Gå til innhold

Hva skal jeg gjøre for å få korrekt attest?

Anbefalte innlegg

Jeg hadde for en tid tilbake en 50% stilling i en offentlig virksomhet i to år, ett av åra var jeg i permisjon, og var dessverre sykmeldt noen mndr før det. Likte meg veldig godt på den arbeidsplassen, og hadde en super sjef, vi hadde et veldig godt samarbeid og god tone både faglig og som ansatt og sjef. Sto ganske fritt til å tilpasse stillingen innenfor gitte rammer, og gjorde en god del for å forbedre den tjenesten vi tilbød der jeg jobbet. Synes selv jeg gjorde en god innsats, og fortjener en god attest.

Da jeg sluttet, ba jeg om å få attesten sendt i posten. Måtte etterlyse den tre ganger, og når den kom, fikk jeg noe som var betegnet som "tjenesteidattest". Der var det oppgitt når jeg begynte, feil dato, når jeg sa opp, også feil dato, og at jeg hadde hatt permisjon. Ikke noe mer, enda jeg hadde bedt om å få oppgitt hvilke ansvarsområder og arbeidsoppgaver jeg hadde hatt, noe jeg har rett på. Ble jo så klart skuffa, og sa fra til gamlejobben, og ba om ny attest. Dette er flere mndr siden, og jeg har enda ikke hørt noe.

Det er veldig fristende å sende et nøkternt forslag til attest på mail til gamlesjefen og spørre om å få den tilbake med den teksten. Ser jo ut som de ikke har tid til å forfatte en attest til meg... Er jeg veldig frekk dersom jeg gjør noe sånt? Andre lure forslag?

Fortsetter under...

Attesten din skal inneholde din stillingsbeskrivelse, hva du utførte av arbeid. Det finnes regler for hva en attest skal inneholde. Jeg ville rett og slett sendt en mail hvor du redegjorde for hva som var feil i din attest. De plikter og gi deg en ny og korrekt attest.

Eksempel:

ATTEST

NN [fullt navn], født [fødselsdato] har vært ansatt som [stillingsbetegnelse] hos oss fra [dato] til og med [dato].

I tiden hos oss arbeidet NN [navn] med [attesten må gi et bilde av arbeidstagers arbeidsoppgaver som går utover en gjengivelse av vedkommendes stillingstittel. Dette innebærer at det må foretas en nærmere beskrivelse av hva arbeidsoppgavene har bestått i.]

NN [ Nærmere vurderinger hvis det skulle være ønskelig ]

Vi gir NN våre anbefalinger og ønsker lykke til videre.

[arbeidsgivers navn og dato]

Med hilsen

for [arbeidsgivers navn]

[signatur]

[navn]

[tittel]

Det eneste en arbeidstaker kan kreve av sin arbeidsgiver, er en tjenesteattest (men med riktige datoer da...) Veldig mange steder som kun utsteder dette. Du får spørre om sjefen kan stå som muntlig referanse -dette kan han forsåvidt også nekte...

Jeg jobber riktignok i det offentlige nå, men der utstedes kun attester som viser hvor lenge man har jobbet der.

Ja, det var jo et godt forslag:-) Er jo ikke sånn at jeg trenger skryt, vil bare ha anerkjent hva jeg faktisk har gjort... Samt at datoene skal være riktige, ser ganske useriøst ut når det er feil... Skal prøve å sende en mail, jeg.

Arbeidsmiljøvernloven sier helt klart:

§ 15-15. Attest

(1) Arbeidstaker som fratrer etter lovlig oppsigelse har krav på skriftlig attest av arbeidsgiver. Attesten skal inneholde opplysninger om arbeidstakers navn, fødselsdato, hva arbeidet har bestått i og om arbeidsforholdets varighet.

(2) Denne bestemmelse begrenser ikke arbeidstakers rett til å kreve en mer utførlig attest i arbeidsforhold hvor dette er sedvane og ikke annet er fastsatt i tariffavtale.

(3) Arbeidstaker som blir avskjediget har også krav på attest, men arbeidsgiver kan uten nærmere angivelse av grunnen opplyse i attesten at arbeidstakeren er avskjediget.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...