Gå til innhold

hvorfor varme melken? litt rart spm kanskje...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette høres kanskje ut som et rart spørsmål, men jeg spør fordi jeg lurer på om det er noen annen grunn enn at baby foretrekker varm melk?

legger ut spm her også, kanskje noen vet?

Jenta mi drikker nemlig uansett temperatur, har jeg funnet ut. Nå har hun jo ikke fått KALD melk, men som i natt, så fikk hun en flaske med morsmelk som hadde stått på nattbordet. Jeg satte den i en kopp med varmt vann i firetida da hun våknet, men så sovnet hun igjen og ville ikke ha mat før klokka seks..

men hun drakk som bare det hun..

nå var denne flasken romtemperatur, og det er veldig varmt nå, så den var MINST 18-19 grader da.

Men det kan ikke være skadelig for magen hennes eller noe sånt, om den ikke har riktig temperatur?

Hun drikker jo såpass sakte at jeg tenker melken blir varm på vei ned likevel?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den lille kan få vondt i magen,hvis melka er for kald.

Det fikk ihvertfall jeg beskjed om.

Skrevet

det har jeg hørt å men hvor liten mener de da??

Skrevet

Aner ikke. Mi er 3 måneder nå. Hender hun får melk med romtemperatur. Ser ikke ut for at får noe vondt av det.

Skrevet

lurer jeg også på... hvor store må de være før det ikke er så nøye lenger..?

Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira
Skrevet

Hørt at de kan begynne å hikke hvis den er for kald. Selv likte snulla mme-en best hvis den var litt over 30 grader...ikke helt kroppstemperatur, men heller ikke romtemperatur. Tilvenninga til kaldere og kaldere melk har skjedd helt naturlig når jeg tenker tilbake, så har ingen alder på hvor gammel hun var da hun fikk den i romtemperatur,- nå får hun den nesten rett fra kjøleskapet.

Skrevet

hvor gammel er hun nå da..?

Skrevet

Magesekken snører seg sammen om de får kald drikke, og da kan de få vondt i magen, pluss at de ikke får i seg så mye som de skal for å bli mette, visstnok.

Kan jo se det i forhold til slanketipset om å kutte ned på varmretter, fordi man har mer plass i magen til varme retter enn kalde. :)

Skrevet

Dytte litt for å se om noen flere ser deg...

Skrevet

men er det snakk om KALD melk, eller under 37 grader, lissom?

Hm,, veslejenta mi hikker jo uansett hun... hikker og hikker og hikker. selv om melka kommer rett fra brystet, og da burde jo temperaturen være fin.. tror hikkingen hennes har mer med at hun drikker fort og sluker mye luft,,,?

Men ja, hva er kald melk? eller, FOR kald melk?

En nevø av meg nektet å drikke melken om den var under 37grader, så da skjønner jeg det jo.. men jenta mi liker den altså kaldere også?

Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira
Skrevet

Nå er hun 9 mnd...hun pleier å leke med flaksa før hun drikker, så iskald er den ikke. Var under hetebølga for ca en måned siden at vi begynte med dette, for da drakk hun veldig lite, og det virka som hun tok best kald melk.

Skrevet

dytte litt i dag...

Skrevet

Hei!

Må bare si deg at morsmelk som har stått framme i romtemperatur lenge kan være farlig! Masse farlige melkebakterier som dannes.. At du varmet den opp i løpet av natta, gjør det bare enda lettere for bakteriene å forme seg.

Morsmelk skal jo stå i kjøleskap evt. bli fryst ned.

Men tilbake til det du spurte om! :-)

Eneste grunnen til at det helst skal være varmt er at det er lettere å fordøye enn kald melk... Noe som kan føre til magevondt. Ikke verre enn det.

Skrevet

Jeg er klar over det i alle fall angående bakterievekst... Hs sa at den kunne stå ute i romtemperatur max 1 time...

Skrevet

Vår smått er 10 mnd. Han liker godt kjøleskapskald mme, vi har hatt stående bokser med ferdigblandet mme i kjøleskapet. Kan ikke se at han har fått vondt i magen av det. Vi har gitt han kald melk nå når det er varmt, og han tydelig viser at han ikke vil ha varm melk. Men han er jo stor, og kan snart begynne å drikke vanlig melk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...