Gå til innhold

Noen som vet?


LilleGull *12.03.08*

Anbefalte innlegg

Når kontakter man lege for konstatering av graviditet og sånn?

Hvilke vitaminer er lurt å ta? (bortsett fra folat!)

Hva skal man være ekstra forsiktig me de første tre mnd.? Tenker mat, trening osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Lenchen

Du kan sikkert bare ringe legen din nå, hvis du vil ta en graviditetstest der. Jeg gjorde det i uke 6 pga hadde hatt blødninger. Men den første ordentlige kontrollen pleier man å ta fom uke 10-14 ca.

 

Av vitaminer tar jeg folat, omega3 og C-vitamin.

 

Svigerinnen min er jordmor og hun sier at jeg skal leve helt som normalt, men ikke hopp i fallskjerm eller på trampoline sa hun hehehe... Tror jeg skal klare å styre unna det ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lenchen

Glemte å si at du bør være nøye med å vaske salater og grønnsaker som har ligget i jorda, og ikke drikke for mye kaffe, te og cola (koffein). Ellers må kjøtt som du spiser være helt gjennomstekt og endel spekemat er heller ikke bra..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikkje nødvendigvis ;) kommer an på kapasitet på legekontor òg, min kontroll er uke 13.

 

Vanligvis trenger en ikke gå til lege for å få bekreftet graviditet, de testen du tar hjemme skal være like sikre som legekontoret sine, ihvertfall clear blue og andre "dyrere" merker. Eg pleide tro at de kanskje tok blodprøve som var sikrere enn tisseprøvene eller noe, men det er altså ikkje tilfelle. Det er visst noe de gjør kun hvis det er komplikasjoner på noe vis, eller ekstremt overnervøs gravid dame som forlanger ^^

 

Du skal være forsiktig med kjøtt og fisk som ikke er gjennomstekt, sushi og blodig biff er altså kanskje ikkje den beste maten å spise som gravid.

 

Ellers er det vel egentlig bare sunn fornuft, passe på å få i deg passe med drikke iløpet av dagen og ikke stresse for mye. Tross alt er sjansene størst for at det går bra uansett ka du gjør.

 

(de aller aller fleste som mister i starten, mister fordi fosteret rett og slett ikke er levedyktig av forskjellige grunner, ikke fordi mammaen spiste feil).

 

Gratulerer med graviditeten og nyt tiden som gravid ;) slapp av, ikke stress for mye, og pass på at kroppen får lov til å hvile når den trenger det. Kroppen sier stort sett fra sjøl hva den går med på og ikke, tross alt er jo graviditet en ganske naturlig ting for kvinnekroppen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...