Gå til innhold

Vendbar sittedel - positiv og negativt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

På noen av kombivognene vender sittedelen bort fra ansiktet til den som triller, f.eks på Urban Jungle vognen.

Leser at en del skriver at det er en ulempe?

Vil gjerne høre synspunkter på temaet.

Er førstegangsfødende og har ingen anelse om dette.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De "lærde" sier at når barnet er lite, bør det sitte med ansiktet vendt mot den som triller (ofte mor eller far) for å få hjelp til å tolke alle de inntrykkene som er rundt. Bråk fra biler etc, et betryggende blikk fra mamma eller pappa forteller da barnet at dette ikke er farlig.

Små barn kan lett bli engstelige og forvirret av i ikke se foreldrene i slike situasjoner - og gå glipp at nyttig "lærdom"

En annen ting er at foreldrene lettere kan se om barnet har det bra når det f eks sover.

Så til barnet er rundt året, er det greit å ha det vendt mot den som kjører ja - selv om veldig mange vogner ikke har denne muligheten.

Skrevet

jeg foretrekker barnet vendt mot meg, men det er nok en smakssak hva man foretrekker.

Skrevet

Det er ikke mer enn 4-5 år siden jeg hadde en liten tass og da var det ikke snakk om dette i det hele tatt. Vi klarte da oss fint likevel vi. Gutten min har i allefall ikke lidd noen nød. Jeg ser det praktiske i å kunne vende sittedelen, men det er ingen krise om det ikke går. Jeg har lyst på Tfk, men velger ikke en annen vogn fordi Tfken ikke kan vendes. Jeg tar den vogna jeg har lyst på jeg.

Skrevet

Jeg er også førstegangsfødene, og jeg var SÅ usikker på hvilken vogn jeg skulle ha. Synes det virket litt tungvint med vogn som vendte fra meg men samtidig ønsket jeg meg sånn en vogn man ikke kunne vende som jeg viste jeg kunne bruke i alle årene fremover. Jeg hørte også om mange synsinger om barnet skal lese foreldrene osv og noen mente det ene og noen det andre. Til slutt tenkte jeg må gjøre det som passer meg best og har nå vogn som vender fra meg, men jeg har titteluke i kallesjen så jeg kan følge med på babyen når han kommer!

Skrevet

Mange i Skandinavia mener barn kan få psykologiske problemer av å ikke sitte vendt mot den som triller... men jeg vil tro det er høyst overdrevet??

Barnet vil uansett foretrekke å sitte framover ganske snart (seks måneder pluss), og selv de første månedene går det helt fint å ha den vendt fra deg - du ser den jo fint likevel, det er ikke snakk om å ikke kunne se ungen i det hele tatt!

Jeg har tvert imot en teori om at barn som sitter og ser seg rundt, blir mer sosiale og vant til å kommunisere med omgivelsene (samt mer nysgjerrige) enn de som bare sitter og kikker på samme fjeset hele tida... ;-)

Skrevet

Storesøster kunne ikke fordra å måtte se på meg på trilleturer, så hun ble snudd tidlig. Har ingen motforestillinger nå som vi har kjøpt vogn der sportsdelen ikke kan snues.

Skrevet

Vi valgte vendbar sittedel da vi kjøpte ny vogn (sportsvogn) til vår lille, fordi jeg hadde lest at det var anbefalt. Han var 5.5 mnd da vi begynte å bruke vogna, og vi varierte med begge retningene. Omtrent samtidig begynte han å sove dårlig om natten, han gråt mye og var generelt urolig. Vi begynte å notere litt for å se om vi fant mønster i det, og det som viste seg var at alle dager han hadde vært vendt forover sov han dårlig påfølgende natt. Da vi sluttet med å ha vogna den veien, sluttet også det dårlige nattesøvnen. så nå er han kun vendt mot oss når vi triller. Dette er selvfølgelig veldig individuelt, men ettersom man ikke vet sånt på forhånd, er det like greit å velge en vogn som har valgmuligheten. Det er ihvertfall vi glade for i dag.

Skrevet

Jeg ville ikke hatt vogn med sittedel som vender fra meg til barn under 1 år. Det blir fort mange inntrykk for en liten baby og det kan være skremmende.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...