Gjest Skrevet 5. juli 2007 #1 Skrevet 5. juli 2007 Har en gutt på 8 uker, og vi sliter med å få i han tranen. Han skjønner liksom ikke at han skal svelge, så det meste renner ut igjen. Har prøvd både med sprøyte og skje, liggende og sittende. Virker som han ikke reagerer på smaken egentlig.. Tenkte vi kunne prøve sanasol i stedet, den har jo litt tykkere konsistens. Men er det ok? Har søkt litt på nettet, og finner lite om akkurat det.
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 5. juli 2007 #2 Skrevet 5. juli 2007 Nei,det kan på ingen måte erstatte tran,men du kan kjøpe d-vitmainer på apoteket og gi ham,det kan erstatte tran.
Gjest Skrevet 5. juli 2007 #3 Skrevet 5. juli 2007 Er det ikke D-vitamin i sanasol da? ER det bare D.vitamin som er viktig, eller er det fettsyrene også?
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 5. juli 2007 #4 Skrevet 5. juli 2007 Etter det hs sier,så er jo tran det beste,men at d-vitaminer er en god erstatning.Tror ikke det er d-vitaminer i sana sol,men mye annen god vitaminer,men trodde barnet måtte være 1 år,får en ga dem det.Det er jeg ikke 100% sikker på.
Ebbalille Skrevet 5. juli 2007 #5 Skrevet 5. juli 2007 Du kan gi Sanasol i stedet, men da må du gi så mye for å dekke D-vitamin behovet. Tror det er 13,5 ml jeg. Ikke så lett å få i små babyer så mye. Tran er selvfølgelig best pga omega 3 fettsyrene, men jeg gir D-vitamin dråpene. Tranen bare renner ut på kinnet og stinker!
Gjest Skrevet 5. juli 2007 #6 Skrevet 5. juli 2007 Ja, er det jeg sliter med også! Da blir det nok d-dråper, fettsyrene får han jo gjennom melken fra meg..
Gjest Skrevet 5. juli 2007 #7 Skrevet 5. juli 2007 D-dråper erstatter ikke tran og sanasol erstatter ikke tran! I tran får man både D-vitaminer og de sunne langkjedete omega3 feittsyrene. Dersom man bare gir D-dråper og sanasol får ikke barnet dekket behovet sitt for de sunne feittsyrene som er veldig viktige for barnets utvikling av syn og hjerne.
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2007 #8 Skrevet 5. juli 2007 Du kan gi d-vitamin-dråper isteden for tran, det gjør de f.eks. i Sverige og Danmark.
Mrs. Bouquet Skrevet 5. juli 2007 #9 Skrevet 5. juli 2007 Fikk beskjed om at de ikke skulle ha sanasol før de er minst ett år, og at om man ikke bruker tran så bør man gi D-vitamin
meg & to små vampyrer Skrevet 5. juli 2007 #10 Skrevet 5. juli 2007 I tran er det både dvitamin og gode fettsyrer. I sanasol er det kunstig søtning som de vel helst ikke skal ha så mye av de første åra. Dvitamnindråper kan dekke behovet for dvitamin, men ikke behovet for omega 3 og omega 6 fettsyrene. Så dermed tenker jeg: dvitamindråper er bedre enn ingenting og bedre enn sansol for dette vitaminet, men tran er bedre for det gir så mye mer.
jippii Skrevet 5. juli 2007 #11 Skrevet 5. juli 2007 Her får prinsessa biovit (det samme som sanasol).. Og helsesøstra/helsesøstrene er på helsestasjonen sier at det er HELT GREIT. Vi har gitt det siden hun var 5 uker. Begynnte med litt, også økte vi på. Nå får hun full døgn-dose, som er på 10ml. Til å begynne med ga jeg med t-skje, så oppdaget jeg at å gi med sprøyte var lettere. men nå som prinsessa får grøt, så blander jeg biovit'en i grøten hennes..å da elsker hun den!! Når hun får biovit/sansol, som får hun jo også masse andre kjekke vitaminer!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå