Gå til innhold

Ammeproblemer - har prøvd alt og trenger råd!

Anbefalte innlegg

Har en gutt på fire uker og vi sliter en del med amminga. I begynnelsen var jeg kjempesår (hadde åpne sår/sprekker på brystvortene som blødde hver gang han spiste), og jeg forsøkte alt. Syntes det gikk litt bedre etter et par uker, selv om jeg fortsatt var veldig sår og gråt hver gang han spiste. Da måtte vi imidlertid introdusere flaska og gi tillegg et par ganger i døgnet, fordi han ikke la på seg. Han bruker også smokk pga stort sugebehov.

Som om forvirringen ikke var stor nok måtte jeg kapitulere og prøve brystskjold på hs' anbefaling - ville at sårheten skulle få sjans til å gro, og trodde at han kom til å takle det ok. Sikkert dumt, jeg skjønner det nå, men ingen ting annet hjalp, så jeg vet ikke helt hva vi ellers skulle funnet på. Vi fikk hvert fall noen dager hvor vi begge koste oss med amminga. Brukte skjoldet kun på det ene brystet, det som var verst.

I begynnelsen gikk dette strålende, men så begynte gutten å bli sint på dette skjoldet - kom kanskje ikke nok melk? Det hele endte i hvert fall med at jeg måtte droppe å bruke det, ønsket at han skulle få i seg så mye mm som mulig før tillegg. Og nå har sårheten kommet tilbake for fullt + litt til. Han har fått et sugetak som virker mer og mer feil for hver gang, og jeg får ham ikke for mitt bare liv til å ta mer av brystet i munnen. Han ender alltid opp med å sutte ytterst på knoppen. Attpåtil har han begynt med litt av den samme oppførselen ved brystet som han hadde da jeg brukte skjoldet - stønner og snøfter, sparker, og spenner noen ganger hele den lille kroppen slik at hodet hans rykkes bakover - med brystet i munnen. Virker som om han er sint og utålmodig. Fryktelig vondt, og både jeg og han blir mer og mer frustrert. Slik har det vært de siste dagene. Han virker mindre og mindre tilfreds mellom måltidene, og i dag har han knapt sovet.

Kan noen fortelle meg hva jeg skal finne på her??? Har mest lyst til å gi opp, men på den annen side vil jeg jo at vi skal kose oss med amming slik vi gjorde noen dager. Men hvordan skal jeg få til det? Er så frustrert og lei meg nå. Beklager at dette ble langt og rotete. Setter pris på alle råd (selv om jeg allerede har fått så mange at jeg er mildt sagt forvirret).

Fortsetter under...

Huff dette var leit....

Kan anbefale at du smører sinksalve på puppene og vasker av når du skal amme.Etter dusjing kan du prøve å få lirket av ruvler som har løsnet.

Høres ut som om han bare tar brystknoppen når han suger.Prøv å klem sammen brystvorten og området rundt når han skal suge.stimuler altid brystvorten før han tar brystet sånn at melken har begynnt å sive.

Vil også anbefale deg å låne en elektrisk brystpumpe på helsestasjoonen slik at du kan få opp produksjonen og mengden med melk.

Håper alt ordner seg for dere.....

Oi da. Denne var lei, men ikke håpløs. Ikke gi opp ammingen dersom du ønsker å få det til og kose deg med det senere.

Det første som må til er å få rettet sugetaket hans slik at sårene får gro. Det skal ikke være slik at man går med såre brystknopper bare fordi man ammer. Jeg anbefaler deg å ringe en ammehjelper i nærheten, så kan hun komme hjem til deg og veilede deg med tanke på tilkobling. Se inne på ammehjelpen.no for tlf nr/mail til en ammehjelper i nærheten.

Kjenner meg igjen i det du skriver om såre brystvorter, ja. Har vært gjennom samme runden med åpne sår ++, ingenting nyttet. Jenta mi og jeg hadde problemer med sugetaket, har vanskelige brystvorter, og leste alt jeg kunne finne om tillegging til brystet, gråt av frustrasjon og smerte jeg også. Når det gjelder tilkobling til brystet: Viktig at du former brystet som en hamburger i barnets munn, om du skjønner, slik at ungen har brystet "horisontalt" i munnen, uansett ammestilling. I tillegg skal brystvorten ikke være midt i barnets munn, barnet skal ha mer av undersiden i munnen enn oversiden, skal være mer aerola som stikker opp ovenfor barnets overleppe enn underleppe, derfor de sier "sikt mot ganen" med brystvorten (noe som er lettere sagt enn gjort!!!)

Nå har jenta mi rundet 7 uker, og nå går ting endelig bra. Hun kobler seg flott på brystet selv. Tror ofte kombinasjonen av at barnet vokser, brystvorten blir mer herdet+vi mødre blir mer rutinerte, gjør at det for de fleste går mye bedre ettersom ukene går. I tillegg har jeg smurt iherdig med Mycostatin mot sopp, fikk egentlig aldri påvist sopp, men hadde symptomene, så går ut ifra at det var det.

Konklusjonen min er at du gjør det du kan, plukk opp tips her og der, og imellomtiden vokser babyen din og får bedre tak. Og da snur nok trenden. Når den først gjør det er det verdt det.

Hei, jeg har opplevd noe av det samme med snuppa mi, hun spiste også fryktelig feil en stund, og jeg blødde, gråt og holdt på å gi opp. Brukte ammeskjold i 1,5 uker på det ene brystet fordi jeg var så sår, og var konstant bekymret for at jeg "ødela" sugeevnen til snuppa. Hun fikk også smokk. Følte at hun kanskje ikke fikk stimulert brystet nok med ammeskjoldet, fordi noen ganger virket det som at det ikke kom noe mer melk når hun sugde. Fikk desverre brystbetennelse oppi alt dette, og fikk antibiotika, men redningen ble Syntocinon nesespray. Den hjalp til med utdrivningsprosessen, og jeg tror også at brystvortene mine ble mindre såre av denne sprayen (hormonet hjelper nemlig til med helingsprosessen) Derfor anbefaler jeg deg å skaffe deg denne sprayen, da vil melken komme litt lettere til gutten din, og han blir ikke så sint og utålmodig ved puppen. Når jenta mi ligger og vrir seg på puppen er det enten fordi hun egentlig er mett, eller fordi hun ikke får ut mer melk. Da hjelper det å bytte litt stilling, eller bytte pupp. Jeg prøver også å klemme ut litt melk selv før jeg hjelper henne med brystvorten igjen, fordi da virker det som om hun begynner å suge litt igjen. Ikke gi opp! Det blir bedre :) Hun er nå blitt 5 og en halv uke, og blir flinkere og flinkere til å spise.

Annonse

jeg har også vært igjennom det samme, huff såre brystvorter ALDRI MER.

gikk over til å pumpe jeg til sårene grodde, og ga lille persille ifra kopp de første 2 ukene. men han la ikke på seg og det ble bare søl. så nå får han flaske og jeg fullpumper slitsomt men han får ihvertfall mm. men han får litt mme også. legger han til puppen innimellom, men da kaver han litt er vel vant til at det kommer mer melk ifra flaska. men etter noen forsøk går det seg til. men han får aldri suge lenger enn 20 min på hver pupp og da etter at jeg har pumpa meg. er så redd for å bli sår igjen, dessuten er det så vodt å amme at jeg synes ikke det er kos lenger. som jeg leste at du gråter rundt amminga. synes du skal droppe det til brystvortene har grodd, er ikke verdt det når det blir sånn da.

alle sa til meg også at det går seg til..men gjorde ikke det. men fungerer kjempe bra med pumping til oss. også gir det pappan å litt av denne spesielle følelsen av samhørighet når småen patter fornøyd på flaska i fanget til pappa :-D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...