sikat Skrevet 6. juli 2007 #1 Skrevet 6. juli 2007 Noen som har satt opp budsjett for nødvendige investeringer i barneutstyr? Kjøper dere alt nytt, eller satser på en del brukt? Har surfet litt på nettet i dag, og det er jammen stive priser på mye av utstyret må jeg si....og å kjøpe det billigste av alt trenger vel heller ikke være noen god investering(gjelder i alle fall på mange andre områder). Seng, vogn, stellebord o.l skal vel for vår del vare for en to-tre smårollinger og kjipt å kjøpe brukt for halv pris å så må vi kjøpe ny når tredjemann kommer fordi den første er utslitt. Da kunne man jo likegodt kjøpt en litt dyrere vogn helt til å begynne med... Stellebord og seng(ikke madrass) er vel ting som kanskje kan være greit å kjøpe pent brukt, eller? Ser bare pengene fly her nå, og har funnet ut at man gjør lurt i å begynne å legge av penger allerede nå(11 uker på vei). Heldigvis har vi noen besteforeldre som antakeligvis vil være behjelpelg med å kjøpe inn en del ting. Hvor mye penger brukte dere på det forskjellige utstyret, eller hvor mye totalt til det mest nødvendige?
Jeenie Skrevet 6. juli 2007 #2 Skrevet 6. juli 2007 Tror det var på Libero.no jeg leste at skal man kjøpe alt nytt til 1.barnet må man regne med å punge ut med 24 650,- Her er mye (mesteparten) kjøpt nytt, noe er lånt,noe arvet og litt kjøpt brukt!!
Gjest Skrevet 6. juli 2007 #3 Skrevet 6. juli 2007 Jeg er førstegangs som deg, og ikke kommet lenger enn 13 uke.. men vi har allerede planene klare for shoppingen, og er nødt til det for å få det til. I utgangspunktet regnet vi med å fordele de tre "største" tingene; stellebord, seng og vogn utover tre måneder - én ting pr. måned. Så var vi så heldige at mine foreldre ønsket å gi oss vognen, og mammaen til sambo ønsket å spytte inn litt hun og - så hun kjøper sengen, og dermed er det bare stellebordet igjen av de aller største tingene..puh! Det kjøper vi én måned, og ser vi at vi har mulighet kjøper vi også noen av "småtingene" den måneden. De andre tingene har vi satt opp på en laaaaaaaang liste (helt sikkert en del vi ikke har tenkt på og!) og så kjøper vi noen ting hver måned og haker de av etterhvert. Tror vi skal klare å komme i mål på denne måten, selv om vi heeelt sikkert får noen uforutsette utgifter mot slutten. Men vi begynner altså handlingen allerede nå - og i dag skal vi ut og kjøpe babygym. Får bare hamstre det et sted mens vi venter
Gjest Skrevet 6. juli 2007 #4 Skrevet 6. juli 2007 Vi kjøper forresten alt nytt, fordi jeg har en samboer som er sterkt i mot at vår første bebis ikke skal få sine egne ting.. Mannfolk
L-O-V-E&prinsen+spireimagen:) Skrevet 6. juli 2007 #5 Skrevet 6. juli 2007 vel har kjøpt en noe nytt - vogn - seng/madrass/sengetøy/sengehimmel osv osv.. - babycall - voksipose - div små ting... ellers har jeg en tante som fikk sin 4 uplanlagte baby for 1 år siden så dermed måtte hun kjøpe alt nytt. hehe. Derfor har jeg kjøpt masse til henne, men det er veldig lite brukt og av god kvalitet... - stellekommode - Bilstol - Vippestol - ammepumpe (uåpnet og ubrukt=) Vugge skal vi låne til ei som vi kjenner... Vi har spart en del på å kjøpe til henne altså... har nesten ikke betalt noe for tingene... Kan også nevne at jeg er førstegangs, og ja det blir fort dyrt om en kjøper ALT nytt altså... Men jeg har kjøpt SUPER masse klær, hehe... Kanskje litt unødvendig, men det får så være...
happybirthday Skrevet 6. juli 2007 #6 Skrevet 6. juli 2007 Tror det er veldig individuelt. Hvis du "blar" litt i de ulike innlegg her på BIM, så vil du finne ut at det er veldig forskjellig hva folk mener de har bruk for og hvilken standard man legger seg på. For førstegangsfødende er det blitt et hav av ulike ting og tang som ikke nødvendigvis er ting man må ha, men som er ting som kan være "kjekk-å-ha" til helt overflødig. Mange av den siste kategorien vil det være svært uenighet om man definerer som overflødig eller "kjekk-å-ha" eller må ha. De fleste mener vel, slik jeg har fått inntrykk av at både vippestol og smokker og vugge er ting som er helt nødvendig (personlig har jeg klart meg uten alle disse tingene, og har tenkt å klare meg uten når tredjemann er født også. Men for de aller fleste virker det som dette er noe man mener bør være tilstede) Det de aller fleste er enige om, er at man ofte kjøper for mye klær i de minste størrelsene. Men om jeg ville satt opp ei liste (slik jeg har inntrykk av de fleste mener er nødvendig, da), så kan jeg nevne: - Barnevogn (her kan du gjøre "kupp" til 4 - 5000 dersom du går for fjorårets modell i de ulike typene. Eller så ligger veldig mange på 6 - 8000 kr dersom man skal ha med stæsj som myggnetting, regntrekk m.m. - Stellebord eller stellepute, avhengig av plassen. Med stellepute blir det mye rimeligere. Jeg ville ikke lagt for mye i stellebord, da dette ofte er en ting man kun bruker i få måneder. Så snart ungen har sterke nok bein til å stå attmed, så er det ofte enklere å stelle barnet stående eller på fanget. - Sprinkelseng. Du får greie senger rundt 1000-lappen. (skal selv bruke samme senga til tredjemann nå som jeg gjorde til førstemann) - Vippestol, smokker og flasker (ikke mitt personlige valg, men ser de fleste synes det er praktisk å ha. Flasker kan jo være greit dersom problemer med amming og at du ikke skal føle deg så bundet, men selv har jeg hele tiden klart meg uten både dette og smokker) - Brystpumpe (må si det samme som punktet over her) - Gaskluter til vask av babyen - Babyolje, babysåpe (når baby blir større da) og salve, men du trenger ikke 20 ulike produkter i x antall eksemplarer, slik noen tror. - Bilstol (leie eller eie) - Tisselaken til babyen (kanskje mer "kjekt-å-ha" foresten, men en del ganger kan det skje at det lekker utenom bleien, f.eks. på nattestid, og da er det greit å slippe å skifte/vaske sengetøy for hver gang) - Bodyer, sokker, strømpebukser. Luer og votter. - noen helsetepper, vogndyne, sengedyne, krabbeteppe, voksipose eller annen pose til vinteren. - søppelbøtte med lokk. For å få det enda tettere, kan man gå til innkjøp av hundebæsj-poser og pakke bæsjebleiene inn i disse før de går i søpla. Enkel og billig løsning, selv om jeg ser det er noen som mener egne spesialbleiebøtter er et must. Mulig jeg har glemt av noe, men husker ikke mer i farten. Til slutt vil jeg bare si: Selv om det koster en del dyre engangsinvesteringer når man får baby, så er veldig MYE opp til deg selv hvor dyrt det blir, avhengig av om du kjøper brukt, hvor opptatt du er av hvor trendy du vil være, hvor lett du lar deg påvirke av andre og reklamen ikke minst. Dessuten vil kostnaden også selvsagt avhenge av hvor rause besteforeldre er. Veldig mange får mye sponset av besteforeldre, og det kan være lurt å prøve å koordinere evt gaver herfra med hvem som sponser hva.
sikat Skrevet 6. juli 2007 Forfatter #7 Skrevet 6. juli 2007 tror ikke jeg blir å gå for alle de trendy løsningen....er vel ikke så veldig trendy av meg, hehe. Leie bilstol, d hadde jeg glemt av at gikk an i farten, d er vel en god mulighet for oss vil jeg tro. Har tenkt til at vi skal ønske oss bl.a seng hos besteforeldre og noen småting. Vogn tror jeg nok blir kjøpt ny, når er det forresten utstyrsbutikkene selger ut fjorårsmodeller/har salg på sånt?
happybirthday Skrevet 6. juli 2007 #8 Skrevet 6. juli 2007 Tror høysesong for å selge ut fjorårsmodeller er på slutten av året/begynnelsen av nyåret og utover, og at man i mars, april, mai får inn rushet av årets modeller.
sikat Skrevet 6. juli 2007 Forfatter #9 Skrevet 6. juli 2007 Her ventes det januarbebis, så vi får bare håpe på at d kanskje dukker opp non vogner på salg senhøstes....
sikat Skrevet 6. juli 2007 Forfatter #10 Skrevet 6. juli 2007 dytter litt, interessant å høre fra flere..... forresten noen med anbefaling på barnevogn? må funke bra på vinterfør og ha god bagplass
prøvekluten+3små Skrevet 6. juli 2007 #11 Skrevet 6. juli 2007 emmaljunga duo edge;o) superb vogn..ska brukes til min tredje til høsten..videre...veit ikke når du har termin i januar jeg..men med litt is i magen kan du jo vente til januarsalget? skulle tro du kunne finne noen bra tilbud der;o) når det gjelder hovedspørsmålet..vi kjøpte alt nytt..men gjorde som de fleste andre her inne..kjøpte litt og litt,så merka egentli ikke noe til den stoore utgiften før vi satte oss ned etterpå og regna på det.. vil videre tipse om bra og billig stellebord på ikea: sniglar med tilhørende pute oppå! ikke tar det plass,og ikke er det dyrt..og badebaljen kan man fint ha under,enten på hylla under,eller under på golvet..superfornøyd med!
sikat Skrevet 6. juli 2007 Forfatter #12 Skrevet 6. juli 2007 Har termin helt i slutten av januar så det er ikke noe prob om man har is i magen(og tålmodighet nok) til å vente til januar-salget Takk for tips om stellebord, men vi bor, tja la oss se, 70 mil unna nærmeste svenske ikea og 95 mil unna nærmeste norske Tror dessuten jeg har lyst på en stellebordskommode, har stort bad så det har ikke noe å si om den tar litt plass.
Prinsessa mi *Erle Kristane* Skrevet 6. juli 2007 #13 Skrevet 6. juli 2007 Budsjett?? Nei, min lille prinsesse skal få det hun trenger helt nytt, bryr meg ikke om hva ting koster nå!
tinef84*høygravid* Skrevet 6. juli 2007 #14 Skrevet 6. juli 2007 vi har lagt av sånn ca 10000 kr.. har kjøpt vogn brukt og bilstol av søskenbarnet mitt.. pluss at vi har fått mange fine klær som er pent brukt og noe som vi har kjøpt selv.. voksipose får jeg og vi har kjøpt kommode fra ikea som vi skal bruke som stellebord.. ellers har vi en del penger igjen som vi skal bruke på småting som smokker,flasker,stelleveske og sånne ting som dukker opp etterhvert..
Sommerfugl78 Skrevet 6. juli 2007 #15 Skrevet 6. juli 2007 Nå har vi snart kjøpt inn det meste. Vogn og bilstol har vi kjøpt brukt (helt fint!). Det meste av klærne jeg har kjøpt er rimelige, H&M, Cubus o.l. Ingen dyre merkeklær. Dyna er myk & god & dyr, så litt blandet om jeg har kjøpt det rimeligste eller ikke. Vi har fått noe penger, så derfor har jeg ført regnskap over det vi har kjøpt. Har kommet opp i over ti tusen kroner nå. Har ikke kjøpt stellebord enda (det blir nok fra Ikea). Så det er lurt å fordele utgiftene over mange månder. Alle klær og småting, som i seg selv ikke er såå dyre, synes jeg har tatt største delen av budsjettet. Lykke til med innkjøpene :-)
Poteto Skrevet 6. juli 2007 #16 Skrevet 6. juli 2007 vi har bare kjøpt ny vogn, til ca 5500 kr.. seng får vi hos mor mi, stelle bord får vi hos en tante av meg, vogge etter far til babyen.. kjøpt litt kler, men egentli ganske lite.. satser på å få en del der.. skal kjøpe nye håndkler og vaske kluter til baby.. noen som vet om noen billige baby håndkler?
SusyQ Skrevet 6. juli 2007 #17 Skrevet 6. juli 2007 Her er lista vår. Har ikke noe tall på hvor mye det har blitt alt i alt, men har ikke blitt de store summene. Vi har vært flinke til å si ifra til venner, kolleger og familie at vi gjerne arver brukte ting de ikke trenger lenger. Mange er redd for å tilby seg fordi endel på død og liv skal ha alt nytt, og så synes de det er stas når deres gamle ting kan komme til nytte igjen. Vi synes det er mer sjarm i at vesla får ting fra folk som er glad i henne, og som det er en historie bak, enn at alt er flunkende nytt. Barnesenga har f.eks mannen min, svogeren min og onkelbarna våre sovet i før, den har bestemor bare pusset ned og malt så er den så godt som ny! Ting vi har: Vippestol ARVET Barnestol ARVET Barneseng ARVET Bilstol ARVET Helsetepper 3 stk ARVET OG KJØPT 1 NYTT Håndkle NYTT Barnevogn FÅTT AV BESTEFORELDRE Stellemadrass NYTT Ammepute ARVET Stelleveske NYTT (Men kjøpt billig på nett) Baby Bjorn ARVET Badebaljen Lättsam fra IKEA NYTT Dyne til vogna (65 x 80 dyne) fiber ARVET Dyne til senga (80 x 100 dyne) dun FÅTT AV BESTEFORELDRE Sprinkelbeskytter NYTT Tisselaken NYTT Madrass FÅTT AV BESTEFORELDRE Mini sengetøy til vogn ARVET Sengesett ARVET og 1 NYTT Nattlys fra Ikea til nattskift NYTT Amme BH NYTT Klær MASSE ARVET, LITT NYTT Svangerskaps- og babybøker ARVET og BIBLIOTEKET Leker LITT ARVET, LITT NYTT Voksipose NYTT Dry Kid ammemadrass NYTT Apoteket (alt nytt): Pyricept OK Vegetabilsk babyolje (ikke natusan!) OK Saltvann OK Mesoft kompresser til stelling OK Zink salve mot sår stump (Babyline?) OK Babyshampoo (Lactacyd) Paracet til baby OK Amme innlegg i ull x 2 OK Amme innlegg engangs OK Purelan OK Nattbind OK Babyhårbørste OK Ting vi venter med/ønsker oss til jul: Baby call (vent til baby sover på eget rom) Tripp Trapp stolen (kan ikke sitte selv i starten) Lekegrind (den skal vi arve, men trengs ikke før baby kan krabbe) Bitering / tyggeleker (når baby får tenner) Automatisk brystpumpe (vent og se om ammingen funker) 6 Gulpesmekker fra H&M (vent og se om baby gulper mye) Smokk (vent og se om det er behov) Tåteflaske (vent og se om amming funker) Babygym (typisk barselgave..) Tran (fra 4 uker) Anti-sklimatte til badekaret (bruker balje i starten)
goldenticket *BLITT MAMMA* Skrevet 6. juli 2007 #18 Skrevet 6. juli 2007 Jeg tipper vi har brukt ca 23.000 til vesla på utstyr. Men nå har vi kjøpt alt nytt. Har tatt det over tid selvfølgelig. Vi har ikke kjøpt det dyreste, men vogn er dyrt...Over 8000,- (inorge) vi kjøpte vår i sverige for 7.900,-inkludert parasoll og stelleveske. Men det er mye den lille trenger...
ana baroma Skrevet 6. juli 2007 #19 Skrevet 6. juli 2007 Jeg tar det med utstyr heeelt rolig:) Vi har kjøpt ei seng, stellebord og madrass + dyner og et par pledd. Kjøpte også et par sengesett, tisselaken og kluter (kjøpte gasbleier hos SParkjøp, de er billige). Bilstol kjøpte vi brukt hos familie, sånn at vi vet den er ok. Vi har arvet en vippestol, og vogna har vært storebrors. Den er forøvrig 7 år, men god som ny:) Vogge fikk vi låne, ellers hadde vi brukt vognbagen inne... Klær har vi arva masse av, også har vi fått litt, får sikkert mer av det. Tante har kjøpt hentesett (kan iallefall bruke det som det), og forøvrig avventer jeg resten til ungen er vel ute, og ser hva vi trenger. Bleiebøtta står i kjelleren etter storebror, men satser på å klare oss uten. Kan like godt kaste bleiene rett i søpla:) I de babypakkene man får diverse steder får man masse bleier og stelleprodukter, så det er bare å bruke det lille jeg trenger i starten fra dem, og se hva som faller i smak. Har kjøpt klorhexidin for rensing av navle og sånt, febermål hadde jeg. Og butikkene har forøvrig ikke tenkt å stenge i august:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå