Anonym bruker Skrevet 5. juli 2007 #1 Del Skrevet 5. juli 2007 Hei. Jeg blir snart alenemor og lurer på hvordan ting steller seg i forhold til økonomi. Jeg har vært i kontakt med sosialkontoret og de sier at siden jeg har krav på overgangsstønad, dobbel barnebidrag og underholdningsbidrag så har ikke jeg krav på noe hjelp fra dem med mindre husleie blir på over 5500kr. Jeg bor i bærum og har vært på jakt etter leilighet siden midten av mai. Bor midlertidig hos mamma og pappa og det fungerer ikke så veldig bra. I tillegg kommer ungen i august og da er det for trangt til at vi begge kan bo her. Har prøvd å prate med sosialen om de hadde noen leilighet og tilby meg men det har de ikke og de gav meg beskjed om at jeg må lete på egenhånd i det private markedet. Jeg har vært på flere visninger og fått avslag på alle pga at jeg skal ha barn. Jeg har vært å sett på leiligheter fra 45 kvm og opp til 100 kvm. Men husleia her er dyr og jeg må opp i hvertfall 5500, hvis ikke mer. Åssen skal jeg og den lille klare oss da? Når vi har livsopphold på 6360 kr i mnd og det skal dekke alle utgifter bortsett fra husleie og strøm? er det noen alene mødre her i samme situasjon som veit hvordan man skal klare seg? Veit at 6360 kr i mnd er ganske mye men flytter jeg litt usentralt så skal de pengene dekke mobil, mat, klær, bleier, buss/tog, ting babyen trenger osv. Noen som har noen tips og råd om hvordan jeg kan finne en leilighet eller få litt bedre økonomi? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9771623-%C3%B8konomi/
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2007 #2 Del Skrevet 13. juli 2007 Hei, Vil bare si at dette vil du nok klare greit. Vi bor 1km inn i skogen (fra nærmeste bussholdeplass)+ 1 mil(++) til nærmeste by, lege, offentlige kontorer osv. Og vi har mindere enn deg til livsopphold i mnd på 2 voksne og ett barn (2år). Jeg regner 1600kr til transport til 2 voksne pr mnd og ca 3500 kr til husholdningsartikler pr mnd (mat, drikke, såper, bleier, dopapir osv). Handler inn artikkler/mat som ikke MÅ være fersk, dagen etter at pengene er kommet inn på konto (da har jeg gjerne planlagt middag 14dager/ 1mnd frem i tid) feks: Såper, dopapir, bleier, hemetikk, pose mat, kjøtt/kylling/fisk, smør, sukker, mel, tørrgjær, fryste grønnsaker, ost(har veldig god holdbarhets dato) div pålegg. Så da er det bare melk, egg, frukt og brød som trengs å handles inn ellers. Har også funnet ut at billig brød (4-5kr) faktisk er bedre når det har vært fryst og tint i romtemperatur;) hvis man ikke baker da. Og jeg pløyer gjennom mat reklamen og ser hvor jeg kan handle hva billigst. De har jo ofte tilbud på ost feks noe vi spiser mye av og det sparer jeg gjerne et par hundrelapper på pr mnd bare der. Du vil jo også få engangsstønad, og den vil jo holde veldig lenge til baby ting hvis du ikke handler vogn, stellebord og seng nytt. Og legg gjerne av ett par tusen til deg selv av de pengene til nye klær når kroppen har "hentet seg inn" etter fødselen, det vil du nok trenge;) Du burde nok klare deg på 2500kr i mat etc. vet ikke hvor mye mnd kort koster der du bor og max 1000kr i mobil regning, og da vil du jo sitte igjen med en del penger hver mnd. Tenk smart når du handler er mitt beste råd;) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9771623-%C3%B8konomi/#findComment-9834293
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå