Gå til innhold

Hva spiser deres barn???

Anbefalte innlegg

Gjest 5 andre

Fikk beskjed av helsesøster at han skal ha 6 dl mm/mme til sammen i løpet av dagen, noe som jeg synes er mye. (Hadde hørt tidligere at det kunne gis inntil 6 dl - men fikk nå beskjed at vi SKULLE gi)

Nå får vår pjokk:

150 ml mme og 100 ml grøt til frokost

150 ml mme og 1 brødskive til lunsj

100 ml mme og ca 1 dl middagsmat (1 potet, 1 kjøttkake + gr. saker)

100 ml mme + tran til kvelds

Det er pjokken selv som har valgt å spise lite til kvelds og mye til frokost. Tidligere fikk han mindre mme og noe mer middag + grøt til kvelds. Etter at vi begynte å gi så mye mme har han blitt noe rundere, dette til tross for at han løper etter tralla si og krabber hele dagen - sitter svært lite i ro. Synes eg. ikke han spiser mye mat utenom mme. Vil gjerne at han skal venne seg til å bli glad i frukt oxo, men tør ikke å gi mye av det. På en mnd har han gått opp 500g uten å bli lengre.

Gir dere like mye melk om dagen, og hva spiser de i tillegg??

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9790673-hva-spiser-deres-barn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jenta vår har akkurat (etter egen vilje) gått over fra mm til mme (puppenekt), hun får ca 60-90 ml 4-5 ganger døgnet. Hmmm kanskje jeg gir henne litt lite... Får også tilbud om vann, noe hun fortsatt nekter å drikke (har prøvd i ca 4 mnd nå...).

Av fast føde spiser hun ganske likt som din, dvs som regel spiser hun også et kveldsmåltid. Hun har alltid vært lang og tynn, har ikke merket noe om hvor mye hun har gått opp etter at jeg begynte med mme. I tillegg spiser hun mye frukt/bær og fruktmos m/yougurt.

En god porsjon grøt til frokost+vann

1-2skiver til lunsj+vann+frukt

Middagsglass/"vanlig" middag+vann+frukt/dessert

En god porsjon grøt til kvelds+vann

Jeg ammer han før han legger seg og i 5-6 tiden på morgenen(håper det tar slutt snart:) )

Helsesøster sa at vann var bra og nevnte ikke mme...

Han er veldig glad i frukt og grønnsaker:)

Gjest 5 andre

Takk for svar.....

Til meg sa helsesøster at pjokken skulle ha 6 dl melk til sammen i løpet av et døgn, være seg som mm / mme / grøt - sluttet helt med amming rundt jul. derfor mme. Han får oxo vann til alle måltider og ellers. Var visst viktig med så mye melk pga jern og kalsium. Tidligere fikk min gutt mindre melk siden han godt drikker vann til maten, men det var visst ikke heldig. Han spiser jo ikke utpreget store måltider, så derfor er det vanskelig å kutte ned på maten slik at han får i seg nok melk. Ut i fra de to svarene som har kommet inn ser jeg jo at ikke deres barn får 6 dl melk om dagen uten å ha fått beskjed om å gi mer melk. Var i utgangspunktet litt nysgjerrig på om andre hadde fått samme beskjed som meg. Skal ikke tilbake til helsesøster før i slutten av august på 1-års kontrollen. Da skal han da kunne bytte ut mme med vanlig melk, og jeg har ikke hørt at mange barn drikker mye vanlig melk hver dag.

Jeg har fått beskjed om MAX 6 dl mme. Så min får ikke så mye, husk at det er mme i grøten også!

Min får;

Frokost: 90 ml mme + enten en skive eller 150 ml grøt + tran

Lunsj: 90 ml mme + en skive, evt en yoghurt

Middag: 90 ml mme + et middagsglass, han er glad i middag, spiser masse!!

Kvelds; 90 ml mme + 180 ml grøt.

Ellers får han litt frutti og litt frukt som mellommåltider, evt dessert.

Min har alltid vært liten og for dårlig vektøkning har vært et gjennomgående problem. Nå er han god og rund og nyter virkelig å spise mat ;)

Annonse

Dagen vår er som følger:

melk når våkner - ca 200 ml

frokost: brødskiver og vann (evt bittelitt juice blandet med vann) + frukt

lunsj: brødskiver og vann + frukt

middag: halvt middagsglass + frukt/evt smake litt yoghurt av mamma

kvelds (hvis vi rekker det): ca 1,5 dl grøt + vann + frukt

melk når skal legge seg ca 250-300 ml

Så gir ikke melk i løpet av dagen lenger. (når jeg sier melk mener jeg MME).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...