Gå til innhold

Når begynner permisjonen

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg var på NAV og spurte om det samme. Fikk beskjed om at det kun gikk ut etter terminen, selv om jeg skal ha planlagt ks 9 dager før termin. Jeg er sykemeldt da, så betyr jo ikke noe for meg da, men hadde jeg vært i jobb hadde jeg jo "mistet" litt over en uke.

Hm...sitter her og koser meg i regnet, med kaffi og glade hunder og funderer på så mye. Når bør jeg søke på NAV? Jeg er jo helt grønn på dette. Bør vi bestille en time på NAV og få greie på alt, med søknader og sånn? Er det vanlig?

Utrolig å hjelpesløs jeg plutselig ble hehe

Annonse

Skjønte ikke dette. Hvilken uke er det dere liksom mister dersom dere ikke sier ifra til NAV? Blir ikke permisjonen bestemt ut fra når terminen er da? Sånn sett er jo de som tar keisersnitt (som regel før termin) heldige i forhold til de som føder etter termin. Jeg var hjemme i over fem uker før jeg fødde. Hadde jeg tatt keisersnitt hadde jeg fått tre uker ekstra hjemme med nurket før jeg måtte tilbake til jobb.

Jeg vil mye heller være hjemme etter at barnet er kommet til verden.

Nei, permisjonen kan bli bestemt utfra faktisk fødselsdato dersom du vet den på forhånd (KS-dato).

Vi må jo ta ut permisjon 3 uker før termin/fødsel, ellers faller disse 3 ukene bort. Dersom du føder f.eks 1 uke før tiden "mister" du dermed den ene uka. Men skal du ha keisersnitt kan du få legen til å skrive dette til NAV og permisjon starter dermed 3 uker før faktisk fødselsdato.

Og du har helt rett Anonym, de som tar keisersnitt slipper også å "ta" av permisjonsukene hjemme med barnet slik de som føder over termin må.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...