Tokatter_USA Skrevet 4. juli 2007 #1 Skrevet 4. juli 2007 Vi hoppet strikk og tau og kastet tennisballer mot veggen og tok i mot. Og vi spilte døball og slåball og stikkball - de to første med tennisballer og et balltre, den siste med et par sammenrullede polvotter! Og så samlet vi og byttet på glansbilder og duringer. Kjenner dagens barn til disse greiene, eller er de gått i glemmeboka? Her i USA er det ingen som hopper strikk - de vet ikke hva det er engang. Jeg har aldri sett glansbilder her. Heller ikke duringer, helt til mannen min kom hjem med en pose full forleden, som han hadde funnet i bruktbutikk. Han ante ikke hva det var. I går kom han hjem med et par poser med Tomte-biler. Noen som kjenner til dem? De er av gummi og ble laget i Norge mellom 1954 og 1978. Samleobjekter i dag, tydeligvis, og jeg kjenner dem igjen fra min barndom.
Attpåklatten :-)™ Skrevet 4. juli 2007 #2 Skrevet 4. juli 2007 Mine jenter har både hoppet strikk og tau, men har nok vokst fra det nå:-) Duringer har jeg aldri hørt om, så det har jeg ikke lært dem;-) Men jeg tror nok mange av de "gamle" tradisjonelle lekene vi lekte, er i ferd med å dø ut... Kanskje vi rett og slett må gjøre en ekstra innsats med de små vi har og lære dem disse lekene. Kaste på stikka, klinke klinkekuler, dele land (med kniv!), titten på hjørnet, cowboy og indianer lekte vi også mye:-) Mye ballspill om sommeren og skøyter på vinteren:-) Vi var helt klart mer aktive enn gjennomsnittet er i dag!!
Tokatter_USA Skrevet 4. juli 2007 Forfatter #3 Skrevet 4. juli 2007 Ikke duringer? Opprinnelig het det "dueringer" og var nettopp det - ringer som skulle sitte rundt brevduers ankler. De var spiralformet og kunne hektes i hverandre. Mor og hennes venninner hadde sånne. Men våre varianter var i masse forskjellige former og farger og størrelser - felles for alle var at de kunne hektes sammen i lange kjeder. Vi spilte med dem på samme måte som man klinket klinkekuler "i gamle dager" (hos oss var klinkekuler passé!), og de som hadde de lengste duringkjedene, som gjerne hang i i flere lag rundt halsen, var de flinkeste og kuleste. Det var kjempepopulært da jeg gikk i barneskolen, mellom 1971 og 1977. Jeg har hørt om å kaste på stikka, men jeg tror det også var blant de lekene generasjonen før oss lekte - ikke vi. Dele land har jeg ikke hørt om, heller ikke titten på hjørnet. Jeg husker vi lekte cowboy og indianer - eller, vi kalte det indianer og hvit. Men snart ville ingen være hvit, så vi lekte bare indianer. Sølvpilen hadde nok æren for det!
Maud Skrevet 4. juli 2007 #4 Skrevet 4. juli 2007 Storebror hos oss spiller med klinkekuler. Han har hatt sånne dueringer også, de selges i hobbybutikker her. Glansbilder tror jeg ikke lever særlig aktivt, men har sett dem i lekebutikkene. I stedet samlet hele klassen hans på klistermerker i fjor og byttet slik vi byttet glansbilder. De hopper slengtau og strikk på skolen (mest jentene tror jeg, men alle hadde i lekse å øve på å hoppe tau). De leker boksen går ute, de spiller 7'ern med å kaste ball på veggen og sprette den på ulike måter før de tar den igjen. De har spilt slåball på skolen. Så ganske mange av de gamle lekene lever her altså. Tomte-biler har jeg aldri hørt om...
Tokatter_USA Skrevet 4. juli 2007 Forfatter #5 Skrevet 4. juli 2007 Ja, det var 7'ern jeg mente. Vi spilte slåball og døball i gaten - men det er kanskje ikke så trygt å spille ball midt i veien lenger....
Dailis Skrevet 4. juli 2007 #6 Skrevet 4. juli 2007 Mine har i alle fall lekt dødball, slåball og hoppetau. Men mye av det der er vel jenteting og...så det blir det ikke mye av foreløpig;) Men ser de selger strikk i butikken, så noen gjør det vel..
phantomet Skrevet 5. juli 2007 #7 Skrevet 5. juli 2007 Her hoppes det paradis, gjøres klappeleker og ymes varianter av gjemsel, balleker, serviettsamlinger og klistermerke samling etc. Junior kom hjem fra bursdagsfeiring og refererte til alt det gøyale de hadde gjort der... Flasketuten peker på, stolleken, danseleken (der man spiller musikk og må danse, for så å stå stille når musikken stopper), "Due-mor" og visst nok enda en lek som han refererte såpass vagt at jeg ikke aner hva det egentlig dreide seg om... Jeg husker at vi kappet land, spilte forskjellige klinkekule varianter, hoppet flere slags paradis, spilte noe som vi kalte "brent-ball" ala østlandets "slå-ball", bom-femti, fisken i det røde hav og en annen lek som jeg ikke husker hva het, men da tegnet vi piler rundt i nabolaget med kritt og laget oppgaver underveis.... (ikke helt som natur-sti, men i samme gate) Vi spilte krokket på et område der alle kunne bli med, og det ble så poppis at det utviklet seg til turneringer for de som var eldre...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå