Anonym bruker Skrevet 7. juli 2007 #1 Skrevet 7. juli 2007 Hei. Jeg prøver meg her i håp om å bli litt klokere... To dager før jeg fødte min forrige sønn, døde pappaen min. Det kom så brått at jeg ikke tenkte på å kalle han opp. Det har jeg imidlertid angret mye på i ettertid, og nå venter jeg gutt nr.2. Pappa het Per, og det er jo ikke det mest brukte navnet i dag. Jeg liker egentlig navn som Matheo og Edvard, som er en helt annen stil enn Per. Vi har vurdert å gi gutten dobbelnavn, selv om de to andre barna våre ikke har det, men finner liksom ingen som passer til Per. Noen som har tips? Blir det dumt å gi han dobbelnavn for å kalle opp, men kun bruke det andre til vanlig? Hva med å bare kalle han Peer, blir det for traust (gammel mann navn) i dag? Noen som har vært i samme situasjon og angret etterpå?
3mom Skrevet 7. juli 2007 #2 Skrevet 7. juli 2007 Personlig synes jeg man skal velge et navn man liker, og at det er viktigere enn å føle at man "må" kalle opp etter noen... Som en mellomting kan dere kalle ham f.eks. Peter? Det er kanskje litt mer i den stilen dere liker? Jeg tenker også at det kan være okei å gi gutten to navn, der dere kun bruker det ene til daglig. Per er et helt greit, men litt kjedelig(?) navn. Per er bedre enn Peer synes jeg...
Gjest Skrevet 7. juli 2007 #4 Skrevet 7. juli 2007 Hvorfor ikke kalle gutten Per Edvard, da? Det fungerer aldeles greit, det, og blir et navn med stil over, etter min mening.
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2007 #5 Skrevet 7. juli 2007 Takk for svar! Peter er den store favoritten min, men sambo er ikke enig. (Ikke helt avvisende, så jeg håper jo i det lengste at han vil forandre mening...) Han vil heller ikke bruke Peder eller Per Edvard, så dette er ikke helt enkelt. Hans beste forslag er Per Mathias, men Mathias er på sin side så vanlig, at jeg regner med at gutten vår da kommer til å bli kalt Per Mathias i det daglige på bhg/skole. Vet ikke helt hva jeg synes om det. Er vel ikke så enkel selv heller :-) Føler ikke noe press i forhold til å kalle opp, men som sagt angrer jeg veldig på at jeg ikke gjorde det sist. HI
StorkeMammaen Skrevet 8. juli 2007 #6 Skrevet 8. juli 2007 Peter er kjempe nydelig. Per Edvard var ikke et dårlig forslag, koselig navn. Eller så syns jeg: Pelle - et nydelig og søtt navn. KasPER - flott navn JesPER - fint Pedro - søtt navn,litt utenlandsk klang, men kanskje samboeren din liker det bedre? Per Wilhelm - flott navn Phillip - et nydelig navn, men da blir det bare p-en da Patrick - fint, bare p-en
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2007 #7 Skrevet 8. juli 2007 Jeg synes det er fint å kalle opp, men også viktig at dere ender opp med et navn dere synes er fint. Jeg synes Per Mathias klang fint, men dere bør jo like det begge to da. Noen forslag til dobbeltnavn med Per: Per August Per Ulrik Per Haakon Per Kristian Per Einar Per Gabriel Hvis ikke begge navn skal brukes til daglig, gjør det jo ingen ting om de ikke klinger 100% perfekt sammen.
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2007 #8 Skrevet 8. juli 2007 Min mann (som heldigvis fortsatt lever..) ønsker at vår sønn skal kalles opp, i hvertfall bruke samme forbokstav i navnet. Dette hadde jeg ikke lyst til, så vi kommer nok til å legge på et mellomnavn feks Erlend Håkonsønn Pettersen.. Mellomnavnet kommer jo ikke til å brukes til vanlig, men det er jo også en måte og hedre far på....
prysseluskan Skrevet 8. juli 2007 #9 Skrevet 8. juli 2007 Jeg synes Per er et kjempefint navn! Per Mathias er flott, og det samme er Per Erik/Eirik, Per Espen og Per Kristian. Per er absolutt et navn som kan brukes i dag!
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2007 #10 Skrevet 8. juli 2007 Takk igjen for mange svar og gode forslag. Trodde alle skulle være negative til Per, så nå ser jeg litt lysere på det! Skal dele forslagene med sambo, så får vi se hva som skjer. Blir vel litt lettere når vi ser lillebror også!? HI
prøvekluten+3små Skrevet 8. juli 2007 #11 Skrevet 8. juli 2007 per passer jo til en rekke navn da.. per ole per ivar per morten.. kanskje ikek de navna man assosierer med en liten baby men.. men enn å kalle han petter da?omskrivning av per? evt peter? blir jo og en slags oppkalling?
prøvekluten+3små Skrevet 8. juli 2007 #12 Skrevet 8. juli 2007 og forresten når jeg tenker litt mer på det så synes jeg per var litt søtt alene jeg:o) lille per:o)
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2007 #13 Skrevet 9. juli 2007 Jeg vet om en som heter Per Leander... veldig fint synes jeg
Vannmann35 Skrevet 9. juli 2007 #14 Skrevet 9. juli 2007 Per er et koselig og stødig navn som passer flott på både en liten gutt og en voksen mann. Er mange fine kombinasjoner: Per Henrik Per Anton Per Oskar Per Morten Per Marius Per Fredrik Per Kristian Per Anders Per Stian Per Olav Per Olai
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2007 #15 Skrevet 10. juli 2007 Per er et flott navn, og heller ikke så mye brukt i dag. Jeg ville ikke "besudlet" det med et dobbeltnavn, for jeg synes det er så rent og fint i seg selv. Hilsen en som er litt sjalu, og gjerne skulle brukt Per selv hvis ikke det var for at faren heter Pål :-)
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2007 #16 Skrevet 10. juli 2007 Det var koselig sagt! Onkelen til denne lille gutten heter Pål Anders, så pappan hans het jo Per :-) Aldri tenkt på at det gjør noe, og synes ikke det har noe å si nå heller. Synes du kan bruke Per også jeg, men trenger jo ikke å kalle en eventuell lillebror for Espen :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå