Gå til innhold

Kan noen fortelle meg positive/negative ting om å få to tette?

OnlyMe

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har akkurat 1,5 år mellom mine jenter å det er en dum forskjell for akkurat mine to.. har en veninne som har 2 år mellom sine å dem går perfekt overens, mine går ikke overens foreløpig, mye krangling fordi den største skal leke rolle spill mens den minste skjønner ingenting av det å bare ødelegger.. er nok bare en periode men jeg synes det er tungt akkurat nå får tiden men regner med at det blir bra etter vært :)

Heisan

Jeg har igrunnen bare positive ting å si om å ha to tette. Det er 2 år og 2mnd mellom mine to jenter og de har masse glede av hverandre. De er ganske forskjellige men leker veldig godt sammen likevel.

Hvor tett tenkte du da?

Jeg har to jenter med nøyaktig 1,5 års mellomrom. Omtrent siden den yngste var 14 mnd har de lekt masse sammen. De har masse glede av hverandre og vil alltid være sammen. Har aldri opplevd (til nå) at den eldste ikke vil ha med den yngste. Hun spør alltid om lillesøster vil være med også. De har alltid noen å leke med når vi er på ferie, hjemme og i barnehagen. Det hender selvfølgelig at de krangler om ting, men det er stort sett alltid fordi de vil ha samme leken. Det er nesten som å ha tvillinger, på den måten at vi stort sett kjøper to av hver ting. De vil alltid ha helt like ting hvis de får velge en ting hver i butikken. Leken fungerer nok såpass bra fordi storesøster tar styringa og bestemmer hva som skal gjøres og hvordan leken skal lekes. Lillesøster gjør stort sett alltid det storesøster sier og har henne tydelig som forbilde. Prøver å være bevisst på at lillesøster også skal få noen nye ting og sånt som storesøster ikke får, selv om det er tydelig at storesøster blir sjalu da. Hun er jo vant til å alltid få nytt mens lillesøster arver (noe lillesøster er veldig fornøyd med foreløpig altså).

Jeg er veldig glad for at mine to er av samme kjønn. Tror det hadde vært annerledes om de var av hvert sitt kjønn, for da ville de ikke hatt samme interesser for leker og sånt (mine to er veldig "prinsesser"). Selv om man selvfølgelig ikke har garanti for at de har like interesser uansett!

Jeg har ikke angret ett sekund på at jeg fikk to tette. Men er nok heldig med dem jeg har fått og at de går så godt sammen. Ser forresten veldig godt at storesøster har blitt "oppdratt" av pappa den tiden lillesøster var baby....hehe. Hun er like pysete som han på mange områder f.eks ;-).

De er forresten 2,5 og 4 år nå hvert øyeblikk. Og i januar kommer "attpåklatten"... :-)

He-he - vi får også en "attpåklatt" i januar! Mine to er 2 og 3,5 år nå; det er 16 mnd. mellom dem. Det var utrolig slitsomt en periode rett etter at minstemann ble født, for da var eldstemann fremdeles veldig lite selvstendig og veldig trengende. Men det har bare gått bedre og bedre, og nå er jeg veldig glad for at de er så tette.

Jeg har imidlertid én av hvert kjønn, og jeg er enig i det du skrive, Kløver. Tror nok de hadde lekt bedre sammen hvis de hadde vært av samme kjønn. Den ene er opptatt av biler og Spidermann; den andre av dukker og lekekomfyr.

Men selv om de to kanskje ikke leker så godt sammen selv om de er tette i alder, så er det en annen stor fordel med å ha de så tett (uavhengig av kjønn): Det er så mye enklere å gjøre familieaktiviteter som fenger begge to. Besøke bondegård eller gå i svømmehallen funker liksom for begge to! Og når den ene blir stor nok til å reise til Legoland, så er den andre det også.

Jeg har to jenter på 9 og snart 8 år og det er 15 måneder mellom de. Det var litt slitsomt det første året etter nr 2 var født, gikk i mating og bleieskift hele dagen, men var helt overkommelig for min del. De er stort sett venner, og har alltid noen å være med, men det er en del negative sider også ved å ha de så tett. Mine to jenter er veldig forskjellige. Den eldste elsker bamser og dyr og er ganske gjennomsnittlig på det meste, og hevder seg dårlig fysisk. Hun yngste er prinsessen som elsker rosa og glitter og allerede bruker flere timer foran speilet, og ellers hevder seg bra på det fysiske plan. Så eldstejenta har slitt veldig med at hun ikke får være stor - da hun lærte å lese var lillesøster rett etter, og da hun lærte å sykle, så lærte lillesøster seg selv å sykle kort tid etter. De er nå i en fase hvor de gnager veldig på hverandre, og jeg prøver å oppmuntre dem til å være med egne venner og delta på ulike aktiviteter, men det er jo ikke så lett i disse ferietider.

Men jeg skal ikke si at det ikke fungerer med to tette heller. Jeg selv hadde alltid et nært forhold til min bror som var 16 mnd yngre enn meg, mens min storesøster som var 3 år eldre ble for stor til at vi delte felles interesser og hun var heller ikke særlig interessert i å være med meg.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...