Gå til innhold

Anbefalte innlegg

I vår barnehage betaler vi 140 kr pr. mnd. i matpenger for 100 % plass.

For det får de lunsj 3 dager i uka (brød 2 dager, varmmat 1 dag), melk og frukt hver dag.

Det betyr matpakke hver dag til frokost, 2 dager til lunsj og hver dag til fruktmåltidet rundt kl.14.(greit med litt mer enn frukt, da det er lenge til middag) Får faktisk bare 3 måltider pr.uke! MYE MATPAKKE, spør du meg. Jeg må vel bare bruke fantasien.... Har sjekket litt, og det virker som vi får veldig lite mat for pengene mot mange andre?? Vil ikke være survete og klage, men....

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9801622-lite-mat-for-penga/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi betaler 250 kr i mat for 100% plass. Da får de alle måltider i barnehagen, og lillesøster har varm lunsj kvar dag. Storesøster får gjerne varm mat og varm sjokolade når hun er på utegruppe. Ellers dekke pengene kos ved f.eks. 17.mai- feiring, jul og slikt. Bursdag blir feiret med opplevelse, og ikkje mat.

Barnehagen har ikke lov å fakturere mer i matpenger enn det de faktisk bruker på mat.

3 måltider pr uke blir 12-13 måltider pr mnd. Det blir ca 11 kr pr måltid. Det er jo ikke skrekkelig mye, men kanskje det er mer enn det faktisk koster for maten?

• 2 uker senere...

vi betaler 200 kr i mnd på mat. og da har vi ikke med matpakke eller noe. barnet vårt får varm mat 1 gang i mnd. det er greit syns jeg da. da vet jeg at mitt barn får det daglige av brød og frukt.

men vet av erfaring at det er vanlig at barn tar med seg frokosten hjemme i fra og har med seg skiver til frukt måltid. det savner jeg med vår barnehage at når det er frukt måltid så får dem ikke skiver, så vårt barn er ofte sulten når det kommer fra barnehagen. vi pleier å ha middag i 5 tiden, for da er jeg og min mann hjemme, men barnet vårt pleier å få noe mat når det kommer hjem:)

Annonse

La oss si at barnet ditt drikker 1 liter melk i uka. det utgjør vel ca 40 kr pr mnd. Hvis vi sier 3 kr dagen i frukt, så går det med 60 kr der. Det vil si at det er 60 kr igjen i mnd til å dekke alle måltider, og det vil si ca 5 kr pr måltid. Tror nok h*n får det du betaler for.

Der hvor foreldrene betaler 150 kr for alt som barnet spiser i løpet av en mnd, så sponser barnehagen mye av matbudsjettet. Det vil si at de bruker mindre penger på annet, som feks vikarer og utstyr.

• 2 uker senere...

Jeg synes ikke du betaler mye i matpenger, og du har heller ikke det værste tilbudet. Ikke alle som har tilbud om så mye mat og frukt som ditt barn. Men en skulle alltid ønske en slapp matpakker.

Det skal ikke så mye til for å gjøre nistematen litt mer spennende for barnet. Mine barn har alltid hatt en liten boks med frukt med seg, i tillegg til matboksen med brødskivene. I boksen har de hatt fryste bær, druer osv. Slik at de har litt å kose seg med til første måltid. Til andre måltid får de frukt i barnehagen.

Har bakt horn som jeg har i frysen, med ost og skinke som de har med seg. Både grove og fine. Hatt rundstykke, bagel, baguett, polarbrød til variasjon fra helt vanlig brød.

Gjort litt mer ut av noen av brødskivene. Har en leverpostei på skiva, kan en ta en agurk skive på. Men tar man en liten pepperkakeform og stanser ut agurken med, så får en morsomt pynt på skiva. Ungene var i ekstase når de hadde en gris på skiva. (en kan kutte ett stykke agurk, så lang som formen er. Skjære litt av siden før en skjærer ett stykke så en kan stanse ut. Restene pleier jeg å spise opp selv. )

Har laget omelett med ost og skinke som jeg har delt opp i "pizza" stykker som jeg har fryst og tatt ut til å ha i nisteboksen.

Pizza stykker kan en fryse og ta frem når en skal ha. Lage grov bunn, og litt forskjellig fyll. Pizza trenger ikke å være usunn mat.

Liker ungene salat, er jo det ypperlig mat å ha i en liten boks. Har en hatt pasta skal det ikke så mye til for å lage en liten salat. Pasta er jo god kald også med rette tilbehør. Av kjøtt inntil går det ann med kjøttpålegg også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...