Gå til innhold

Hjerneinfarkt hos baby

Anbefalte innlegg

En venninne av meg fikk baby for 4 mnder. Etter å ha observert kramper hos barnet ble utredning foretatt og det viste seg at babyen hadde hatt et hjerneinfarkt, babyen virker helt normal og han er som hvilken som helst annen baby. Venninnen min snakker lite om dette og sier legene sier at eventuelle senskader kan være motoriske problemer. Er det noen som har hørt om noe liknende og som vet hvordan det har gått med barnet? Han er jo så perfekt på alle måter, spreller og ler, griper etter lekene i babygymmen sin, holde flaska si selv etc, men jeg er litt bekymret.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9800218-hjerneinfarkt-hos-baby/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, jeg har hørt om noe liknende, kan man vel si! Det skjedde nemlig med min lille sønn også. Han debuterte med kramper da han var vel ett døgn gammel, og MR viste dobbelsidig hjerneskade etter oksygenmangel i fosterlivet. Det ble da sagt at skaden lå i de deler av hjernen som styrer motorikk.

Gutten min er i dag snart 2 år og er frisk som en fisk! Ingen motoriske utfall, utvikler seg normalt på alle måter (bortsett fra at han skjeler og bruker briller, samt har en feilstilling i føttene som gjør at han må bruke innleggssåler i skoene sine). Vi har ikke lenger oppfølging av verken barnelege eller fysioterapeut som vi gikk hos det første året. Han har aldri hatt behov for ekstra trening/stimulering, kun blitt fulgt opp for å se hvordan utviklingen gikk. Gutten min går, løper, klatrer, hopper, prater, spiser selv, synger lange sanger; ja, det man forventer at en 2-åring skal kunne. For oss ser det altså ut til at dette har gått bra, tross alt!

Dette er jo selvsagt ingen garanti for at det vil gå samme veien med gutten til venninnen din, men det viser ihvertfall at det er håp. Det er jo svært avhengig at hvilke skader barnet har, hvor skaden er lokalisert, hvor omfattende de er osv. Hvis du ønker å finne ut mer kan du jo prøve å søke opp informasjon om cerebral parese. Det er også et svært nyttign forum som du kan melde deg inn i for å få svar på mange av spørsmålene dine - www2.foreldrehjelpen.net Registrer deg der (gratis) så har du tilgang på mange kloke hoder til foreldre med barn med mange slags diagnoser, deriblant cp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...