VinterSol+2 Skrevet 8. juli 2007 #1 Skrevet 8. juli 2007 har en datter på 16 dager. hadde aldri i verden trodd at dette med ammingen skulle by på større problemer for meg, da jeg begynte å produsere råmelk tidlig, og hadde et såkalt problemfritt svangerskap og normal fødsel, og ungen la seg ok til brystet med det samme,, naivt kanskje? JA. For det har vært vanskelig hele veien.. helt fra begynnelsen har ungen kun tatt det ene brystet, og hun gaper ikke nok, så jeg blir sår og ødelagt som fy... prøver jeg med det andre blir det bare hyl og skrik.. jeg har fått hjelp fra haugevis med ammehjelper og barnepleiere og kloke koner, men det ender bare med at alle klør seg i hodet.. ikke sett no lignende før, sier de.. selv ikke ammeskjold virker! så til nå har jeg ammet på en pupp, noen ganger blir hun mett av det, andre ganger ikke.. i tillegg pumper jeg begge brystene, og gir henne på flaske. i morgen begynner mannen min på jobb igjen.. har vært deilig å ha han her til avlastning, for det blir så mye styr med all denne pumpinga, og dyrebare dråper som ikke skal søles ut når jeg heller over på flaske, etc Særlig om morgenen har det vært godt at han har stått opp og gitt henne en flaske så jeg får en time ekstra på øyet, etter å ha sittet oppe med en grinete unge og sårt bryst på natta... Nå har jeg bestemt meg for at jeg orker ikke prøve mer.. jeg orker bare ikke såre vonde pupper i tillegg til alt dette andre.. jeg skal fortsette å pumpe, iallefall en stund til, -for jeg har jo ganske mye melk, og da får hun jo noen nyttige antistoffer også! Men jeg tenkte å kutte ned på pumpinga til feks tre ganger om dagen, og ikke hver andre-tredje time, og heller gi litt ekstra i form av mme feks på natta? Noen som har erfaring med å gi BÅDE mm og mme, og hvordan dette bør gjøres? jeg er jo helt blank! takk for alt av gode råd!
MissAntrop Skrevet 8. juli 2007 #2 Skrevet 8. juli 2007 Hei, Jeg vet akkurat hvordan du har det. Slet som bare det med dette selv og til slutt sa helsesøster at jeg burde begynne med mme ettersom hun aldri ble ordentlig mett eller ordentlig sulten med kun mm. jeg ammet og ammet, men jenta gråt og jeg gråt.. Så da startet jeg med å gi henne bryst til hvert måltid, max 15 min på hvert bryst. Deretter fikk hun mme til hun ble mett. Det varierer veldig hvor mye hun tar fra hver gang, alt fra 40 ml til 120 ml, det kommer nok an på hvor mye melk jeg har til ulike tider på døgnet. Nå er hun vel 3 måneder og er ganske bestemt på om hun vil ha pupp eller flaske - det varierer på dagsformen hennes tror jeg. Så når hun ikke vil ha pupp, pumper jeg, så får hun det til neste måltid. Oppsummert, jeg gir henne alltid mm først til måltidene og så supplerer jeg med mme. Fungerer kjempebra og vi har fått en mye roligere og tilfreds baby! Lykke til!
Hiv o'hoi Skrevet 8. juli 2007 #3 Skrevet 8. juli 2007 Jeg har fullpumpet fra dag 1... Lillegutt spiser ca halvt om halvt med mm og mme.. men jeg har valgt å gi han fulle måltider mm og fulle måltider mme.. så jeg pumper meg, måler opp så mye som jeg vet han spiser hver gang, og gir han det.. gir han ca annenhver flaske med mm og mme.. (kommer helt ann på hvor mye melk jeg har den dagen) Ellers så merket jeg at lillegutt fikk vondt i magen i begynnelsen.. den første uka fikk han kun mm, og etter introduksjon av mme så ble det mye vondt. men det gikk seg til etter ca 4-5 dager.. bruker malt i nesten hver eneste flaske med mme..
Gjest Skrevet 8. juli 2007 #4 Skrevet 8. juli 2007 Hei Vintersol!! Jenta mi er 25 dager gammel, og har slitt med ammingen fra første dag. Jeg ammer sjelden lenger, går mest i pumping hvis hun skal ha mm.. Hun får mm én gang om dagen ca, og det er på morgenen da jeg får pumpet mye.(grunnen kommer litt lenger nede)* Lill-e-va (he he) suger så dårlig, og når hun har sugd et par min. slipper hun taket, og får ikke tak igjen. Det andre brystet vil hun ikke ha i det hele tatt. *På toppen av det hele har melkeproduksjonen min minket drastisk. Før kunne jeg pumpe ut en hel avent-flaske fra hvert bryst, nå får jeg kanskje ut 60 ml fra begge brystene til sammen. Vet ikke hvorfor det har skjedd, egentlig, men sånn er det da. Resten av dagen får snuppa mme, og syns det funker veldig bra. Hun har hatt litt mageknip, men det går bra nå. Jeg orker bare ikke stresse med den ammingen lenger (har forresten prøvd ammeskjold slik som deg, men du kan jo tro det funka. ...Nei...) Jeg har slitt ganske mye med humøret pga den ammingen osv, merker at jeg har begynt å bli i litt bedre humør nå. Er ikke noe særlig at det skal gå utover alt og alle. Men så får jeg jo veldig dårlig samvittighet for at jeg ikke ammer / nesten ikke pumper - vil jo at hun skal få i seg viktige ting som bare er i mm, men. Hun vokser vel opp hun og selv om vi mest sannsynlig bare kutter ut mme helt dersom det går helt tomt.. Lykke til iallfall, Vintersol! Du er ikke alene med denne (-mislykka- hvis jeg kan kalle det dét) ammingen.. :/
Sanasol har 2 herlige jenter Skrevet 8. juli 2007 #6 Skrevet 8. juli 2007 Hei, Dette høres kjent ut, ikke noe moro å slite med ammingen. Det kom helt uforberedt på meg også, jeg trodde det lå naturlig i meg og baby at vi skulle få det til sammen, men den gang ei. Har vært mange tårer og mye frustrasjon og triste tanker over dette, men nå endelig er alt bare bra. Nå får hun bare mme og det er faktisk først da jeg tok den avgjørelsen vi fikk det bra sammen. Jeg pumpet meg i 3 mnd og etter hvert ga jeg en flaske med mme på kvelden i tillegg. Jeg trappet ned pumpinga mer og mer, mest for å få mer tid til vesla da all tid gikk til med pumping, vasking, sterilisering etc. Hver 3. time og jeg ble utslitt. Om du fortsetter å pumpe vil jeg råde deg til å gi annenhvert måltid mm og mme. Ha litt malt i flaskene med mme dersom hun blir hard i magen, prøv deg frem hvor mye (halv teskje pr flaske i begynnelsen, så ser du an konsistensen på avføringen). Etterhvert får du mer dreisen på hvor mye melk hun vil trenge til hvert mpltid, og kan gi mm til de måltidene du vet hun er mest sulten så du slipper å kaste bort dyrebare dråper. Min feil var at jeg trodde jeg *måtte* pumpe for at antistoffene var så viktige, jeg lot samvittigheten styre meg og ble deprimert. Etterhvert skjønte jeg at min rolle som mamma var mer viktig enn at hun fikk i seg morsmelken for enhver pris. Om jeg skulle gjort alt om igjen hadde jeg aldri i verden pumpet i 3 mnd, men da vet jeg det til evt. neste gang (selv om man jo håper at ammingen funker da). Håper du finner det som funker for dere. Lykke til :-)
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2007 #7 Skrevet 8. juli 2007 husker akkurat den dagen da mitt gull var 16 dager gammel.... jeg var frustrert, lei meg og hadde nesten angst for at ikke gullet mitt skulle få mat nok. det ble problemer med ammingen og måtte gi mme. planene din høres grei ut syns jeg. jeg var heldig og slapp å gi gullet mat om natten da han sov rundt fra han var en mnd gammel
VinterSol+2 Skrevet 9. juli 2007 Forfatter #8 Skrevet 9. juli 2007 tusen takk for gode råd og støtte alle sammen!! har følt veldig på at jeg ikke har fått til dette, etter all ammepropagandaen fra helsesøster osv, er jeg en dårlig mor?? nå pumper jeg tre ganger om dagen, og foreløpig har jeg ikke behøvd å bruke mme, for jeg har nok melk. regner med at det derfor blir en lett overgang, der jeg sakte men sikkert erstatter det jeg ikke har av morsmelk med mme. jenta mi virker fornøyd, og det var deilig å kunne gi henne en flaske i natt, uten å få maltraktert pupp og at ungen begynte å gråte i sinne og frustrasjon og vekker pappaen sin! igjen, tusen takk! satser på pumping og mamming jeg, og ikke amming:)
Helene <3 Sarah Skrevet 11. juli 2007 #9 Skrevet 11. juli 2007 Var i akkurat samme situasjon selv.. Fra dag 1 hadde vi problemer, siden lillejenta la tungen opp i ganen istedenfor å suge. Det gikk litt bedre når vi brukte ammeskjold, men da fikk hun i seg mye luft og melkeproduksjonen ble ikke stimulert godt nok. Gikk lenge med fullpumping og MME i tillegg helt til for en uke siden. Hadde virkelig dårlig samvittighet, og MÅTTE ha en lege til å si at det var greit å slutte med dette stresset.. Føles som 10kilo er lettet fra skuldrene og nå er både mor og datter mer fornøyde!
Helene <3 Sarah Skrevet 11. juli 2007 #10 Skrevet 11. juli 2007 Vi har forresten "holdt på" i 2mnd nå..
VinterSol+2 Skrevet 21. juli 2007 Forfatter #11 Skrevet 21. juli 2007 godt å se at det er flere som har opplevd eller opplever det samme.. her har det skjedd litt av hvert.. jenta forstod plutselig litt mer av dette med sugingen, og nå kan jeg fakisk amme henne mett innimellom.. men blir fremdeles rimelig ødelagt da, men ikke i samme grad som før.. men brant meg litt, må inrømme det.. da hun plutselig begynte å suge ble jeg så ivrig.. ville så gjerne at dette skulle funke,, og endte med at jeg for et par netter siden hadde så syykt vondt i puppene at jeg måtte ha smertestillende for å klare å sove.. (og jeg tar sjelden piller.. ) prøver litt hver dag, sånn at kanskje hun blir flink en dag.. hadde jo vært så utrolig praktisk å bare kunnet slenge frem puppen hver gang hun er sulten!! åå, som jeg misunner de som kan gjøre dette smertefritt... *sukk* utover det har jeg begynt å gi mme på kvelden, for da får hun en stoor porsjon og sover veldig godt. liker det gjør hun også! og så pumper jeg som ellers. veldig deilig at hun tar mme da, for da kan pappaen gi og jeg kan gjøre andre ting innimellom også. helt utrolig at livet kan dreie seg stort sett om såre pupper, pumping, melking osv osv.. hele familien er vant til å se meg med puppen ute og med pumpa.. jeg somvanligvis er litt sjenert! akk. hvordan går det med dere andre?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå