Gå til innhold

Expat, eller noen andre ammehjelpere :)

Anbefalte innlegg

1. Om jeg noengang klarer å få opp melkeproduksjonen min, må jeg da fortsette å pumpe meg hver 2. time døgnet rundt, eller kan jeg pumpe litt mer sjeldent, uten at produksjonen går ned igjen?

2. Siden jeg ikke får ut så mye av gangen, er det da ok om jeg helder "ny" melk, over i melk som allerede har stått i kjøleskapet noen timer? (Alt blir alltid brukt samme dag, så det står ikke i mange døgn).. Vet at dette har bltt spurt om før, men jeg husker ikke svaret..

Tusen takk :)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9757983-expat-eller-noen-andre-ammehjelpere/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ikke ammehjelper (enda. Har levert eksamen og venter på tilbakemelding nå), men jeg svarer deg alikavell siden det var lite ammehjelpere her nå.

1: Fullpumper du eller ammer du?

Når du har fått opp produksjonen skal det i teorien være nok om du ammer/pumpder hver tredje time. Sliter du med å få opp produksjonen så pump enda oftere.Gjerne hver time/ hver 1,5 time.

2: Ja det går fint. Så lenge den brukes samme dag er det ikke noe problem. Skal den stå lenger kan du også gjøre det, men da bør den nye melken avkjøles før den helles over på samme boks som den gamle. Og da holder melka holdbarhet etter reglene til den eldste melka.

Ja, har sprayen, men den hjelper ikke meg noe, siden det ikke er utdrivningsrefleksen det er noe i veien med.. (melka kommer på sekundet jeg begynner å pumpe).. Greia er den at jeg rett og slett har lite melk.. Har dobbeltpumpa fra ammehjelpen, og har vel prøvd det meste som expat har foreslått.. men det hjelper ikke stort.. Men jeg får bare kjøre på med den lille melka jeg har..

Hei! Jeg fullpumper også, og fikk en aha-opplevelse da jeg forlenget pumpeøktene. Da jeg begynte, pumpet jeg bare 10-12 minutter hver gang, forbi den første utdrivingen, og fikk ut så lite at jeg så mørkt på det hele. Men ved å forlenge øktene til 30 minutter fikk jeg både to og tre utdrivinger, og gikk fra 500 til 1000 ml pr døgn på under en uke. Og jeg pumpet bare seks ganger i døgnet. Var ganske fornøyd da jeg passerte en liter om dagen:-)

Stå på, du er kjempeflink som gjør dette!

Annonse

Takk for svar og skryt, det kan jeg trenge nå ;)

Problemet er det at jeg er alene med lillegutt hele dagen (fra kl 07 - 18) og da har jeg rett og slett ikke mulighet til å pumpe mer enn 10-15 min per gang. Han sover sjeldent sammenhengende, og skriker til om jeg er borte fra han..

Før så sov han hele tiden, men nå er han våken hele tiden.. skal si de forandrer seg fort :)

Men ja, derfor funker det ikke for meg å pumpe meg så lenge om gangen - desverre.. kunne jo prøvd på kvelden da, men aner ikke hvor mye det hjelper..

Ja, det er vanskelig å finne tid når man er alene med tassen! Det jeg gjør, er å ha ham liggende ved siden av meg når jeg pumper. Da kan jeg stappe inn smokken hvis den ramler ut, prate med han og holde ham litt i ånde. Det har funket fint til nå. Pumpa har dessuten den morsomme effekten at lyden virker søvndyssende på småen - han dupper ofte av mens jeg sitter der. Kjærkomment det også, i likhet med din sover heller ikke min så mye.

Men du kan jo prøve å legge inn ei lang økt på kvelden, for å se om det fungerer å pumpe lenger. Det triste er jo at vi produserer mindre på kvelden uansett, men du kan jo uansett sammenligne med hva du har fått ut på de tider av døgnet tidligere.

Pumper du om natta?

Ja.. jeg har prøvd å ha han litt ved siden av meg, men han vil ikke slå seg til ro.. vurderer å montere vippestolen å sette han i den, for å se om han kan ha det gøy der i mens.. vet ikke helt..han har fått det for seg at han ikke vil slå seg til ro noen andre steder enn i armene på en eller annen.. jeg må til og med sove med han oppå meg..

Ja,jeg har pumet hver 2. time døgnet rundt nå i en uke, og merker at det tar på kroppen.. I løpet av en natt så skal jo maten til lillegutt varmes opp og han skal spise den, dette er to ganger per natt og i tillegg så må jeg opp å pumpe hver 2. time og etter det igjen så må jeg vaske pumpa. så når jeg er ferdig med pumping og vasking så kan jeg sove under halvannen time, så må jeg opp igjen..... så mangelen på søvn begynner å melde seg..

Herregud jenta mi!! Du må jo være helt utslitt..... Jeg er selv en fullpumper på 3. måneden. Men nå de siste dagene har jeg tydd til mme (2-4 flasker om dagen). Jeg har rett og slett ikke overskudd til det, da jeg også har en 2 åring. Men mest av alt føler jeg at spedbarnstiden "flyr" avgårde uten at jeg er "tilstede", pga at jeg er utslitt. Jenta mi vil i tillegg ha flaske på ca 140 ml hver 2,5 time heeele dagen og jeg klarer ikke holde tritt med henne... Jeg pumper meg kl. 08.00, 11.00, 14.00, 18.00 og en gang før jeg legger meg. Natten er "hellig" og da må jeg få søvn. Det synes jeg du skal få deg også! Ellers kommer du til å gå på en smell.... Barnet ditt trenger deg, både fysisk og psykisk... Samtidig som fullpumping er tidkrevende, får jeg også vondt i nakke og rygg og føler meg tappet for energi. Jeg sa til mannen min istad, at jeg føler meg tygget på og spyttet ut!! he he he. Så nå får jenta mi 4-5 flasker mm og resten mme, med gooooood samvittighet. Det viktigste for meg er at hun får de gode antistoffene og at mm er bra for tarmene deres, og det får hun!!

Lykke til med pumpinga! Bare spør meg hvis du lurer på noe...

sliten? Ja.. absolutt.. problemet er at jeg allerede gir halvt om halvt ca.. for jeg må pumpe meg 3 ganger for å få nok til 1 måltid til han.. såda sier det seg selv at det ikke blir så altfor mange måltid i løpet av et døgn desverre :(

Og om jeg pumper meg sjeldenere så vil han jo få enda mindre mm, og det vil jeg ikke. kunne ønske han kunne spise alle måltider mm... men så heldig er han visst ikke..

om jeg begynner å pumpe sjeldenere (feks ikke om natta) så resulterer det i at jeg får enda mindre melk, og det har jeg ikke mulighet til.. da får han jo ikke noe mm i det hele tatt til slutt.

Var borte 3 timer i går kveld, og pumpet meg ikke på 4 timer ca.. og uten å tulle, jeg merker det på produskjonen. i dag har jeg nesten ingenting. pumpet meg i sta i 25 min, med et resultat på 15 ml på begge puppene til sammen.

Oi oi oi... Snille deg - dette er jo nesten tortur! Du må ha jernvilje som har holdt ut dette så lenge, og FOR en innsats du legger ned for sønnen din! Men du er nødt til å tenke på deg selv også, ingen er tjent med at du går ned for telling over dette.

Jeg er enig med Diadora, og råder deg til å gire ned en del hakk. For å se på det positive her, etter å ha pumpet hver annen time i en uke må du jo ha stimulert produksjonen veldig. Hvis jeg var deg ville jeg ha kuttet ned antall pumpinger til det halve, og legge inn ei økt med god nattesøvn. Kan noen andre gi sønnen din flaske om natta i noen dager, så du kommer deg ovenpå igjen? Nok hvile gjør også underverker for produksjonen. Unn deg selv å våkne med melkespreng, og dermed pumpe flaskene fulle:-)

Det er ikke sikkert mitt mønster funker for deg, men jeg pumper seks ganger i døgnet. Mer enn det er uaktuelt, både med tanke på meg selv og familien. Jeg sliter meg opp i fem/halv seks-tida, når småtten våkner og skal ha mat, pumper da, og legger meg igjen. Så er det hver tredje eller fjerde time gjennom dagen, Siste gang ved 23-tida.

Har jeg for lite til å dekke dagsbehovet hans da, får han en flaske mme.

Og føler jeg at dette blir så slitsomt at det går på helsa løs, ja - da gir jeg meg og går over på mme.Det er faktisk laget for babyer, og inneholder alle næringsstoffene han trenger. Husk at det er andre ting enn morsmelk som er viktig. Du skal også ha tid til å kose deg med barnet ditt, og knytte bånd til ham. Det er synd hvis dette skal gjøre spedbarnstida til et mareritt for deg.

Velvel. Det ble langt, dette. Du vet selv best hva som er riktig for deg. Men husk at du har stått på knallhardt for gutten din, og gitt ham en utrolig god start allerede! Klapp deg selv på skulderen for det, og gi deg selv en bedre hverdag.

Alt godt til deg:-)

Annonse

PS: Hadde ikke lest de to siste innleggene dine før jeg svarte deg. Jeg er verken ammehjelper eller ekspert på noen andre enn meg selv - men hvis du får ut 15 ml etter fire timer og 25 minutter ved pumpa så må det være snakk om noe annet enn dårlig produksjon. Så klart har du mer melk enn det! Men du er sikkert dødssliten og stresset (det ville jeg ha vært), og det er en kraftig bremse for utdrivningen.

Du må hvile, kjære deg. Tenke på noe annet enn melk, melk, melk - og kose deg med gutten din i stedet! En avslappet mamma med overskudd til å pludre og kose er, tror jeg, viktigere enn denne morsmelka. Ta ham med ut på trilletur, besøk venner og vis fram gullet ditt, ikke bli sittende hjemme og bare pumpe, pumpe og pumpe. Er du alene med ham, har du allerede mer enn nok jobb om du ikke skal slite deg ut med fullpumping. Det er hardt arbeid! Jeg tar en dag av gangen og vurderer om det er verdt det, og jeg har god hjelp rundt meg. Flaskekoking og det hele er også en tilleggsjobb for oss som ikke får til puppen. Og det er mange av oss!

Får du bare til ei flaske om dagen med mm, er det også topp for sønnen din. Og velger du å gå over til bare mme, er det også helt ok. Utrolig mange friske og sunne unger er vokst opp med det.

Ja, jo, nei.. Altså, jeg tror ikke at jeg har mer melk enn det, rett og slett.. jeg har utdrivningssprayen, og merker ingen forskjell om jeg bruker den eller ikke.. Og melka kommer på sekundet jeg begynner å pumpe, så jeg tror ikke det er utdrivningsrefleksen det er noe galt med.. Vet det er sjeldent at man ikke har nok melk, men kanskje jeg er en av dem? aner ikke..

Joda, jeg blir sliten, og en smule stressa nå, men det er så viktig for meg at han får mm.. jeg er multiallergiker, og vil skåne han så mye jeg kan for å utvikle den allergien jeg har. Han bor jo også sammen med en liten hund her, som jeg håper han ikke blir allergisk mot, hadde drept meg å måtte selge hunden min..

Han er en snill gutt, vi koser oss mye.. er mye på trilleturer og på besøk. Så jeg mener at jeg er flink til å koble av. (selv om jeg tar med meg pumpa om vi skal bort da ;) ) Tror ikke jeg tenker på denne melka hele tiden. Mest når jeg pumper og merker at det kommer lite.

Men nå har jeg sytet og klaget så mye her inne på dib, så jeg tror jeg bestemmer meg for at jeg har den melka jeg har, og kan ikke gjøre noe annet enn å fortsette som jeg gjør..

Tusen takk for svarene dine :)

Hei. Aller først sender jeg den en liten gullmedalje. Den jobben du gjør en helt super! Det er mye styr, men mm er jo veldig kjekk for babyen din, spesielt siden det er en del allergier ute og går. Du må være utrolig snill og omsorgsfull av deg. (Her mener jeg ikke at unger har vondt av mme, men det er jo en super ekstrabonus siden du har muligheten.

Så til svaret. Her er det nok ikke deg som fysisk ikke kan produsere mer melk. Det er nok pumpingen som ikke fungerer helt optimalt. Hvor gammel er babyen? Hvilken pumpe bruker du? Og hva er årsaken til at du ikke ammer?

Du har nok mye mer melk enn du får ut, og når brystene ikke blir tømt skikkelig så går produksjonen ned. Hva om du prøver å pumpe litt oftere på dagtid (ihvertfall en periode) og så litt skjeldnere på natten?

F eks hver tredje time? Du MÅ ha søvn og hvile for å få produksjonen opp å gå. Kanskje kan pappaen varme opp mat til han og gi han mat en gang på natten?

Hei Ellie, takk for medaljen, det varmer å høre :)

For å svare på spørsmålene dine.. Først så kjøpte jeg meg avent manuell pumpe, den funka ok, men jeg skjønte fort at jeg ikke kunne bruke en manuell til fullpumping.. så da kjøpte jeg meg en avent elektrisk, den funka dårlig. ufattelig dårlig vakum i den osv.. så da gikk jeg til innkjøp av dobbeltpumpa fra ammehjelpen. den tar bra, jeg kjenner det er mer "trøkk" i den, men jeg får allikevel ikke ut noe særlig mer.

Lillegutt er rett over 4 uker..

Jeg ammer ikke fordi jeg har så ufattelig sensetive brystvorter. jeg kan ikke sove uten bh, kan nesten ikke dusje og jeg har prøvd en del ganger å amme. Jordmor og helsesøster mener han har riktig tak, men allikevel så gjør det så vondt at jeg hylgråter og spenner meg, og da kommer det i hvertfall ikke noe melk....... Jeg har prøvd brystskjold også, uten at det hjalp i det hele tatt, for det gjorde jo vondt bare å ha på selve brystskjoldet! Det er det som er fint med pumper, for de kommer jo ikke borti vorta.. (høres delikat ut når man kaller den det, hehe).. men ja, du skjønner poenget..

Jeg har prøvd et par ganger de siste dagene, men det er umulig for meg å amme.. det går rett og slett ikke.. :(

Barnefar bor i Spania, så det er vel litt vanskelig å få han til å ta nattestellet ;)

Han er på besøk akkurat nå, men det er jo bare to uker.. Kan jeg pumpe noe oftere enn hver 2. time?

For å ta sånn ca rytmen min: 07, 09, 11, 13, 15, 17, 19, 21, 23, 01, 03, 05, også klokka 07 igjen.....

som jeg har nevnt så er det også et problem at jeg er alene med lillegutt så store deler av tiden, for han liker ikke å ligge alene og gråter når jeg går fra han. derfor så kan jo også tidene på pumpingen forskyve seg om han skriker akkurat da.

men jeg har også prøvd å la det gå 3 timer mellom pumpingen, og jeg får ikke ut noe mer melk da.

En natt for 2 uker siden, så sov jeg hele natta, og pumpa meg ikke på 7 timer.. jeg hadde absolutt ikke noe spreng for å si det sånn, og fikk heller ikke ut noe mer enn jeg alltid gjør.

I begynnelsen så fikk jeg ut 70-80 ml på begge puppene til sammen, nå får jeg ut maks 30-40 tilsammen.. (en sjelden gang litt mer)

Bøyer meg som de andre i støvet over innsatsen her...

En ting. Visste du at det finnes bh-kit der man kan pumpe uten å holde? De selges fra Medela. http://www.medela.com/NewFiles/seambraspant.html#pumpingfree , ta bestillingsnummeret med til et Allianseapotek (De fører medela) og be dem bestille det til deg!

Når du legger ungen til, har du forsøkt å gjøre det langt inn i et måltid? Når han er nesten mett? Så du får noen minutter på slutten av hvert måltid? Da kan du også sette pumpa på det andre brystet hvis han vil suge. Egentlig burde du også snakke med ammehjelper der du bor om hjemmebesøk...

Hvor stor er ungen nå, hvor mye forsøker du å pumpe? Tar han mer enn 150ml per kg og er vektoppgangen mer enn 200g i uka?

hm, den bh greia er kanskje noe for meg..

Har aldri prøvd å legge han til på slutten av et måltid nei.. men huff.. jeg vet jeg høres vrang ut når jeg sier det, men jeg klarer ikke å amme! Jeg føder heller hver eneste dag fremover enn å ha en baby som suger på puppene mine :(

derfor denne, om jeg kan si det selv, enorme innsatsen med pumpinga. det er viktig for meg at han får mm, og hadde jeg på noen som helst måte klart å amme, så hadde jeg gjort det i stedenfor den pumpinga..

sist vi var hos helsesøster, for litt over en uke siden, så veide han 3440, da hadde han gått opp 820 gr. på to uker.. så det er jo en veldig bra vektoppgang :D Men han var liten når han ble født.. (kom to uker før termin også).

han spiser som en hest.. hehe.. i følge min beregning så skal han spise ca 65 ml per måltid. (han spiser 10 ganger i døgnet), men han spiser nå minst 120 ml per måltid..

hvor mye jeg forsøker å pumpe... nei, jeg pumper bare ut det jeg har.

sånn gjør jeg det: tar sprayen, setter meg ned et par min å slapper av, skrur sammen delene til pumpa, begynner å pumpe. strålen står på sekundet, men varer bare 30 sek.. så kommer det litt og litt (og da snakker vi også om LITT) i kanskje 2-3-4 min, så stopper det helt opp. jeg har prøvd å sitte med pumpa i opptil 25 min, men etter de få minuttene i begynnelsen så kommer det ikke mer i det hele tatt.

Hmm. Tricky den dær. Skjønner godt at amming ikke er et alternativ da ja. Jeg tror mye av dine problemer skyldes at det er vanskelig å finne fullstendig ro til å pumpe, spesielt siden du også føler tidspress. Trøsten får være at det blir bedre når lillegutt blir litt eldre og kan ligge litt mer alene uten forpleining.

Har du noe slags bæresele? Kanskje kan du ha han i den mens du pumper? De fleste hinder nok tilgangen til brystene, men noen kan nok brukes. F eks babybjørn. Jeg gjorde det litt i starten. Hadde snuppa i babybjørn med litt slakke skulderstropper og litt på siden. Kommer til bare en og en pupp så det funker kanskje ikke så bra, men jeg pumpet bare den ene (brystbetennelse) og da.

Kanskje har du en liten bag han kan ligge i? Jeg la snuppa i bagen sin og satte den i en type stressless stol med gynging. Så satte jeg pumpa på bordet og stod litt fremoverbøyd og smilte og "pratet" med snuppa mens jeg pumpet. Da holdt hun ut litt lenger, og jeg fikk stresset med litt.

Det er VIKTIG at du ikke tenker for mye på dette. Tenker du "det kommer jo ikke noe" så gjør det ikke det heller.

Da jeg skulle øke produksjonen så ammet/pumpet jeg 1 time/ hver 1,5 time i tre dager, med 3 timer mellom på natten. Varierte litt, for jeg ammet og pumpet litt om hverandre.

Hva om du pumper f.eks: 07.30, 09.00, 10.30, 12.00, 13.30, 15.00, 17.00, 18.30, 20.30, 22.00, 23.30, sove helt til 02.00, og så sove helt til 06.00 igjen? I hvertfall i 2-4 dager. Så ser du hvordan det fungerer. Både du og brystene trenger hvile for å produsere melk. Babyer som aller har jo også en naturlig lengre soveperiode om natten.

Sett gjerne i gang utdrivningen før du begynner å pumpe (om ikke pumpen slik utdrivningsfunksjon med kjappe korte tak først?). Prøv å få roen på deg, og ikke tenk at det ikke kommer noe.

Hvor lang tid tar det foresten før melka slutter å strømme? Ikke slutt å pump med en gang. Vent litt til så bør utdrivningen komme igang og skyve ut litt mer melk etter at brystet er "tømt". Siden du ikke har problemer med utdrivningen kan du kanskje vente litt med sprayen?

Dersom det strømmer melk i 5 min, så sprayer du ikke før du begynner å pumpe, men først når det begynner å dø ut litt og så pumper du til det er totalt 15 min?

Okei. Husk at han ikke selvregulerer nå. Han skal egentlig ha 150ml per kg eller gå opp 200g i uka. Tar ungen sutt? Hvor mye av dette er enkelt sugebehov?

Han er veldig sugesterk (som min, ja jeg husker det med å krølle tærne i lakenet på barsel, i bare smerte, mine sprakk... Aua...) Med påfølgende brystbetennelse og slik gøy...

Stryker du melken ut av brystet når du pumper? Jeg håndpumpet liksom inn i pumpa, jeg. Da kom det MASSE mer. Først over, rundt på sidene, bakom. Det hjelper!

ja, jeg vet han spiser mye og at han har gått opp mye.. men ja.. han tar sutt, om han ikke er sulten så kan han sutte på den i lang tid.. men om han er sulten så spytter han den ut og hyler videre.. er helt sikker på at det er sult, for det er ingenting annet som roer han ned.. som i sta feks.. da spiste han masse.. så gikk det en time og han begynte å skrike. prøvde å gi han sutt mange ganger, trille han frem og tilbake i stua, holde han, snakke med han, kose, vugge, ingenting hjalp, helt til han fikk mat. da spiste han 110 ml til, så sovnet han. det er jo nødt til å være sult?

stryke melka ut.. hm.. nei.. hvordan gjør jeg det?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...