Gå til innhold

****Nå er jeg tilbake til utgangspunktet****

Anbefalte innlegg

Fy fader så urettferdig!!!

29mai fikk jeg innvilget KS ved SUS (stavanger), men jeg måtte komme tilbake til en til samtale for å få bekreftet at det var dette jeg ønsket!

Har slete hele svangerskapet med angst for fødsel og da jeg endelig fikk det innvilget var jeg verdens lykkeligste..

Så i dag for jeg den beskjeden at om fødselen starter av seg selv er det sykehusets "polyci" å ikke stanse en fødsel der moe er "frisk".

Slik var det bare nå det var selvagt KS.

Så alle de som hadde fått det innvilget på SUS måtte være klar over at startet fødsel før KS datoen så ver det ingen vei tilbake..

Jeg er helt nedbrutt jeg..den tryggheten jeg fikk sist tok de fra meg i dag og sitter her med hjerte i halsen og er livredd for at fødselen skal starte før!!!

Ikke det at jeg er sterkt imot vaginal fødsel men å bli tvunget til å vurdere noe du ABSOLUTT ikke ønsker, er en grusom påkjenning!

Jeg satt bare inne hos jordmora i dag og kjente kvalmen stige å svimmelheten bli verre og verre for hver setning som ble sagt..

Det var snakk om at jeg skulle prøve å forandre mitt syn på vaginal fødsel og slikt men der er umulig for meg nå..

Jeg har vel ikke nøyaktig det som kalles fødselsangst, men der er så mye som plager meg rundt dette at det ikke finnes et annet ord.

Vet ikke selv hvordan jeg skal beskrive følesene rundt det hele egentlig,bare at jeg er ufattelig lei meg nå.. jeg har på et vis 4uker på meg til å forandre mitt syn på normal fødsel.. for ellers vil jo alt komme som et sjokk hvis fødselen skulle starte tidligere!!!

Jeg vet ikke hva jeg skal si eller gjøre eller noen ting..Var som å få et slag rett i anisktet i dag!!! Så grusomt at jeg ikke klarte å få ut et ord...

Håper noen har litt trøst å komme med nå!--Tusen takk for dette forumet!!!

Mvh

Fortsetter under...

Uff, det hørtes ikke ut som noen særlig nyhet å få nå nei:(

Ved St. Olavs hvor jeg skal føde tar de KS uansett hvis fødselen starter før den planlagte datoen. Du kan selvfølgelig få ønske å prøve å fø normalt, men sånn i utgangspunktet har i alle fall vi fått beskjed om at de tar KS hvis jeg kommer inn med rier.

Jeg synes i alle fall at de kunne ha opplyst om dette den gangen du fikk beskjed om at du var innvilget KS. Ikke komme med dette nå. Da hadde du i vært fall vært litt forberedt på en måte...

Du må vel bare krysse fingrene for at ingenting starter i ukene før KS, og at det går som planlagt.

Lykke til i alle fall:)

jeg fikk det slikt på Haukelandand sykehus,de tvang meg til varginalt fødsel selv om jeg hadde papirer fra gynekologen min om planlagt keisersnitt,jeg ble så redd den gangen at alt skal gå galt ,og det gikk til slutt galt,bare fordi legene var så jævla streng og ikke minst sta. Jeg fikk ikke komme til ordet og ikke minst endre på det de sa der oppe ,så hevnet jeg med de riene og fødsel før og, sykt spør du meg. Jeg måtte gå i vanlig fødsel og til slutt løsnet morkaken at de måtte ta meg med katastrofe haste keisernitt hvor det var snakk om liv måtte redes til begge. Så jeg tror at du skal snakke med overlegen av sykehuset i så fall er det han som avgjør om du skal ha vanllig fødsel eller ks. Hvis det ikke så lenge til du skal føde så har du nok ikke noe valg.hvis det er lenge til så ville jeg byttet sykehuset og fått føde annen sted hvor de vil ikke tvunget meg til varginalfødsel,men at jeg kunne velge selv.

Lykke til :-)

uff det var ikke bra =O(

Jeg fikk innvilga ks pga fødselsangs også, og når jeg fikk det innvilga spurte jeg hva som skjedde der som fødselen starta før, og da sa legen at de skulle ta ks uansett.

Så det med at du må føde normalt dersom fødselen starter før er jo helt teit , du fikk jo innvilga pga fødselsangst og at du skal gå og tenke på at det kanskje starter før blir jo helt feil. =/

Nei jeg vet ikke hva jeg skal si jeg borsett fra at jeg synns det var helt feil av sykehuse og gjøre det på det måten så lenge du ble lovet ks... =O

Ta det hun sa med en klype salt.

Du snakket med JORDMOR!!! det er jo alt hun vil, forandre ditt syn slik at hun får deg til å føde vaginalt. Jeg hater sånne kjerringer. "Naturlig er best blablabla" My ass.

Jeg anbefaler at du snakker med en LEGE, snarest. Når man får innvilget ks grunnet fødselsangst er det jo helt sykt at du må fortsette når fødselen starter av seg selv.

Jeg fikk også KS fordi jeg ville det selv, og det ble presisert fra legen, så både min mann og jeg hørte det, at hvis noe skjer før, så skal de snitte uansett...Hvis de plutselig kan forandre mening så får jeg fnatt!!!!! Åh som jeg venter på et privat sykehus her i landet der en kan betale litt for service og respekt.

Annonse

Vet du hva - nå kjenner jeg at jeg rett og slett blir forbanna!

Det er et regelrett overgrep og psykisk terror de driver med jo.

Hva er poenget å innvilge planlagt KS i et øyeblikk for i neste å si at en må føde vaginalt dersom fødselen starter av seg selv?

Det skaper jo like mye frykt og angst som om en ikke hadde fått innvilget KS i utganspunktet? Sjansen for å føde et par uker før termin er da ganske stor.

En kan jo spørre legene/jordmødrene om at de synes det er fornuftig å tvinge en skrekkslagen fødende kvinne som overhode ikke er innstillt eller motivert til å føde vaginalt? Både mtp kvinnens psyke og fødselens forløp.

Det er en ganske stor mulighet for at fødselen stopper opp pga at kvinnen ikke klarer å jobbe med riene, spenner seg, hjertelyden til barnet faller og det hele ender i er katastrofesnitt i stedet.

Da har en langt flere problemer å håndtere; traume for kvinnen og barnet - samt kostnader for eventuell ertatning og psykolog for kvinnen for å få bearbeidet det hun ble utsatt for.

Da må det være en bedre løsning for ALLE parter å foreta et KS så fort kvinnen har kommet seg inn til sykehuset dersom fødselen starter av seg selv? Kontrollert og trygt?

Jeg skal selv ha planlagt KS neste gang pga en traumatisk førstegangsfødsel. Denne hendelsen gjorde at jeg fikk en depresjon og har slitt lenge med å bearbeide det som skjedde. (fastlegen har sagt at jeg kommer uten tvil til å få innvilga KS)

Jeg skal også ta KS på SUS - og må si jeg ble skremt av det du skriver her.For hva hjelper det om jeg får innvilga kS, når jeg ikke får det hvis fødselen starter av seg selv? Da kommer jeg til å gå hele svangerskapet og være full av angst og redsel.

Du må ikke gi deg på dette HI - ta det opp med legen din, få ny samtale med sykehuset - i verste fall GÅ TIL AVISEN!

Føler meg deg, og håper du klarer å kjempe mot dette slik at du får en garanti om at du får KS uansett.

Masse lykke til *klem*

Jeg vet at det er opp til overlegen på sykehuset hvorvidt en får innvilga et planlagt KS eller ei, men en sterk anbefaling fra pasientens fastlege vil nok veie ganske tungt.

Jeg var selv skeptisk til at fastlegen min sa hun kunne love meg et planlagt KS - nettopp på grunn av det du skriver her (at det ikke er opp til fastlegen å bestemme).

Defor ønsket jeg det skriftlig og jeg ønsket en samtale med sykehuset før jeg i det hele tatt planlegger å bli gravid. Hjelper ikke stort at ens fastlege støtter en i KS dersom sykehusets overleger setter seg på bakbeina.

Fikk bare beskjed om at jeg måtte bare ta det som det kommer, og at ingen av hennes pasienter - som hun ba om KS for - hadde blitt nektet det.

Men nå har jeg tungtveiende grunner for å ta KS da - så jeg ser ikke for meg at det skal bli et problem å få innvilget det.

Det jeg ble skremt av her var at enkelte sykehus har som policy at de ikke tar KS dersom fødselen har startet av seg selv :-/

Det er jo det som er så skummelt!! Jeg har vært på mange KS samtaler og jeg var superhappy når jeg fikk innvilget det 29mai.

Da kunne jeg liksom endelig puste lettet ut og nyte resten av svangerskapet...men det var det!

Fikk beskjed om at jeg måtte på en samtale til for å igjen begrunne hvorfor jeg ønsket dette snittet. Trodde jo det skulle gå greit da.

Er kjempe skuffet og jeg har ingenting jeg skulle ha sagt lenger! Det er akkurat som om sykehuset ville vente til jeg var så langt på vei før de sa det til meg for da ville jeg så å si ikke ha krefter til å gjøre noe med det.-bytte sykehus evt.

Det er nok kun de som sitter med skikkelig angst selv som kan forstå dette...

Jeg er fremdeles måløs, og det hjalp heller ikke å snakke med fastlegen om det. "jeg hadde jo bare med og forstå at det ikke gikk an å stoppe en fødsel med kniv".

Føler meg lurt og fullstendig latterlig gjort og starter den fødselen før tiå skal de jammen meg få høre det som de aldri har hørt det før!!!!!!!!

sint og frustrert!!!

Men hva er da poenget med å få innvilget planlagt KS i utgangspunktet?

Er jo en grunn til at en ikke kan/vil føde vaginalt og ba om KS?

Betyr denne grunnen plutselig ikke noe dersom fødselen starter av seg selv..? Jeg klarer ikke å skjønne logikken.

Som annengansfødende er det en rimelig stor sjanse for å gå i fødsel et par uker før termin. Etter som jeg har forstått så setter de ofte datoen for KS ca 10 dager før termin?

Hvordan forholder du deg til dette i og med at du har fått innvilget KS men fått beskjed om at de ikke tar KS dersom du går i fødsel av deg selv?

Hvorfor skal du ta KS?

Hvordan ble du møtt på sykehuset da du ba om KS?

(hvis du vil si det da)

megogbabyen:

Jeg skjønner deg veldig godt!

Hva er det fastlegen din snakker om her egentlig??

"jeg hadde jo bare med og forstå at det ikke gikk an å stoppe en fødsel med kniv".

Eeeeh, er det ikke det de gjør ved haste keisersnitt da?

De stopper jo uansett ikke fødselen, de forløser jo barnet med KS.

Synes det er veldig rart at andre sykehus utfører KS dersom fødselen starter av seg selv før den planlagte KS datoen - og ikke SuS....

Herregud jeg blir oppgitt....er det dette jeg har foran meg altså :-(

Dette er grunnen til at jeg vil ha dette avklart FØR jeg i det hele tatt blir gravid. Jeg vil ha det skriftlig.

Annonse

Tror det skal veldig mye til for å få noen garanti før du blir gravid, desverre. Det er vanskelig nok når du er gravid, selv om fastlegen min "garanterte" det på bakgrunn av en svært traumatisk førstefødsel, egen sykdom og en del andre forhold som jeg ikke vil si mer om her.

Jeg fikk innvilget ks, men med forbehold om at de ikke stanser fødselen dersom den er godt i gang når jeg ankommer sykehuset. Jeg skal ligge langt unna alle triks for å føde for tidlig, og satse jeg på at jeg ikke vil føde før termin. Sist gikk jeg en uke over tiden. UL-termin er satt en uke for tidlig denne gang (jeg VET når jeg ble gravid), og de sier ks skal tas ca 2 uker før termin. Altså etter min termin i uke 37, i motsetning til storebror som ble født i uke 41. Ergo tror jeg sjansen er god for at det holder. Fødselen varte dessuten ett døgn, så det tar en god stund før den er "godt i gang".

*Krysser fingrene for det...*

"Cindy"

Ja jeg håper det går bra for din del :-)

Men det jeg ikke skjønner er HVORFOR det skal veldig mye til å få innvilga KS bare fordi en enda ikke er gravid?

Årsaken til hvorfor en vil ha KS er jo den samme usansett om det er 1 mnd før en ble gravid eller 1 mnd etter en ble gravid?

Jeg for min del tør ikke å bli gravid før jeg vet at jeg får KS.

Det er jo helt vanvittig hvis det er slik at jeg skal bli frarøvet muligheten til å få et til (svært ønsket) barn, bare fordi jeg skal bli tvunget til å føde vaginalt når jeg ikke er i stand til det.

Så klart skal de ikke stanse fødselen om den starter av seg selv før det planlagte keisersnittet - men de kan jo foreta et KS for det om?

Som førstegangsfødende er det normalt å gå over tiden og at fødselen drar ut i tid (min fødsel tok også et døgn).

Som andregansfødenede er det like normalt å føde før termin og at fødselen tar mye kortere tid.

Dette faktumet vil for min egen del gjøre et neste svangerskap full av angst og redsel.

Bra at du har fått UL termin som du vet selv ikke stemmer - da har du iallfall oddsen på din side mtp at du ikke går i fødsel før KS datoen :-)

Nei, jeg vet ikke. Etter sist fødsel ble det sagt (bl.a. på seksukerskontrollen) at det ville være naturlig å ta ks ved evt nytt svangerskap. Denne forsikringen har beroliget meg meg i seks år, men da jeg ble gravid på nytt viste det seg at noe slikt ikke var notert i journalen. Jeg forsøkte derfor å få innvilget allerede fra uke 8, men måtte vente til uke 18-19 før en muntlig beskjed kom. Den skriftlige beskjeden var først et jounalnotat fullt av forbehold, deretter et mer entydig brev/notat der det står klart og tydelig at ks skal tas to uker fr termin. Det siste kom ca i uke 25.

Dette er alt jeg har å forholde meg til, de nekter å skrive noe mer, men atter all sannsynlighet går alt bra pga romslig termin.

En "lovnad" gitt til en ikke-gravid ville jeg ikke stolt på.

Det der slutter aldri å overraske meg; at de har en elendig og mangelfull journalføring.

Forstår de ikke hvilken psykisk terror de utsetter den gravide for når de venter så lenge med å gi den endelige avgjørelsen mtp om en får innvilget KS eller ikke?

Når en først er blitt gravid er det jo ingen vei tilbake - og så faller det på overlegene sin nåde om de er villig til å gi oss lov til å slippe å bli traumatisert (fysisk eller psykisk) av en ny fødsel eller ei...

Seriøst; dette er en så gammeldags holdning at det er skremmende!

Jeg kommer til å ta denne kampen nå - orker ikke å ta den når jeg eventuellt blir gravid iallfall.

Fører det ikke frem, så kommer jeg til å klage til fylkeslegen og eventuellt kontakte avisen.

Vell vell - de er noen kjipe " slue " jævler må jeg si ..... gjør ALLE TRIX de vet om for å manipulere deg til å gjennomgå en vaginal fødtsel - for å slippe å bruke unødvendige resurser & penger på deg . De " håper " vell fødtselen skal starte tidligere enn KS datoen regner jeg med . Huff ! Blir du desperat nå - så kan du bestille deg KS i England på Privatsykehuset Portland hospital - tlf nummer +44 ( 0 ) 2075804400 i England . Koster ca 100 000 NKR med allt av pleie å stell i ca 5 dagers opphold etter keisersnittet . Men kan fås mye billigere utført på billigere privatsykehus . Men de må du i såfall lete opp selv på internett og høre om priser . Er MANGE forskjellige priv. sykehus i London å velge mellom- om du leter . Der får du i allefall topp behandling , respeklt og er i trygge hender . Ingen av de er intrisert i å " lure " deg i allefall som her i Norge .....Så du kan få dette gjordt MYE RIMLIGERE også . Portland er en " luxusklinikk " - den dyreste klinikk i London husk på det .Håper det kan være til hjelp for deg - om alle andre muligheter ikke vinner frem . Så vet du i hvertfall om dette alternativ . Lykke til og beste hilsner fra Forkjemper for SELVBESTEMT KEISERSNITT ... Etterhvert som " trafikken " til utlandet øker og øker for å få tatt planlagt og selvbestemt KS og Norske sykehus taper pasienter (& penger fra staten) - støtte til å drive sykehus pga manglende pasienter ) - må de innse at de må føre en mer human og mild politikk - og la folk få Selvbestemt KS i Norge uten " krangling " . Husk - når vi pasienter bruker utenlandske sykehus - taper norske statlige sykehus pasienter .... og pasienter er PENGER for sykehusene . Sykehus som har LITE / FÅ pasienter - Får heller IKKE så mye økonomisk støtte & penger fra STATEN . Slik - kan vi kviner PRESSE igjennom et mer humant og bedre tilbud i Norge til oss Kvinner ..... Lykke til . Håper allt ordner seg hjemme i Norge . Hvis ikke - er sykehus i London bare en " flyreise unna " eller noen timer med BÅT . Du får garantert BEDRE BEHANDLING DER enn på NORSK STATSDREVET SYKEHUS / GRATISTI-TILBUD TIL DET NORSKE FOLK .....

Er desverre eneste trøstende hjelp jeg kan gi . Har du ikke penger akkurat nå for hånden .... så er det IKKE PROBLEM å omså FÅ LÅN UTEN SIKKERHET PÅ DAGEN på over 100 000 kr . Du får selv veie for og imot . Avbetalingen er som oftest grei og kan tas over mange år så du ikke merker lånet så mye til hverdags . Kanskje din mor el. far eller mann kan hjelpe deg økonomisk om du mangler penger..

JEG VILLE GJORDT DET . Hører du har det veldig vanskelig nå ut fra det du skriver og sykehuset " oppleves å svikte din tillitt " . Håper jeg er til litt hjelp . Et lite " håp " for å unngå det du personlig ikke greier tanken på ?? Lykke til - ønsker og håper du får KS ¨et ditt om allt ordner seg hjemme .Men du har " knapt " med tid .....nå - så du bør " sikkre deg " og bestemme hva du vil / må gjøre . Penger er ikke allt her i verden . En fin opplevelse og sinnsro er da like viktig , for ikke snakke om sin egen velvære & helse . DA BETYR PENGER EGENTLIG LITE ......Bare et middel for å gjøre livet lettere er det mener jeg . Mye annen unødvendig luxus kan en jo heller spare på ....

Du jobber åpenbart for Portland sykehus, "kvinneforkjemper". Tviler på at du er lege der, men kanskje vaskehjelp? Norsken din er såpass dårlig og med mange anglismer at det er åpenbart du ikke bor her i landet f.eks "luxusklinikk" istedet for "luksusklinikk" "NKR" istedetfor "NOK", "trix" istedetfor "triks" osv.

Heldigvis er innleggene dine for krakilske og ukritiske til at noen her inne tar deg seriøst, men må bare kommentere den idiotiske påstanden din om at norske, statlige sykehus taper penger på det om en dame reiser til utlandet for å føde. Ingenting som er bedre for statskassa enn at rike fruer betaler i dyre dommer for privat behandling i utlandet heller enn å belaste det offentlige helsesystem. Slik blir det kortere behandlingskøer og mer penger å rutte med for pasientene som blir igjen av!

Til megogbabyen: Lag gjerne bråk! Har du prøvd Stavanger Aftenblad? Vis til reportasjeserien i Dagbladet og si det er like ille på SUS, det burde funke fint i sommertørken i redaksjonene. Eventuelt ring pasientombudet, jordmorforeningen, legeforeningen, fylkesmannen eller be om nye møter med legen.

Du KAN også forsøke å ringe Rikshospitalet i Oslo og høre om de kan hjelpe. Der er hvertfall policy at mor får velge selv om det blir ks eller vaginalt dersom fødsel starter før KS-dato.

Håper det ordner seg for deg!

Desverre. Dagbladet og VG legger ikke lenger ut de store sakene fra papiravisa på nett. Men de hadde altså 10-12 sider om planlagte keisersnitt i Norge over en ukes tid for ca 2-3 uker siden. Kan sjekke om jeg får venninnen min (som skrev sakene) til å sende meg dem på pdf :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...