Gå til innhold

Hva er økonomien deres i husholdningen? lønn, lån og fordeling av betaling

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og eksen kranglet mye om penger( han har nylig blitt eks pga dette)

Jeg lurer på hva dere har i lønn, hver for dere, hvor mye lån dere har, og hvem som har betalt mest?

Vi hadde

huslån: 1.640.000 (ingen billån, men 50.000 i studielån)

lønn meg: student 6000,- lån/stipend og 3000-5000 i lønn

lønn han: 17.000 (utbet)

han bet 12.000 til boet, og jeg bet 5500 til boet.(regningskonto)

mat deler vi på. og da har det blitt igjen ca 4000 til hver.

vi hadde en avtale på at vi da skulle ha like mye til forbruk men den avtalen har han ikke overholdt, og han mener at jeg kan nøye meg med det som er igjen (han har div uvaner som å røyke for 2000 i mnd)

vil gjerne høre hvordan dere andre fordeler utgiftene i deres økonomi.

syns det er mye med 1.640.000 i lån, når vi ikke tjener mer enn vi gjør, mens han ikke tar det så tungt at vi har mye i lån.

Skrevet

Vi har 1.1mill i huslån, ingen lån på bil og motorsykkel. Ingen studielån. Jeg er student, "tjener" 5200 i mnd når jeg ikker er i permisjon (barnetrygd + stipend fra lånekassen). Han har ca 18-19 000 utbetalt. Vi legger alle pengene sammen, betaler regninger og mat, og det som er til overs deler vi på oss selv, helt likt. Vi har ca 2500 hver i lommepenger i mnd som går til klær, kino, pils, ting og tang til ungene osv.. Ingen får mer enn den andre selv om vi har forskjellig inntekt, det skulle bare mangle. Og begge står vi som eiere av huset og begge sitt navn står på lånet.

Skrevet

Har nå ca 1350000 i huslån og hvert vårt studielån på tilsammen 170000 ca, får vel ca 18-20tusen utbetalt hver i mnd i lønn. Lånet trekkes fra hans konto, men det er bare en formalitet. Her er alt på fellesen, og det var det også da jeg tjente ganske mye mindre enn ham. Den som handler betaler, enten det er mat, klær eller kos. Ikke noe spes "lommepengebeløp" heller. Vi er forresten gift.

Skrevet

Vi har det som yaddaline, den som handler betaler, uansett hva det er. Vi er også gift da.

Nå har vi ca en mill i lån tilsammen på hus, bil og studielån, og har en samlet inntekt på ca 350.000 i året. Han betaler alle lån somregel, ettersom han får mest penger inn på kontoen. (Men han betalte også alle regninger når jeg tjente mer enn han, men da satte jeg bare inn penger på hansa konto hvis hans ble tom, dette fordi regningene blir adressert til han)

Vi har Felles eie på hus og bil, og har ikke noen spesielle "lommepenger" eller andre ting. Er det noe en har lyst på som koster litt, spør vi den andre, og i fellesskap vurderer om vi har råd til det, ettersom vi ikke har så veldig fett med penger.

Skrevet

Vi har akkurat fått 2,2 mill i lån. (akkurat kjøpt bolig :-))

Vi byttet bank og begges lønn kommer til å gå inn på EN felles konto. (med to kort) Betaler en fast sum til budsjett konto i mnd til regninger avdrag osv... det som er igjen på konto er VÅRE penger ilag. Så vi har så felles økonomi som det går ann å få det.....

Skrevet

Vi har 1.8 mill i felles huslån (ingen bil-/studielån)

I tillegg har jeg et annet huslån på 400.000,- som er "mitt"

Jeg tjener ca 650.000 i året (når jeg ikke er i permisjon) og han ca.400.000,- (kanskje litt mer..)

Vi har felles økonomi og tar noen regninger hver. Er ikke så nøye på det egentlig, det går opp i opp.Bryr oss ikke om "småbeløp"

Det viktigste her er at jeg har mer egenkapital i leiligheten og har cash på sparekto som var mitt, og det har (skal vi lage) kontrakt på, slik at om det blir slutt (bank i bordet, håper ikke det..), så skal jeg sitte igjen med mer penger..

Skrevet

Vi har 1,5 i lån. Han tjener 360` og jeg 290`

Han betaler lån,strøm og div.faste utgifter og avgifter,telefon, b.bånd

Jeg betaler bhg og sfo, kjøper det meste av klær og div til meg og ungene samt min egen mob.regning.

Maten betaler vi alt ettesom hvem som handler, han noe mer enn meg.

Jeg sitter igjen med nok til å kjøpe meg litt klær,sko, sminke, kafebesøk m.v, men dersom kontoen blir tom får jeg bare hans kort.

Han er heldigvis økonomisk uten noen dyre uvaner, men jeg tvinger han til å kjøpe seg klær innimellom da! Syns ikke vi har god økonomi akkurat, må spare lenge for å kjøpe nye møbler osv og fine ferier ser vi foreløpig langt etter, - men jeg er fornøyd.

Skrevet

Vi deler på alt, har felles økonomi.

pr mnd:

lønn jeg: 10 000kr

lønn han: 20 000kr

hus- bil- og brukslån: 16 000

Ingen av oss har studielån. Vi deler alt uavhengig hvem som tjener mest, vi er et felleskap. Jeg gjør mest i hjemmet siden han jobber mye overtid, og han tjener derfor mer penger enn meg.

Skrevet

alt er i en suppe alt sammen...enkelt og greit...

Skrevet

Vi jobber forskjellig, han jobber 100% og jeg jobber 50%. Han tjener ca 5000 kr mer enn meg utbetalt hver mnd. MEN vi har felles økonomi. Det vil si, vi har hvert vårt private visakort til private ting (som frisør, klær osv) og ett felleskort. Begge har hvert sitt bankkort til den felles kontoen. Fra felleskonto betales alle regninger (lån, barnehage, bensin, mat, ting/klær til småen osv), og på denne kontoen overfører vi lønnen vår. Vi deler ikke opp etter hvor mye vi jobber, pengene er felles. Ingen av oss "tjener" i utgangspunktet mer! Vi har 1.150.000 i lån, og dette trekkes som sagt fra felles konto. Jeg betaler mitt eget studilån fra mine egne private penger, så den mnd jeg betaler 3500 i studielån, står det igjen 3500 på hans konto.

Syntes dette fungerer greit, hadde vært fint om han hadde vært med å betale på studielånet mitt ettersom dette også dekket boutgifter mens han jobbet og jeg var i studier.. men samtidig ligger mesteparten av stuidelånet i klesskapet mitt.. så da er det mest rett at det er min lommebok disse penger får svidd seg :)

Kranglet en del om økonomi og penger før vi opprettet felleskonto (før mini kom), og syntes det var sårt at penger skulle bli en ting som gjorde stemningen dårlig.. etter felleskontoen ble alt mye bedre :)

Skrevet

Her er alt felles. Mannen min tjener nesten dobbelt så mye som meg. Alle trekk til lån går fra hans lønn, pluss litt til regningskonto. Fra min lønn går endel inn på regningkonto og reste til husholdning og klær, utstyr til barna.

Skrevet

Da er det som jeg trodde. ikke uvanlig å ha felles økonomi.

vi var ikke gift, men vi har en datter sammen og var forlovet så vi var jo så godt som gift, vil jeg si.

Jaja, godt å se at det ikke er jeg som lever i en femtitallside, men at dette er helt vanlig idag. selv om mannen tjener mer.

han mener faktisk at jeg skulle være fornøyd med tak over hodet og mat på bordet. fordi han tjente "alle" penga. fy faen.

jeg gidder ikke å finne meg i det lenger.

Skrevet

Vi har sammlet inntekt på 36000 etter skatt. Alt går inn på samme konto. Vi handler sjeldent noe dyrt uten at den andre er til stede (liker og shoppe ilag) MINE og DINE penger har aldri vært et tema, og vi har aldri kranglet om penger. Vi er begge av den oppfatninga, at alt må være felles og dele på i denne familien.

Vi har:

Huslån: 1.4mill

Billån: 100.000

Skrevet

Herregud, han høres litt egoistisk ut....Det er jo ikke alltid man får bidratt med like mye lønn, men man bidrar jo med andre ting. Synes det er helt forferdelig når den ene parten bruker penger som en makt-demonstrasjon. Kan ikke være mye hyggelig og leve med en som gjør det mot deg.

Skrevet

Vi har ca 2 mill i lån sammenlagt. Jeg har nå utbetalt ca 13.000,- i mnd mens jeg er i permisjon, han har vel rundt 20.000,-

Vi har nettopp tatt huslånet da, og skal gjøre det sånn at hans lønnskonto går til alle regninger, mens mine penger blir brukt til resten. Om vi vil ha noe til oss selv avtaler vi et maxbeløp som kan bli brukt, om det er klær(meg) eller bildeler(han). Ingen får bevisst mer enn den andre, vi deler det vi har på det vi trenger og har lyst på med andre ord.

Neste år vil jeg gå hjemme uten lønn, da lever vi av ks og barnetrygd.

(Har også leieinntekter på huset til nødstilfeller).

Skrevet

Bare en liten korreksjon, bare en detalj, men vi hadde 2000 hver, altså 4000 på deling.

jeg tenkte aldri sånn at det var mitt og ditt. han har gått på ræva før og da stilte jeg opp og familien min backe oss alt de kunne. og det er jaggu takken.

men så lurte jeg jo på hvorfor jeg aldri hadde noe igjen til meg, og derfor tvnag jeg gjennom at jeg ville ha en viss sum som jeg kunne bruke på "meg". som feks frisør (ja jenter har jo langt hår og går til frisøren iblandt, har gått til lærling og er ikke øsende med penga, noe derimot han har gjort), litt nytt og et cafebesøk og sånne ting. selv om vi lever med trang økonomi har vi hatt råd til litt. bittelitt.

jeg har fader ta meg vært så økonomisk som han aldri har vært.

å jeg blir sint av å tenke på det

Skrevet

Tilsammen har vi mellom 6 og 650 000 i lønn, lønningene går inn på hver vår lønnskonto, og så betaler vi stort sett hver våre regninger. Eller, det er jeg som administrerer alt dette, via nettbank. Jeg betaler huslånet, fordi han hadde stor egenkapital da vi kjøpte huset, og min mulighet for å bli medeier, var å overta huslånet. Ellers er vi ikke nøye med hvilken konto vi tar penger ifra for å betale for felles utgifter. Til private ting tar vi fra hver våre kontoer.

Har svært lite gjeld, under 450 000 totalt.

Skrevet

Vi har lån på 1.4.mill

Lønn:

Han 18.000

Meg 20.000

Alt går inn på 1 konto med 2 kort. Gidder ikke krangle om penger så derfor har vi felleskonto.Den andre vet alltid om dyre kjøp. Men om vi bruker noen 100 lapper på klær så gir man ikke beskjed. Funker helt fint for oss. Aldri kranglet om penger.

Skrevet

han tjener 500.000 i året og jeg 120.000 (halv stilling)

Nå har jeg 12.000 i mnd når jeg er i permisjon og han tjener vel rundt 20-25.000

Vi har ingenting lån enda

Men siden han tjener mest betaler han husleia på 5.500,mens jeg betaler internett,tv og alt av klær/utstyr til Mini.

Han betaler som regel på lørdagshandelen også,mens jeg handler litt innimellom.

Skrevet

Vi har det som div ovenfor her. Har felles økonomi. Vi har tilsammen ca 42.000 utbetalt i mnd, har lån på 1.650.000. Vi har felles lønnskonto som vi bruker det vi skal av (har ikke lommepenger), felles sparekonto, og felles budgetkonto.Syns det fungerer fint, vi har to barn og giftyer oss snart,-det vil være underlig å skulle tilldeles penger etter hvem som tjente hva (ville uansett bli rimelig likt men...). Hvem betaler isåfall for middagen?? Eller flaska med rødvin på restauranten?? Eller kinobilettene??

Skrevet

Mine penger er dine penger er våre penger. Hadde blitt gal om vi skulle sitte å regne på hvem som betalte hva. Vi har barn, hus, bil, studielån og alt mulig annet, det ville bli et sinnsvakt regnestykke og en konstant kilde til uendelige konflikter.

Slik hadde vi det mens jeg studerte også, for jeg hadde jo minst like lang arbeidsdag som han. Jeg blir egentlig litt provosert av par som fordeler utgifter, og hvor den ene sitter igjen med langt mer til forbruk enn den andre med begrunnelsen "jeg tjener mer enn deg!" På den andre siden kan jeg se poenget hvis den ene (eller kanskje begge) har et spesielt høyt forbruk eller dårlig økonomistyring...

Vi har tilsammen drøyt 40.000,- utbetalt i mnd, 1.25 mill i huslån, 350.000 samla i studielån.

Skrevet

alt felles. vi betaler om hverandre.. hadde blitt gal om vi skulle betalt hver for oss, og skyldt hverandre penger hele tiden. går ikke det når man bor sammen som en familie med barn.. kansje det funker for andre men ikke her.

Skrevet

ja samme her..vi har alt felles og den som har mest penger betaler, ingen som deler på krona her da hadde ikke dette forholdet fungert vet jeg.

Vi har et boliglån på 1.350.mill

billån på 80.000

Inntekte i mnd på 30.000 så vi klarer oss bra.

Skrevet

Vi har lån på 2.1 mill.

Lønn (han 21 tusen)

Lønn (meg 16 tusen)

Her går hele hans lønn til lånn og andre utgifter. Det som er til overs går rett inn på en sparekonto.

Så lever vi på mi lønn. Noe som fungerer veldig bra her:-) Å i tillegg klarer vi å spare til ferier og andre fornøyelser.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...