Gå til innhold

Kallenavn og oppkalling

Anbefalte innlegg

Hei! Er det mange som har koselige kallenavn på babyen sin? Mannen min og jeg har et som vi er veldig fornøyd med, men foreldrene mine synes det er teit og stygt. De kaller derfor babyen konsekvent for mormoren mitt sitt navn (vi vet ikke om det blir gutt eller jente) Vi synes dette er utrolig irriterende fordi vi likte i utgangspunktet det jentenavnet og nå er det liksom "ødelagt" og uaktuelt pga måten det har blitt brukt på. I går ble jeg så sint at jeg slengte på telefonrøret da jeg snakket med moren min. Overreagerer jeg? Er det andre som har fått så mye "navnepåvirking" at visse navn blir uaktuelle?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9747859-kallenavn-og-oppkalling/
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg føler også litt på dette med navn, og hva besteforeldrene vil at babyen skal hete. Hos oss går det ikke på oppkalling, men mer generelt. Vi kaller babyen mest for det navnet vi så å si har bestemt oss for (jente). Men moren til samboeren min sier hver gang at: "Da jeg fikk høre det var en jente, så tenkte jeg på navnet .... med en gang, og det synes jeg er det fineste!" Og så forklarer jeg at ja, det er et pent navn, men jeg kjenner alt for mange som heter det, og derfor er det ikke aktuelt. Så fortsetter diskusjonen, og hun avslutter med å si at hun nok må bruke litt tid til å venne seg til navnet vi har valgt, men så blir det kanskje fint. Det er greit det, men må hun si det hver eneste gang? Jeg begynner å bli lei, og også ganske såret av disse kommentarene.

Vi har heldigvis sluppet de negative kommentarene for navnvalget vårt.. Selvom jenta vår skal hete Stella, som jo ikke er et veldig vanlig navn, har de fleste om ikke annet latt som de har likt det.. hehe..

Som jeg kjenner begge våre familier , hadde de nok sakt ifra hvis de ikke likte det. så da regner jeg med de er fornøyd..

da jeg ble gravid, sa mamma kun en ting om navn, og det var: blir det gutt, værsåsnill ikke kall han Lukas. Hun jobber i barnehage og vet det er et veldig vanlig navn for tiden. Og det er tydeligvis et navn hun ikke liker!! hehe.. Nå hadde aldri Lukas vært et alternativ for oss, selvom jeg liker navnet. Så meninger har nok de fleste besteforeldre.

men de vet nok også at vi velger det navnet vi foreldre syntes er finest.. de valgte vårt navn.. det får være nok! ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...