Gå til innhold

guttenavn

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Spørs jo hvilken smak du har da! Om du liker Tor eller Amadeus, liksom... Selv heier jeg litt på de klassiske guttenavnene som ikke er FOR populære eller spesielle, men som har noe litt tidløst over seg og som både barn og voksne menn fint kan hete: Thomas, Johannes, Aleksander, Andreas, Jonas, Vegard, Oliver, Kristoffer, William, Mathias, Martin, Simon osv.

Synes guttenavn er mye enklere enn jentenavn. Jentenavn blir fort jålete!

Et tips kan være å se i slektstreet ditt, hvis du har tilgang til det. Man kan finne en del fine navn der! (Og en del helt vanvittige.)

Hva mener du med oppbrukt? Noen navn har litt uheldig historie (Adolf, Vidkun...) og andre er litt "stemplet" (Ronny, Roger...), men ellers synes jeg man gjerne kan bruke et navn man liker, selv om det er høyt oppe på navnelistene til www.ssb.no/navn. Jeg har fem Kjetil i telefonlista mi, men det går stort sett bra. Den ene av dem fikk riktignok en skikkelig hissigpropp på døra en gang, som skulle "ta ham" for det en annen Kjetil med samme etternavn hadde sagt om mora hans...

Det som er greit hvis man har et vanlig fornavn og etternavn (eller bare et vanlig etternavn) er et mellomnavn som enten er et ekstra fornavn eller et ekstra etternavn og som gjør at man i hvert fall får posten sin.

Vi testet også navnevalgene våre på venner med engelsk og fransk morsmål for "fnisefeller".

Hvis du vil ligge litt foran kurven (eller unngå neste års slagere) kan det være lurt å sjekke de svenske og danske navnelistene.

Med oppbrukt mener jeg vel sånne som ligger helt på topp på listene, når det er ti gutter i klassen som heter Sander og sånn. Men synes man navnet er fint, så spiller det vel mindre rolle.

Det kan være lurt å se ikke bare på hvor mange i Norge som har et visst navn, men også hvor mange som har blitt døpt det de siste årene. Da ser man litt hvor tendensen går. Leander er det f.eks. bare 442 stk som heter i Norge, men mens bare 6 stk ble kalt det i 1996, har antallet bare gått opp - 107 Leandere ble født i fjor... så kanskje ikke et å velge hvis man vil være original. (Bare et eksempel!)

En annen lur ting kan være å google "most popular names in..." og så et eller annet land. Der kan man få litt inspirasjon. Men det morsomme er at de navnene ofte er veldig like over hele den vestlige verden. Pussig.

Annonse

Mitt navn er vanligst blant damer som er ca. tretti år eldre enn meg. Og det er håpløst å stave og uttale på alle andre språk enn de nordiske. Så det å finne et originalt navn er ikke så høyt oppe på lista mi, i forhold til å unngå mine egne klager.

Jeg tror det viktigste er å finne et navn man liker, uavhengig av hvor populært det later til å være. Selv om det blir som mitt navn... Hvis det er fryktelig viktig å være original blir du lett skuffet. Og selv Sander er det bare 2% av guttene et årskull som ble kalt i glansdagene.

En annen ting jeg vil anbefale av egen erfaring: Velg den vanligste stavemåten av navnene dere ender opp med. Man blir så dritlei av å rette stavefeil i navnet sitt. Men der er jo både Jonas, Jens og Sander greie navn :-)

Jeg har ellers fått flere originale forslag for våre to gutter fra lite velmenende venner, og de er ikke oppbrukt :-)

- Blomst og Bombe (litt Guns&Roses :-)

- Karius og Baktus

- Adolf og Saddam

Synes dere forresten det er viktig at navnene matcher?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...