin som forekommer i en rekke forskjellige former. Folat er en samlebetegnelse for folsyre, dennes derivater samt tilsvarende stoffer med flere glutamatgrupper. Den primære biokjemiske funksjon for folat er overføring av ett karbon-enheter i en rekke reaksjoner, inkludert aminosyrestoffskiftet og syntese av puriner/pyrimidiner som er byggesteiner i DNA og RNA. Folatmangel fører blant annet til redusert celledeling og forandringer i proteinsyntesen.

 

påpeker at folsyres funksjon ikke bare er på barnet ditt i magen, men flere andre cellulære prosesser som har betydning for annen type sykdom hos deg og i den generelle befolkningen. Derfor tilsetter man i enkelte land folat i kosten.

 

Punktum!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...