Gå til innhold

Mor student - fars permisjon?

tonjevsg

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Har spekulert lenge på det her, og fikk vite av NAV og lånekassa at så lenge eg er fulltidsstudent kan far ta ut permisjonen (men då får eg ikkje fødselsstipend av lånekassa). Dersom mor tar ut permisjon har ikkje far rett på den fedrekvoten... "Hensikten med fedrekvoten er å få fedre til å ta større del i omsorgen av barnet i de første leveårene" (henta frå NAV si side). Men når vi mødre er studenter, skal visst far ikkje få ta større del i omsorgen.. heilt på tryne spørr du meg. Barnet har vell like mye behov for kontakt med pappaen sin uansett om mor er student eller ikkje....

Det er helt riktig at pappaen mister den "obligatoriske" fedrekvoten når mammaen ikke jobber eller jobber i mindre enn 50% stilling. Helt bak mål er det - et hull i lovverket som bør rettes opp i!

Når det er sagt snakket jeg med NAV om dette (jeg er student og har bare jobbet 20% stilling ved siden av) og fikk beskjed at disse ukene han da mister blir overført til meg - slik at vi ikke mister dem i det totale ukesregnskapet. Sørg for at de blir det i det minste, så lenge reglene er bak mål!

Og: dette betyr ikke at pappaen ikke kan få permisjon! Dere har allikevel rett til å dele på de 44/54 ukene som dere vil - bortsett fra de første seks ukene etter fødsel kan far ta så mange av disse som dere vil. Dette har han rett og krav på, og får da dekket lønnen sin opp med foreldrepenger fra NAV på lik linje som vi får fødselsstipend fra Lånekassen/foreldrepenger/engangsstønad. Jippi til pappaer som er hjemme deler av permisjonen! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...