Gå til innhold

Hvorfor er alt skriv om keisersnitt negativt?

Anbefalte innlegg

Jeg mistet ei jente 2 dager etter fødselen i fjor, hun døde av oksygenmangel. Jeg hadde en lang, hard fødsel hvor det ble klippet, prøvd med vakum og tang, før katastrofesnitt. Jeg fikk ikke smertestillende, men hadde fødselen endt bra så hadde jeg allikevel ikke vært redd for å måtte gjennom smertene en gang til. Siden enden var katastrofal, så ba jeg om en måling av bekkenet mitt og har fått konstatert trangt bekken.

Nå er det 9 uker til jeg skal ha et planlagt keisersnitt, som jeg gruer meg til. Hadde kroppen min vært i stand til å føde normalt, så hadde jeg ikke vært i tvil. Men fødselslegen sa bestemt keisersnitt, hadde selvsagt ikke hatt nerver til noe annet heller.

Så sitter jeg på internett og vil lese litt om ks. Skriver planlagt ks på google og klikker meg inn på en link. Der møter disse overskriftene meg:

"Flere keisersnittbarn på intensiven"

"Flere dødsfall ved keisersnitt"

"1 av fem får problemer med keisersnitt"

"Senere gravid etter keisersnitt"

Hadde de som skrev disse artiklene enda tatt med noen tall som viste at selv om risikoen for at mor dør ved keisersnitt er 25 ganger større enn ved vaginal fødsel, så er det reelle tallet mikroskopisk. Det dør ca.3 fødende mødre hvert år i Norge, og blant dem alle risiskosvangerskapene, risikofødslene osv... Høres plutselig ikke så skremmende ut da...?

Poenget mitt er bare at jeg er så lei av all denne skremselspropagandaen som florere overalt... Til og med i boka til Gro Nylander "På vei" har hun tatt med et skrekkeksempel. Hvorfor?

Det er faktisk en del av oss som ikke har noe valg...

Fortsetter under...

Helt enig med deg!

Jeg hadde en traum. fødsel sist, og skal nå ha KS pga faren for gjentagelse. På tross av dette ønsket jeg helst vaginal fødsel og sliter med engstelsen for KS.

Akkurat som deg synes jeg det er så mye skremsel, blir bekymret og tenker mye på dette.

Har funnet mange flotte innlegg her inne som har hjulpet meg med tankeprosessen, men ofte spoleres også de av et og annet tankeløst innslag av en fanatisk forkjemper for vaginal fødsel.

Jeg er vel litt hormonell om dagen også, pleier vanligvis å være flink til å sile informasjon. Men nå en mnd unna KS klarer jeg stadig vekk å dumpe opp i skrekkhistoriene. Får prøve å huske at min egen skrekk-historie dreier seg om vaginal fødsel. Og jeg får være glad jeg får sjansen til en annen type fødsel denne gangen.

KB

Hei Kelebek ! Gud så trasig at du mistet lille jenta di bare to dager gammel . Du har vell stilt sykehuset / legen som forløste deg på denne UANSVARLIGE OG INKOMPETENTE måten ANSVARLIG for dette ??? Ikke la lege / sykehus slippe unna så lett med dette . Du burde fått ERSTATNING for hele denne traumatiske opplevelsen og for barnet ditt . Slik burde ingen i Norge behandles .... vente så lenge med å foreta seg noe f.eks KS at katastrofekeisersnitt må utføres til slutt og barnet dør som følge av langvarig fødtsel og oksygenmangel . Jeg er sjokkert over fødselspraksisen i Norge - herregud så risikabelt og lite " humant " de behandler fødende her . Overhørte en samtale på flyplassen mellom to jenter - en av de hadde opplevd det samme som deg og barnet døde av denne sykehustabben . Er visst vanligere enn folk tror dette i Norge . Nei GLED DEG NÅ TIL KEISERSNITT - KAN UMULIG BLI SÅ DRAMATISK OG SMERTEFULT SOM DIN FØRSTE VAGINALE FØDTSEL .Faktisk er selve forløsningsøyeblikket HELT SMERTEFRITT : ) Keisersnitt er absolutt det tryggeste for barnet , tryggeste vei ut - leste jeg på en Amerikansk informasjonsside . Vi blir så feilinformert i Norge om Keisersnitt at det er helt utrolig .Bare glem all skremselspropaganda om KS - det er det legene ønsker at vi skal TRO - at KS er farlig - slik at vi velger / blir manipulert og presset til det BILLIGSTE alternativ for sykehuset , nemlig vaginal fødtsel . For opr.stuene ønsker de ikke at fødende kvinner skal okkupere plassen på - for å føde er jo ingen sykdom .... ! Det er lange nok ventelister på oprasjoner som det er - så skulle alle fødende kreve KS - ville de ikke hatt mulighet til å foreta andre oprasjoner som er livsødvendig . Husk - folk dør jo mens de venter på å bli f.eks hjerteoperert pga lange helsekøer på oprasjonsavd. i Norge m.m Derfor NEKTER DE nesten alle selvbestemt KS , selv med alvorlig angst , incest / voldtektstraumer , traumatiske tidligere fødtsler m / alvorlige skader osv osv . Helt sykt .... DU er virkelig KJEMPE heldig som har fått tilbud om KS denne gang ...... tenk på alle de menneskene som står syk og med smerter i årevis i kø for å få oprasjon / behandling v/ norske sykehus ? Denne gang vil allt gå strålende for deg ..... er jo derfor legen e n d e l i g har foreslått KS for deg ! Nesten ingenting kan gå galt under en rolig planlagt KS . Hadde du TIDLIG fått KS 1 gang ville nok allt ha gått bra med barnet og de tror jeg . Er jo derfor en utfører KS - for å minske risiko for skader / evt dødfødtsel som oftest skjer ved vaginal forløsning .

Godt med respons fra oppegående mennesker :-) Jeg blir også mektig provosert av de som legger inn innlegg om at alle som ikke føder vaginalt er tilbakestående omtrent (litt overdrevet, men ofte skikkelig usakelig)

Jeg tror og håper at det går bra denne gangen, det er bare det at jeg og dere andre ikke trenger all skremselspropagandaen slengt i fjeset...

Og jeg tror også at dette med å innvilge keisersnitt i mange tilfeller handler om penger. For det er mye dyrere å gjennomføre et keisersnitt med alle de personene som kreves i en operasjonssal og flere dager på barsel, enn en jordmor og hjem etter 48 timer. Sykt!

Kvinneforkjemper: Ja, vi har kjørt sak mot sykehuset. Fikk noe medhold, men ikke nok synes vi. Enden på visa ble ihvertfall at helsetilsynet påla sykehuset å skrive om prosedyrepermene sine og faktisk følge dem. Noe de ikke gjorde på flere punkter under min fødsel. Erstatning får man ikke så lenge barnet dør, eller man kan få dekning for reelle utgifter i forbindelse med begravelse osv. (utover det som blir dekket av trygdekontoret) For vår del er det snakk om ca. 8000 kr. Da må vi isåfall søke om pasientskadeerstatning og det er en prosess som tar et års tid... Så vi får se!

Vi får ønske hverandre lykke til da ;-)

Gud så sykt. Disse legene i Norge skulle ikke jobbet på et sykehus når de mister baby under en normal fødsel. De har rett og slett ikke peilig hva er en normal fødsel, og ikke snakk om beregning de tar feil angående babyen hvor stor den er. Rett og slett tåpelig og tvinge oss alle til normal fødsel. Jeg har selv hatt en haste keisersnitt og en katastrofe haste keisersnitt hvor det var snakk om livet til jenta vår, og skal si at de er jo syk på haukeland sykehus. de la jo meg lide for ingeting begge ganger så sier de etterpå at jeg hadde rett og at mine babyer begge gangene var stor nok til og ikke føde normalt. 5 kg hver av dem var så det var ikke vits og prøve spør du meg ,men neida jeg måtte nok lide som alle andre før det har skjedd noe som man var ikke klar over.

hvor føde du da?

Jeg skal jo ha min tredje keisersnitt planlagt engang i tiden ,når jeg blir klar og skal si at jeg gruer meg også, men ønskene og å få en til er veldig store så jeg har bestemt meg likevel og ha en til.

Så få jeg håpe på at alt vil gå bra med den planlagte keisersnitt ,siden alle sa til meg her på sidene at det er helt andreledes opplevelse.

så jeg får god følelse når kvinner her gi meg gode råd :-)

Trist å høre at du mistet den lille jenta de. Ville bare si at jeg har opplevd noe av det samme. Ifjor fødte jeg en gutt 15 dager over termin som bare fikk leve 2 timer. Jeg hadde en langtrukken fødsel med dårlige pressrier som førte til at gutten inhalerte meknoium, og (feil)behandling etter fødselen førte til at guttens lunger ble sprengt, og han døde av hjertestans.

Jordmor tok ikke i bruk noen hjelpemidler under fødselen, og heller ikke legen som ble tilkalt etter en time med pressrier syntes det var behov for å tre inn.

Jeg har nettopp vært igjennom en sak med Helsetilsynet. Vi fikk også noe medhold, men utfallet ble at det ikke var skjedd noen brudd på helseloven. Det ble pekt på manglende rutiner som sykehuset nå er pålagt å skrive, så dette er tydeligvis en reaksjon som går igjen med Helsetilsynet.

Jeg skal i september ha planlagt ks, og prøver å ikke ta til meg alle skrekkhistoriene. I motsetning til deg mener legen at jeg liksegodt kan føde vaginalt, men jeg har valgt ks fordi jeg tror vaginal fødsel oftere fører til hastesnitt, barnedød og varige skader på barnet. Og da betyr de andre ulempene ved ks lite for meg.

Lykke til :-)

Annonse

Malena26:

Jeg fødte på Tønsberg sykehus. Skal ta mitt keisersnitt der denne gangen også, er veldig fornøyd med oppfølgingen. Alle sier jo at det er stor forskjell på planlagte og akutte snitt, så det blir forhåpentligvis en flott opplevelse. Håper du en dag er klar til å få flere barn, lykke til!

Leanna:

Trist å høre om den lille gutten du mistet... Sånne sykehustabber som både du og jeg (og flere med oss) har opplevd, burde vært unngått. Og det er som du sier, det er nesten umulig å "ta noen" for brudd på helseloven. Brudd på rutiner, er liksom vanlig og nesten greit. Vanskelig å komme noen vei...

Tror du gjør rett i å velge ks denne gangen, psyken ville nok fort kunne laget problemer dersom du skulle føde vaginalt igjen.

Vet du kjønnet denne gangen? Og er du forresten på englesiden?

Ønsker deg masse lykke til :-)

Det er skremmende at de ikke lærer!! Så grusomt for dere å miste barnet pga inkompetanse. Erstatning burde man selvfølgelig ha for tort å svie. Man har jo tross alt mistet et barn!! Det er helt grotesk. Opplevde også hastesnitt da de mistet fosterlyden. Såvidt de fikk henne ut i tide. Hun hadde surret seg inni navlestrengen. Men det de ikke noterte seg til neste fødsel var at jeg bare fikk SEKS CENIMETER åpning!! Så andre gangen ble det samme greiene...aldri åpning osv. Så trakk de ungen ut med tang og vakuum. Holdt på å knekke et eller annet. Nå skal jeg ha nr 3 og tar ingen sjanser på å føde vaginalt igjen. Redd for at ungen skal dø før de får han ut. For jeg har sikkert ikke fått lettere fødsler siden de to forrige.

Synes det er på tide at de som opplever å miste barn pga sykehustabber slår seg sammen og krever en form for oppreisning. Særlig erstatningsbeløpet er jo sørgelig i tillegg til at de som har gjort en dårlig jobb får fortsette med det etter å ha brukt gravide fødende som "prøvekaniner".

Jeg synes keisersnitt er på sin plass når man ikke klarer å føde vaginalt.

Lykke til denne gangen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...