Gå til innhold

Noen som har satt på tannkrone?

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Tannlegen min sier jeg antagelig må sette på en tannkrone. Mannen min og jeg vil snart starte prøvingen. Tenker derfor at jeg må gjøre dette før jeg blir gravid igjen. Har tannverk, mulig at det er et brudd i tannen som gjør dette.

Mitt spørsmål er om noen av dere har satt på en slik krone. Er litt skeptisk da de borrer ned tanna og setter på en kunstig tann.. Synes tanken er så ekkel..da de fjerner tannen liksom..da sitter jeg igjen med en stump av en tann opp i der..nei uff, liker ikke tannleger.

Noen tanker / erfaringer?

Litt rart spørsmål dette kanskje, men håper noen vil svare:-)

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

Jeg fikk gjort det for et år siden, fikk beskjed et år i forveien at det ant. snart måttr gjøres. Jeg syns og at tanken på at jeg fikk dette var forferdelig, men jeg syns ikke det lenger. Du kan se på dette med en krone, som med en stor fylling. Grunnen til en krone, er at det ikke er så mye mer av tannen som kan bores i, grunnet store fyllinger tidligere eller sprekk som du nevner. Det som gjøres er at det blir boret langt ned i tannen for å gi et godt feste for kronen, det settes på en midlertidig avstøping som limes fast inntil tannen/kronen i porselen eller gull blir laget. Som regel er det snakk om gjeksler, men dette varier. Men for min del var det en av de bakerste gjekslene og tanlegen anbefalte en krone i gull. Dette fordi den er mye sterkere og pga gullets egenskaper unngå inntrenging av bakterier senere. En gjeksel vil heller ikke vises så godt og vil derved ikke være skjemmende. Min krone ble laget i utlandet, da dette er billigere ( jeg var i Norge hos tannlege, men han sendte den ut for tilvirkning. Det e faktisk ikke så mye dyrere å få den i gull.

Alt ble gjort under bedøvelse og det er ikke noe å grue seg til! : )

Lykke til med kronen din og ønskebarnet ditt som jeg og lengter etter.

Hilsen 68 modell.......

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...