limba Skrevet 8. juli 2007 #1 Skrevet 8. juli 2007 Vi var for ikke så lenge siden på 6mnd kontroll, da legen plutselig sier at snuppa er asymmetrisk??? Ble rimelig forfjamset, da jeg ikke har sett dette selv eller hørt noen nevne det før på tidligere kontroller... Ble kjempe redd og lei meg.. Fikk ikke frem en lyd.. Men, jeg har lagt merke til at hun har en ekstra hud fold på den ene siden... Skal på ul til fredag,, gruer meg skikkelig.. lest litt om hoftedysplasi og lurer på om det kan være det.. Men, burde ikke dette være oppdaget for lenge siden?? Hva skjer evt nå?? Kan det kureres?? Blr veldig glad for å høre andres erfaringer ,som er i samme situasjon, Da jeg blir vettskremt av å høre om å ligge i strekk og gipsing... Snufs..
mamma23 Skrevet 9. juli 2007 #2 Skrevet 9. juli 2007 Dette er veldig kjett å få høre som foreldre, men trøst deg med at dette kan ordnes på, vell å merke med strikk å gips behandling, men jo tidligere de får begynt behandlingern jo bedre er det. Det kan kanskje bli en litt tøff periode for dere som foreldre, en tålmodighetsprøve, men det går seg til, barnet venner seg veldig fort til det, hun er kanskje ikke så aktiv ppå gulvet å sånn enda, så forksjellen for hu blir ikke så stor. Denne feilen skal egentlig bli oppdaget på legekontrollen 2 døgn innen fødselen, å er de i tvil skal det tas UL. Lykke til videre, å hold oss oppdatert
mittlillegull Skrevet 9. juli 2007 #3 Skrevet 9. juli 2007 Heisann! Vil bare fotelle deg litt om vår situasjon. Vi Var også på 6mnd-kontroll da det ble oppdaget noe ved hoftene til min lille. (Nå er det jo ikke sikkert din har det, men forteller hva som skjedde med oss da..) Vi ble sendt på røngen og de fant tydelig HD hos henne. Hun fikk ikke gips før hun var 8mnd fordi det tok lang tid med timer og vurderinger. Hun slapp heldigvis strekk. Vår plan er 6mnd med gisp. Hun har hatt den i 1,5mnd nå. Bytter gips etter 3 mnd. Og skinne etter disse 6 mnd. men de vurderer alt fortløpende, etter hvordan hoftene står etterhvert. Lille har tatt det helt utrolig bra. Hun har ikke reagert på gipsen et sekund, og fyker rundt på gulvet med den. Det gjør det jo mye lettere for oss, når hun er sitt vanlige jeg. Men alt er selvfølgelig litt mer tungvint. Hun passer ikke de vanlige buksene sine. må opp et par størrelser og kun ha bukser med knapping i bena eller kjole/skjørt. Bilsete måtte vi kjøpe og få ergoterapaut til å tilpasse, og vogn får vi låne av hjelpemiddelsentralen. Men etter en liten stund er man vant til at ting er som det er og det går overraskende greit. Det var en veldig tøff beskjed å få for oss. Og jeg savner å holde rundt de gode bena til tulla mi, men dette er jo noe som må gjøres om hun skalkunne gå normalt i fremtiden. og det er en liiiiten periode av livet hennes...Så bil bare si at selv om det høres fælt ut, så går det nok mye bedre enn man tror. De små er så flinke til å tilpasse seg. Lykke til på UL og hold oss oppdatert ja.
limba Skrevet 10. juli 2007 Forfatter #4 Skrevet 10. juli 2007 Tusen takk for svar og info.. Det hjelper veldig å høre om andre i samme situasjon... Man føler seg ikke så ensom liksom.. Vi håper i det lengste på at det ikke er så ille, Men, nå føler jeg i alle fall at jeg kan snakke med noen her hvis jeg lurer på noe, Igjen tusen takk, Jeg skal holde dere oppdatert.¨Flott at "mittlillegull" fortalte historien sin,, Kjempe bra at din lille er så flink til å tilpasse seg,,, Kan virkelig kjenne på kroppen hvor tøft det er å få den beskjeden.. Tapre små og store,,, Stå på..
mittlillegull Skrevet 10. juli 2007 #5 Skrevet 10. juli 2007 Bare hyggelig det. Og du må bare spørre om alt du kommer på:-) Vi er jo ikke kommet så langt inn i behandlingen. Hun har hatt gips i 2 mnd nå. Men vet jo hvordan hverdagen er med den!
limba Skrevet 17. juli 2007 Forfatter #6 Skrevet 17. juli 2007 Hei!! Da har vi kommet hjem fra ullevål med snuppis som har fått skinne på i dag.. Ul viste dysplasi på venstre hofte, Men ikke så ille at det måtte gipses. Så vi er glade for at det kanskje bare holder med skinne,. Denne skal være på 24 timer i døgnet i ca 3-4mnd.. Hun har tatt det hele veldig bra,, Tapper er hun,, Og det er jeg sjeleglad for... Glad for at barn er så tilpassningsdyktige... Fikk også vite at dysplasien kan ha vært veldig vanskelig å se fra fødselen av, siden den ikke er så alvorlig.. Dermed kan den ha vokst seg verre etterhvert.. Jeg som var så sinna for at helse stasjonen ikke hadde sett dette på verken 6 ukers kontroll eller 3mnd kontroll... Vel vel,,, Nå lurer jeg jo litt på hvordan andre har det med skinnene sine?? Vi ble rådet å ha den utenpå klærne.. Dvs at vi må ta den av og på v bleiskift og klesskift... Er det noen andre råd ??? Eller noen som har noen gode og lure tips som kan gjøre hverdagen enklere??
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå