Gå til innhold

Jobbintervju


fjåsa1980

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen. Har sittet og lest noen uker her inne nå, og idag har jeg endelig meldt meg inn. Tenkte spørre om meningen deres angående å holde graviditeten skjult på jobbintervju. Har allerede vært på et intervju, dagen etter jeg fant ut ved graviditetstest at jeg var gravid. Sa ingenting da, men nå er jeg kalt inn på en ny intervjurunde neste uke. Jeg føler at jeg ved å holde det skjult bedrar bedriften, og redd for reaksjonene når jeg forteller det hvis jeg får jobben. Har allerde en sesongjobb i bedriften, men søker på en fast stilling. Hvordan synes dere jeg bør forholde meg på neste intervju. Vi er 3 igjen på siste intervjurunde, og regner ikke med at de synes det er veldig positivt hvis jeg kommer og sier jeg er gravid! Er redd de da vil gi jobben til en av de andre. Noen som har noe formening om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke si noe. Har lest at arbeidsgiver har ikke krav på å få vite om graviditet før det er 3mnd igjen av svangerskapet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!!

Du skal bli behandlet på lik linje med alle som søker, også de som ikke er gravide. Men desverre er det jo slik at gravide ikke blir behandlet rett og blir sett forbi når det gjelder å bli ansatt. Jeg mener at du burde holde tett...En arbeidgiver har ikke rett til å vite at du er gravid før det er 3 mnd igjen til du skal ut i permisjon. Gå på intervju...

Du trenger jo ikke vite det selv en gang:-):-):-) ta en spansk en.

Noen ganger må jo vi kvinner stå får våre tettigheter...

PS! er det en seriøs bedrift, så burde det ikke by på problemer den dagen du forteller det...

Lykke til

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo spesielt viktig for deg å få en fast stilling nå som du er gravid. Jeg ville overhodet ikke sagt noe om graviditeten. Du hadde jo egentlig ikke behøvd å vite det selv på dette tidspunktet. Det er jo mange som ikke forteller noe til nærmeste familie en gang før de første 12 ukene er gått. Ikke føl at du bedrar bedriften fordi du gjør noe som faktisk er din rettighet i arbeidslivet (altså å ikke fortelle det). De har jo strengt tatt ikke lov til å spørre deg heller, om du er gravid eller planlegger å bli det. Du er den eneste som ivaretar dine egne interesser 100%. Det er min mening. Lykke til - håper du får jobben!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svarene. Er vel det som er smartest. Samboeren min har prøvd å si det til meg hele veien også. Så får vel høre på han og dere og holde det skjult. Har ikke fortalt det til noen ennå (bortsett fra fotballtreneren min, rart han skulle bli den første.... men måtte få fortalt det siden jeg nå blilr borte høstsesongen). Redd ryktene skal gå, før jeg har skaffet meg jobb. Så skal holde det tett helt til jeg har skrevet under en eller annen arbeidskontrakt tror jeg. Kun fortelle det til familie og gode venner som ikke bor i område. På lørdag kommer tvillingsøsteren min og hun er den aller første som skal få vite at hun skal bli tante (er 6+6 på vei).... Igjen takk for raske svar. God natt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg er faktisk i akkurat samme situajon som deg, bortsett fra at jeg vi bli helt ny i bedriften om jeg får jobben, er i full jobb et annet sted.

Jeg skal på 2gangsintervju imorgen, og det står mellom meg og 2 andre. Jeg er 7+2 idag, og var heller ikke gravid da jeg søkte og var på første intervju, fant ut at jeg var gravid den dagen jeg ble kalt inn til 2 gangs intervju. Veldig kjedelig situasjon, men har ikke lyst til å tape denne jobben fordi jeg er gravid, så jeg kommer heller ikke til å si noe. Er litt bekymret for hvordan forholdet til arbeidsgiver og kolleger blir når jeg forteller nyheten om jeg evt får jobben, ikke så artig å begynne et arbeidsforhold med en sånn nyhet, men men, det får vi tsa når det kommer, kanskje går det helt fint!

Lykke til på intervju! Håper du får jobben!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er og i en lignende situasjon.. jeg har søkt på mange jobber, og blitt kalt inn til mange intervjuer, for vikariater på et år osv.. jeg jobber som førskolelærer da.. og jeg har fått det tipset at jeg ikke skal fortelle noe på en stund. og om jeg får en av jobbene, kan jeg jo si at jeg ikke visste noe før nå pga ulike grunner... en liten hvit løgn for å ikke ødelegge forholdet mellom arbeidsgiver og meg selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke sagt noe ennå hvis jeg var deg! Jeg har tenkt gjennom dette siden jeg kan risikere å havne i en tilsvarende situasjon, og jeg har da tenkt følgende:

Jeg ville holdt kjeft til jeg evt står med et jobbtilbud i hånden. Da ville jeg sagt at jeg var gravid, og at jeg ville at de skulle vite det før jeg evt takket ja til jobben, slik at de kan trekke seg hvis de ønsker. Hvis de faktisk trekker stillingen tilbake da, så er det uansett ikke et firma jeg ønsker å jobbe for. Jeg kommer jo til å få barn før eller siden, og vil ikke ha en jobb som overhodet ikke kan sette pris på at jeg får familie.

 

MEN nå søker jeg mellomlederstillinger som krever engasjement og mye ansvar, og har også en fast jobb som jeg trives i fra før, slik at jeg ikke er avhengig av å få fast jobb. Jeg hadde kanskje gjort ting annerledes hvis jeg var i et vikariat f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for flere gode innlegg. Ja jeg va akkurat ferdigutdannet nå i juni, så er litt kritisk for meg å få meg en jobb. Hvis ikke må jeg vel ivertfall melde meg som student et år til, så jeg får litt mer i støtte. Men skal gi alt i neste intervjurunde så får vi se hvor langt det holder. Igjen tusen takk for deres meninger om saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uff jeg kjenner det igjen ja, jeg er i den kinkige situasjonen som vikar ... har tatt masse diverse vikar jobber og i og med at man må jobbe minst 1 mnd før man har krav på sykepenger pr vikar byrå, eller vikariat, så er det ikke enkelt å slite med morgen kvalme som holder gjennom hele dagen .. uff

 

Skal begynne som student igjen i september, og har søkt med en praksis plass i blomsterbutikk, skal få vite om jeg fikk stillingen eller ikke en av disse dagene. Men jeg sa heller ikke noe om graviditeten da jeg var der på intervju. Jeg visste det jo ikke da, 1 mnd siden nå.

 

Men kvir meg for reaksjonene når hun får vite det , om jeg får stillingen...

 

Skal jobbe gratis i ett år.. inkl i studiet. Blir ikke lett dette nei..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...