Gå til innhold

Vannkopper i svangerskapet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan det være farlig?

Jeg er ikke sikker på at jeg har hatt det, og nå har datteren min det...

Da jeg var gravid med henne like oppunder termin, fikk jeg nemlig beskjed fra Ullevål om at jeg for all del ikke måtte besøke noen venner med en datter med vannkopper..

Er litt engstelig nå..:-(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei

Var inne og søkte på temaet vannkopper her på BIM og fant litt forskjellige teorier om dette. Mange skriver at det er størst fare for at barnet blir smittet på slutten av et svangerskap.Det som sto var at det er mulig å ta en prøve hos legen for å sjå om du er imun mot vannkopper, mange har hatt det uten å vite om det. Det beste er nok å snakke med legen din...

Skrevet

Dette var min store bekymring når jeg var gravid med nummer to og vannkopper (og andre sykdommer) florerte i barnehagen til min eldste sønn!

Jeg leste masse om det og spurte og gravde når jeg var hos lege/jordmor. Konklusjonen var:

Vannkopper er mest kritisk i 3. trimester. Hvis man har vannkopper når man føder, kan barnet bli smittet og det er ikke bra.

Siden du har lagt inn innlegget på 1. trimester antar jeg at du ennå har en stund igjen til fødselen ;-) Så det er ingen krise for deg! Dessuten - de fleste av oss har hatt vannkopper når vi var små. Hvis du ikke husker det selv (eventuelt moren/faren din husker at du har hatt det), så kan du få tatt en blodprøve. Jeg tok en slik blodprøve og fikk bekreftet at jeg hadde hatt vannkopper tidligere, så da hadde jeg én bekymring mindre ...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...