Gå til innhold

Noen med erfaring ang. planlagt ks og etter-rier?????

Anbefalte innlegg

hei...

Igår var d akkurat 6 uker til snuppa vår kommer med planlagt keisersnitt, og det jeg lurer veldig på er:

Hvordan er det med etter-riene etter ett planlagt keisersnitt som ikke har startet med åpningsrier først???

Jeg fikk vanvittige etter-rier med nr.1 og med nr.2 og da kom nr.2 med hasteks og det gjorde veeeeeldig vond i o med operasjonssåret..

Noen som har erfaringer med dette med etter-rier? gruer litt for de, fordi de jeg hadde sist var værre enn hele fødselen med nr.1 :os

MVH

Fortsetter under...

Eg har tatt ks to ganger før, og første gongen synst eg da gjekk greit etterpå(hadde då gått to døgn med rier før det endte i hasteks). Andre gongen hadde eg ikkje rier på forhånd men blei hastesnitt då og fordi eg hadde kjempehøg feber og veldige smerter i magen uten at dei fant ut ka det var. Og den gongen hadde eg j....... etterrier etterpå i ei heil veke. Så det er nesten det eg kvir meg mest til med heile ks no neste gong:(

Hei

Det er jo vanlig med etterrier fra og med 3.barnefødsel uansett om det er ks eller vaginal fødsel.

Jeg ble overrasket av etterrier ved mitt ks - jeg visste overhodet ikke om etterrier i det hele tatt og hadde ikke hatt det med mine to første barn.De ble født vaginalt.

Den andre natten etter ks fikk jeg først vage smerter også økte det på og varte sånn ca 4 timer .Det var tydelige sammentrekninger som ved en sterk menstruasjon , jaja man kan vel si svake rier.Fordi jeg ikke visste om dette når det kom så skapte det endel frustrasjon og forvirring før pleierne endelig kunne konstatere at "jo det er nok etterrier det der......."

De sa iallfall at det var helt vanlig for alle fra og med 3.barnefødsel uansett om det var ks el. ikke.Disse smertene varierer nok og kan sikkert være forskjellig fra fødsel til fødsel og person til person.

Jeg fikk varmeflaske til å ha på magen pg det hjalp ganske bra, det å bare sitte oppe i en stol så lenge det stod på var best for min del.Babyen gråt mye den natten og ville ha pupp hele tiden så jeg lurer på om ikke det var den svært hyppige ammingen som utløste dette.

Hei:)

Jeg fikk noen sinnsyke etterrier etter og ha født mitt barn nummer 2 vaginalt. skjønner hva du mener når du skriver værre enn fødsel nr 1:)

Men hadde planlagt keisersnitt for 15 dager siden og fikk mitt 3dje barn og syns ikke etterriene var så fæle, merket de jo men fikk varm rispose på magen og 2 paracett bnår det var på det verste:) Men ikke så vonde som de var med barn nummer 2...

Lykke til med keisersnittet og håper du får en super fødselsopplevelse:)

Annonse

Jeg hadde ingen etterrier etter planlagt KS for 3 år siden.

Er litt spent på dette denne gangen (skal ha planlagt KS om ca. 4 uker) ettersom de fleste sier at det blir mer etterrier jo flere ganger man føder.

Vet ikke om dette gjelder for KS ogs da...

hadde planlagt ks med andremann, og etterriene er noe av det jeg husker godt, og gruer meg litt til hvis jeg skal ha ks igjen. Jeg kom meg fort etter snittet og var oppe samme dag, menrket ikke noe når jeg fikk mye smertestillende intravnøst (staves sikkert ikke sånn). Når de begynte å trappe ned på smertestillende kjente jeg jo såret ganske godt og orket bare å sitte/ ligge på ryggen ellert ble det liksom strekk eller belastning på såret. Når etterriene satte inn (verst hver gang babyen fikk pupp, og litt etterpå) hadde det kanskje gjort mindre vondt hvis jeg kunne skiftet stilling, lagt meg over på siden og sånn. Det var alle fall det pleierne anbefalte meg å gjøre, men da gjorde det som sagt mye vondere i såret.

Å, kjære, så kaotisk skrevet da... forstår kanskje poenget??

Må legge til at jeg totalt sett hadde en flott fødsel, og dette med etterriene var noe av det lille negative.

Med førstemann hadde jeg mye rier før keisersnittet, det endte med et hastesnitt - da var etter-riene forholdsvis små og korte.

Med nr. to ble det et planlagt snitt, da kom etter-riene et par døgn etter fødselen, spesielt når jeg ammet. -Lå på rom sammen med ei som hadde snitt et døgn etter meg (også andre hennes). Hun lo av meg mens jeg ammet og jamret. Etter-rier hadde hun bare hørt om. Dagen etter kom det høye stønn fra senga hennes "Var det dette du mente???" He-he. Godtet meg litt da. Jordmora rådet oss til å komme oss over på magen mens vi ennå fikk smertestillende, når du ligger på magen vil livmora tømme seg kjappere for blod og trekke seg kjappere sammen. - Og det hjalp faktisk. Etter et par netter på magen var etter-riene borte.

Skal ha tredje snittet i januar, så jeg regner med jeg har noe å glede meg til ;-)

• 2 uker senere...

jeg hadde akutt ks når jeg fikk nr 1, og jeg kan ikke si at jeg hadde noe etterrier..men husker veldig godt at jeg hadde flere pressrier bare minutter før jeg fikk narkose:(

har vel aldri hørt å ha etterrier heller jeg da, det var nytt for meg

Hadde planlagt ks for 4 dager siden og har hatt skikkelig vonde etter-rier etter keisersnittet. Faktisk saa er det etter-riene som er eneste grunn for meg til aa ta smertestillende etter keisernittet naa. Det er spesielt vondt naar jeg ammer, og har vanskelig med aa sitte stille. Begynner aa bli litt bedre naa, men de er der fortsatt. Hadde litt antydning til etter-rier med foerstemann (det endte i haste-snitt etter 12 timer med rier) men etter-riene da var ikke paa langt naer saa vonde som naa. De sier jo at etter-rier bare blir vaerre og vaerre med antall foedsler, og det er nok sikkert noe i det. Lurer paa hvor lenge de varer jeg.....

Lykke til med ks 13. Aug. Simelisa!!!

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...