Gå til innhold

gravid på ferietur


Miraluca

Anbefalte innlegg

hei, min mann og eg skal en uke til Praha snart, det blir vel i min uke 11, merker eg er litt sånn smånervøs for å reise nå etter at eg fikk vite eg er gravid. ihvertfall siden det ikke er over "den magiske 12 ukers grensen"... Er det egentlig noen økt risiko med å reise til utlandet som ny-gravid?

 

en ting som er litt dumt er jo at hvis noe mot forventning skulle gå galt, befinner eg meg i et annet land med fremmed språk....

 

noen som har noen tanker om dette? går jo ut ifra at det er flere som reiser på denne tiden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hei..

 

vi skal til Tallin i min uke 7 ca. var hos legen i går og spurte henne hva hun mente. hun sa at så lenge jeg holdt meg unna rå grønnsaker og salat og var nøye med handhygiene så var det ikke noe problem..

 

kos dere på ferie.. det skal vi..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei!

vi skulle egentlig reist en uke til paris i sommer, men pga komlikasjoner i forrige svangerskap anbefalte legen meg å ikke reise.

 

til poenget.. hehe

du må kontakte fast legen din. det er mange papirer som må ordnes før du reiser.

du blandt annet ha svangerskaps papirer på det språket som de prater der du skal reise.

du må også ta toxoplasmose prøve før og etter du reiser.

ta å bestill en time til legen din så fort du kan. :)

lykke til og god tur! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

å nei....eg får jo ikkje time hos legen min før uke 13 pga ferie avvikling... ka skal eg gjøre da...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du kan kontakte en annen lege eller jordmor og høre hva evt hun mener at du bør gjøre eller høre om hun kan ordne det for deg. Det er også veldig viktig at du bestiller "helsekort" hos nav hvis du ikke har et allerde.

det ordner seg helt sikkert.

kan jo også evt ringe legevakten og spør de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hm..er jo typisk maks uflaks for meg da. Dette er første gang eg er gravid, prøvde å få time litt tidligere, men det viste seg å være umulig pga ferieavvikling. syns i utgangspunktet 13.uke er litt sent å ha første time, men de fleste sier det går bra.

 

Eg har en gynekolog i tillegg til fastlegen min som har hatt oppfølging av meg, pga pcos, men ho er på ferie òg..bare telefonsvar på kontoret hennes de 2 siste ukene.

 

Prøvde å få tak i jordmor nær her, men gjett ka? joda, ho har ferie ho òg, frem til 20. august! det var jammen lang ferie helsepersonellet har...

 

uansett, har prøvd 3 muligheter og alle har ferie, begynner å bli litt lei av å prøve å få tak i folk...

 

helsekort skal eg nok klare å få til ihvertfall....får mase litt på legekontoret og høre om eg kunne fått prata med noen av de andre legene på samme kontoret selv om fastlegen min er borte eller noe sånt...er de som skal ta hennes "akuttpasienter" når hun har ferie...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

så typisk da!

kan du fatte og begripe at de er nødt til å ta ferie samtidig?!

skikkelig dårlig timing på de. :) hehe

noen blir ihvertfall nødt til å ta imot deg siden du er gravid. :)

 

hvis du ringer ned og forklarer situasjonen at du er så så langt på vei, skal reise til utlandet da og da og blir borte så så lenge så du trenger å få tatt toxoplasmose prøve og snakket med en av de andre legene.

 

de har ikke lov til å nekte å ta imot deg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg var i Praha i forrige uke, 6-7 uker på vei.

Snakket med en kompis av meg som har bodd der i mange år, han sier det er helt trygt å spise der. De har veldig strenge kontroller av maten. Jeg spiste som vanlig der nede og kjente ikke antydning til å bli dårlig. Det var også veldig renslig overalt der nede, mye bedre offentlige toaletter osv enn her hjemme.

Tror du trygt kan reise hvis du ellers er i fin form.

 

Det er en fantastisk by!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En lege som har ferie skal alltid ordne med en vikar som kan benyttes mens den faste legen er på ferie. Hør med legekontoret om du ikke kan få komme til en annen for prøver og papirer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei,

jeg har også vært i Praha forige uke. Alt gikk fint med meg. Jeg spiste ikke is som selges på gaten,kun fra butikken ( dette er for sikkerhetskyld ) ellers kos deg i Praha. Det er virkelig en fantastisk by. Jeg er 7+5 i dag.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Bare reis du, og ikke bekymre deg! Er saa vidt jeg vet ikke noe 'farligere' aa reise tidlig i graviditeten.

 

Er ikke enig med at du maa til lege foer du drar.... Med mindre du har hatt store problemer med tidligere svangerskap eller problemer saa langt, er det nok ikke stort en lege kan skrive i en attest for deg.

Jeg har ikke faatt inntrykk om at det er spesielt vanlig aa ta toxoplasmose test foer og etter ferie - ihvertfall ikke for en uke paa storbyferie.

 

Som de andre har sagt over her, pass bare paa at du tar de forhaandsreglene du ville tatt hjemme og, og vaer noye med hva du spiser eller ikke spiser.

 

Hvis noe mot all formodning skulle gaa galt kan jeg ikke tenke meg at det skulle bli noe stort problem paa et sted som Praha - de har jo store antall turister hvert aar, og er nok vant til at folk snakker forskjellig spraak! Paa et sykehus e.l. kan du helt sikkert finne noen som kan snakke engelsk. Hvis du er veldig bekymret kan du kanskje ta med deg en liten lommeordbok, for aa gjore det lettere aa forklare?

 

Jeg reiste selv til utlandet tre ganger ved mitt forrige svangerskap, naar jeg var 16, 20 og 26 uker, og jeg hadde aldri noen problemer - valgte ofte vegetar-retter for aa unngaa kjott som ikke var gjennomstekt, og passet paa aa vaske hendene hele tiden. Vaatservietter var gode aa ha! Det var forresten lettere aa reise tidlig enn sent i svangerskapet, etter 6 maaneder var alt veldig slitsomt....

 

Mitt raad er aa slappe av og nyte ferien - det blir en god del mer komplisert naar du har en liten baby paa slep!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ringte legekontoret her idag, ang prøvene så skulle de høre med en lege for meg så eg måtte ringe opp igjen imorgen. Ang papirer og sånt så er det visstnok ikke nødvendig med mindre en har hatt et veldig komplisert svangerskap tidligere. Fikk beskjed om å slappe av og kose meg, så det har eg tenkt å gjøre ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er gravid vha prøverør. var på UL i uke 7 og de sa at jeg kunne bare reise så lenge det ikke var en sånn 12 timers flytur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...