Expat Skrevet 9. juli 2007 #1 Skrevet 9. juli 2007 Kan du skrive opp den "oppskriften" du kom frem til ang "igangsettings-sprøyte-hjelpebrystet" som jeg teoriserte og du perfeksjonerte? Jeg ønsker å legge det ut på ammehjelpernes forum (fikk nettopp spørsmål fra en mor ang dette med igangsetting av barn som ikke gidder å suge, og du skrev for litt siden en "oppskrift")...
Labbetøs Skrevet 9. juli 2007 #2 Skrevet 9. juli 2007 Klart det. Du får bare renskrive etter ønske før du poster det på ammehjelpen da. Jeg bare skriver min historie, og så redigerer du fritt :-) Jeg gjorde slik: Jeg klarte ikke å få tak i tynne nok ernæringssonder (eller sonder i det hele tatt) på apotek (selv om jeg hadde undersøkt på alle de større apotekene i trondheim. Så jeg dro til sykehuset. Jeg hadde jo blitt kjent med en god del av pleierne dær iløpet av innleggelsene. Så fikk jeg noen sonder dær. Jeg klipte sonden over de hullene nederst, og satte den på en 10 ml sprøyte. Så fylte jeg sprøyta med lunken utpumpet/melket mm, og teipet sonden til brystet slik som ved "vanlig" bruk av hjelpebryst. Med en gang jeg la snuppa til så dyttet jeg noen få dråper melk inn i munnen hennes med sprøyta. Jeg ventet ikke 5 sekunder engang. Hun hadde VELDIG liten tålmodighet på det punktet, så hun måtte motiveres umiddelbart. Så lot jeg henne suge, og holdt motet hennes oppe med noen dråper fra sprøyta innimellom (så ann reaksjonen hennes). Når jeg kjente melka strømme og hørte/så henne drikke så lot jeg sprøyta hvile. På slutten igjen når melkestrømmen stopper opp litt og hun kommer til fløtemelka så motiverte jeg henne litt med sprøyta igjen. På den måten fikk jeg henne til å suge ut en del fløtemelk også. Produksjonen slet litt i perioder da brystet aldri ble helt tømt. Pumpa funker ikke så godt her at jeg får tømt brystet med den Heldigvis har jeg hele tiden hatt mye melk så jeg klarte meg fint gjennom denne perioden, men jeg merket at utdrivningen ble mye treigere når produksjonen gikk ned. Etter at jeg innførte sprøytetrikset så merket jeg fort bedring. Noen ganger, spesielt i starten da hun var på sitt værste, ble det ikke nok med 10 ml. Da koblet jeg forsiktig sprøyta løs fra sonden mens snuppa spiste og utdrivningen var i gang. Gubben fikk veeeeldig forsiktig plukket den opp og fylt den og koblet den tilbake før puppen nærmet seg tømt og hun trengte ny motivering. Større sprøyte for å ikke trenge å fylle den annbefales IKKE. Det er veldig vanskelig å være nøyaktig nok og få ut så små mengder melk i gangen med en større sprøyte. Spesielt når det skal gjøres med en hånd mens du ammer en unge som ikke er supermotivert. Det blir lett til at det kommer for mye melk på en gang, og da får man bare en negativ effekt ut av det. En mindre sprøyte er mer pålitelig for å få ut små jevne doser, men den kan liksom ikke vøre for liten heller, for da blir den tom så fort. 5 ml eller 10 ml sprøyte funker best. Det var det? Eller har jeg glemt noe???
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå