Anonym bruker Skrevet 4. juli 2007 #1 Del Skrevet 4. juli 2007 Jeg lurer på hvor problematisk det er å flytte til Norge. Mannen må søke om oppholdstillatelse, får han mest sannsynlig innvilget og hvor lang tid tar det? Hvor lang tid kan han oppholde seg i landet? Jeg skal jo ha baby nå, så han må jo ha lov til å bli? Hva med bilen hans? Altfor dyrt å importere den. Må han kjøre fram og tilbake til England-Norge for å slippe å betale? Isåfal hvor ofte? Hva ellers må man vite når man skal flytte med en engelsk samboer til Norge? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9756750-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-om-flytting-fra-england-til-norge-med-bil/
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2007 #2 Del Skrevet 5. juli 2007 EØS/EU avtalene går jo begge veier, han har jo rett på alt det samme i Norge som du har i England. Ikke bare har han rett til å bli, han har også rett til å arbeide, og han har rett til helse hjelp og alle andre trygde ytelser. Det betyr at om dere vil så kan han få arbeidsledighetstrygd om han ikke får seg jobb. Han kan få farsskapspermisjon med full lønn akkurat på lik linje med en norsk mann, men da må han ha jobbet i Norge. Vi skal muligens hjem nå når vi skal ha nummer to, og da er det snakk om at han skal være deler av tiden hjemme, ettersom jeg ikke har jobbet lenge nok til å tjene opp pensjonspoeng. Han er engelsk og har jobbet her i England i hele sitt liv, men han må ha siste arbeidsforhold, i Norge for å få farsskapspernmisjon. Jeg ringte til folketrygdkontoret for utenlands saker i forgårs, og de sa at det norske arbeidddsfhorholdet i torien var nok til å vare en dag. Skal ha kreve arbeidsledighetstrygd, er det viktig at han registrerer seg som arbeidssøker så raskt som mulig. Dette med bil sjekket jeg oppi for lenge siden, og jeg mener det var i 3 mnd en kunne ha med bilen, uten å betale toll, omregistrering, jeg tror at det lett kan bli dyrt. Det skal være tilstrekkelig å ta bilen ut av Norge, du skal ikke trenge å ta den helt til England så om du bor på østalndet er det nok å reise til Svergie. Oppholdstillatelsen går det temmelig hurtig å få på plass mener jeg, har forhørt meg om det også for lenge siden, og det er å skrive på et skjema hos politiet, vise frem passet, så får du en erklæring på at han er EU borger og har lov til å bli, jobbe etc. Den tar du med på folkeregisteret slik at han kan få personnummer. Ville gått inn på nav.no å sjekket mer rundt dette med trygd og helsehjelp, samt jobb og jobbmulgheter der dere skal bo. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9756750-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-om-flytting-fra-england-til-norge-med-bil/#findComment-9764833
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå