Gå til innhold

Arbeidsgiver og reiser til Danmark

Anbefalte innlegg

Vi planlegger å la meg insaminere dersom eggløsningen kommer mens vi er på bryllupsreise i København i begynnelsen av august. På den måten slår vi to fluer i en smekk og jeg trenger ikke å si noe om våre planer til arbeidsgiveren min. Dersom den ikke kommer eller det ikke fungerer første gangen og det blir aktuelt å reise neste måned, vet jeg ikke hva jeg skal gjøre i forhold til jobben...

Sjefen min setter ærlighet veldig høyt og vi har en veldig god tone oss imellom. Jeg ser ikke for meg at jeg vil kunne ringe henne og lyge på meg sykdom når vi skal reise til Danmark, men vet ikke hvordan hun vil ta det dersom jeg sier at hvis jeg får positiv eggløsningstest må jeg reise til København med en gang. Jeg synes det er vanskelig å skulle involvere sjefen allerede før vi har blitt gravide, det er liksom vår lille hemmelighet, men samtidig klarer jeg ikke å lyge til henne. Er det noen der ute med erfaringer på dette området? Og er det slik at legen min for eks kan gi meg sykemelding fordi jeg skal insamineres? Kan jeg egenmelde meg syk for å reise til Danmark? Dette bekymrer jeg meg masse for da jeg er opptatt av å bevare det gode forholdet jeg har til sjefen min.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9798895-arbeidsgiver-og-reiser-til-danmark/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så flott at du og arbeidsgiveren har så godt forhold. Jeg ville uansett ikke fortalt henne om mine planer. Inseminasjon er en såpass privat affære for mitt vedkommende at jeg ville latt det forbigå i stillhet overfor sjefen min. Jeg allierte meg med en av mine nærmeste kolleger av praktiske årsaker, men jeg ringte inn og meldte meg syk den dagen jeg dro. Hvis sjefen din er en raus person, vil hun sikkert forstå at du ikke ønsker å utbasunere dette før en eventuell graviditet er i boks.

Jeg trengte to inseminasjoner, og på den andre reisen la jeg til en ferieuke for å slippe en ny sykedag.

Jeg er heldig og har en stilling og sjef som har gjort det mulig å ikke ta noen sykedager. Ga bare beskjed en uke eller to på forhånd at innenfor et visst tidsrom ville jeg trenge en personlig fridag. Dette har gått bra hver gang og jeg har ikke fortalt noe om grunnen til at jeg trengte fri utover at det var viktig for meg å få fri.

Lykke til med inseminasjon og gratulerer så mye med det kommende bryllupet :-D

Godt å høre at det ikke har vært noe stort problem for dere. Jeg er imidlertidig ikke helt beroliget fordi vi bare er fire fast ansatte og en av dem er sjefen min. Vi jobber veldig tett sammen og forteller hverandre mange personlige ting. De vet for eksempel alt om bryllupet vårt. Dette gjør det vanskelig å ikke være ærlig, men dere har jo rett i at dette er veldig personlig.

Det som kan bli vanskelig med å fortelle hva vi driver med er dersom vi bruker lang tid på å få det til. Det er ikke lett å vite hva som er rett her, men jeg heller mer mot å holde det for meg selv enn å si noe, dessuten kan det jo hende jeg får eggløsning en helg eller aller helst på bryllupsreisa:) Det var godt å få luftet bekymringene mine rundt dette, takk for lykkeønskninger!

Hei.

Jeg har en helt ann erfaring med det å involvere sjefen. De to første turene avtalte jeg bare med en av mine nærmeste kollegaer. Det ble etterhvert veldig tungvindt, og jeg fikk et forklaringsproblem. Jeg har fryktelig vondt for å lyve.

Før 3 tur fortalte jeg sjefen hvordan det lå ann. Hun ble kjempe glad for den tilliten jeg viste henne. Å på de 3 neste turene fikk jeg permisjon med lønn.

Hvis du blir"tatt" for å være i danmark når du er syk, så kan du få store problemer. På egenmeldinger og sykemeldinger må enn skrive under på at enn har oppholt seg i Norge.

Før jeg fortalte sjefen om mitt graviditesforsøk, var jeg og min samboer enige om at det var det beste. Hun fortalte det til sin sjef også, og opplevde det samme som meg. Fri med lønn.

Lykke til:)

Jeg valgte å sykemelde meg da jeg dro til Danmark for prøverørsbehandling og det kommer jeg til å gjøre neste gang også. Jeg orker ikke å innvolvere noen på jobben i mine planer. Det kan ta år før jeg blir gravid og jeg ønsker ikke å måtte fortelle mange folk hver gang at det ikke gikk denne gangen heller. Det er vel bare på sykemeldingen at man må krysse av for om man har vært i utlandet. Sånn jeg ser det er det liten fare for at det skulle bli oppdaget og skulle det bli det så er det ikke akkurat noen ferietur jeg har vært på. Krysser jeg av for at jeg har vært i utlandet så begynner jo arbeidsgiver å lure. Håper myndighetene ville være i stand til å forstå hvorfor jeg må gjøre det på den måten dersom jeg skulle bli "tatt". Som singel får jeg ingen økonomisk hjelp til IVF-behandlingen og det koster meg ca. 50 000 kr hver gang. Har INGEN dårlig samvittighet for at jeg sykemelder meg.

Annonse

Hei.

Jeg valgte å være ærlig å fortelle til sjefen om mine planer om å dra nedover til København.

Klaffet med el en helg første gangen, og fikk lykke til ønskninger av sjefen.

Neste tur tur klaffet igjen med helg eller fridager.

Så kom den gangen jeg fikk permisjon med lønn.

Så kom problemene.

Sjefen ville ikke la meg få nye oppgaver på jobben,siden jeg prøvde å få barn.

Så de to siste gangene har ikke sjefen fått vite noe.

Jeg brukte egenmeldinger en gang. Og fikk sykemelding av legen min neste gang.

Jeg kjenner jo at jeg får litt dårlig samvittighet, men jeg føler at dette blir brukt mot meg på jobben og da velger jeg å gjøre det på denne måten.

Og det er slitsom når "alle" vet og særlig når mensen kommer. Og jeg har lyst til å fortelle på samme måte som andre, ca ved 12 uker..

Neste tur håper jeg jo igjen på en helg, men vet jo aldri med el, så da er det enten egenmelding eller sykemelding.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...