Gå til innhold

Nå har jeg laget ferdig masse barnemat som jeg har fryst ned...

Anbefalte innlegg

PUH! Holdt på i hele går kveld, og tilslutt så måtte jeg ut og låne flere isterningsbrett av naboer=)

Jeg lagde:

Pærepure

Aprikospure

Sviskepure

Gulrotpure

Søtpotet m/ avokado

Søtpotet m/brokkoli

Potet m/kålrot

Potet m/gresskar

Potet m/brokkoli ,squash,revet eple

Potet m/gulrot,kålrot,nepe.

Så nå er fryseboksen full ja=)

Flere som lager og fryser ned barnemat? Syns det er så enkelt og tar bare opp 2-3terninger til hvert måltid..(",)

Fortsetter under...

Jeg har også planer om å lage barnemat, men hvor store er de terningene du bruker, hvor mye mat blir det ca? Hørtes ut som en bra ide det du gjør :) bare legger du brettene inn i frysen, eller legger du de i plast?

Jeg har også lagd hjemmelaget middag, men ikke fullt så "flott" som den dama her :) har bare lagd hjemmelaget kjøttkaker i brun sauce og poteter og grønnsaker, og fiskeboller med poteter og grønnsaker....har most det i mixern, puttet det i små middagsglass eller fryseposer, og lagt det i fryseren..holder til mange dager, bytter på kj.kaker og fiskeboller annenhver dag, de små krever jo ikke stor variasjon i matveien...

Legger de inn med plast, pass på å ikke få for mye luft mellom mat og plast da det danner seg rim på maten, men siden jeg ikke har så mange isterningsbrett så må jeg ta de ut av brettene og legge de i plastbokser eller fryseposer..

Tja, har brett i ulike str og former, men velg helst de med runde former eller firkanta, uten for mye dill og kanter(dablir det vanskelig å få de ut igjen, og de formene som er av silikon er best og enklest å presse terningene ut av igjen..

Startet med en isterning, nå får hun to evt tre hvis terningene er små, sper de ut med mm og olivenolje.

www.barnemat.com er en bra side, har bøkene til Margit Vea og hun andre dama der.. anbefales! =)

Jeg bruker aprikos/sviskepure (økologiske fra helsekost) til å blande ut i naturell grøt(hirse og havre grøt uten tilsatt smak) Begge deler er godt for fordøyelsen hvis de sliter litt og det har en søt deilig smak.

Aprikos skal du legge i vann 8-10timer først, bruk ca 1,5dl vann på 250gram aprikoser. og kok dem møre i bløtevannet.. Bruk stavmikser så får du en fin pure som du kan fryse ned, det samme gjelder svisker men da trenger du ikke legge dem i bløt(du kan men trenger ikke).

Pass på med sviskene at du bare moser sviskene først alene før du tilsetter kokevannet, fordi purene kan lett bli for tynne hvis du heller opp i alt med en gang, juster heller etterhvert. Dette gjelder forøvrig alle fruktene, spesielt pære..

Er veldig glad i å lage søtpotet, den er forøvrig sunnere enn vanlig potet og inneholder ikke så mye stivelse. Jeg bruker dampkoker og damper alle poteter og grønnsaker så det er litt lettere for meg å oppnå riktig konsistens uten å bruke for mye/lite vann i kjelen.. til søtpotet så er det ihvertfall pop her hos snuppa mi med brokkoli, avokado og kålrot. Gulrotpure lager jeg for seg selv foreløpig, men har lagd noen retter med gulrot oppi men har ikke prøvd de enda..

Gå inn på www.barnemat.com og under mat for 6-9mnd, der finner du masse av det jeg lager!

Det er forøvrig veldig lettvint, jeg tar bare ut morgendagens forbruk kvelden før og setter det i kjøleskapet så er det klart til bruk.. trenger jo bare lage store porsjoner 1gang hver 1-2mnd.. Og da slipper man å kokkelere på kjøkkenet hver dag =)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...