Gå til innhold

Høyt symfysemål - noen andre?

Anbefalte innlegg

Jeg har vært til kontroll, og målt symfysemålet for første gang. Og det lå 1 cm over normalområdet, jeg var altså utenfor normalen. Jordmor mente jeg ikke skulle bekymre meg, og det gjør jeg forsåvidt ikke - men jeg lurer jo litt på om det er flere enn meg som har fått målt høye symfysemål? Jeg er 20 uker på vei, og hadde symfysemål på 21 cm.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9746931-h%C3%B8yt-symfysem%C3%A5l-noen-andre/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei! Ser vi har samme termin - kuult! Jeg har også høyt symfysemål. Klarer ikke helt å huske hva det var i cm sist, men det lå litt over normalområdet. Var sist hos jordmor i uke 16 og da var livmortoppen i navlehøyde, noe som visst var litt høyt.. Var visst ikke noe å bekymre seg for. Tenker også at det kan ha noe med at jeg er andregangs å gjøre ;-) Er i hvert fall gøy å ha stor mage (ehem, jeg sier kanskje ikke det samme om 10-15 uker...) :-D

Alltid litt beroligende å høre om andre som har det litt likt! Og termin samme dag, det var jo gøy!! Jordmor virket ikke bekymret, og sa det ikke betydde at jeg får en stor baby. Og det er jo litt betryggende;) Kan jo hende det vokser litt i rykk og napp også, synes det kan endre seg over natta innimellom. Kjenner lite liv ennå, men har morkaka foran - så det er vel bare å smøre seg med tålmodighet...

Jeg kommer akkurat fra jordmor. Hun reagerte også på at jeg hadde syfysemål utenfor normalen,og at livmora gikk godt over navelen . Mente dette var for tidlig.

Jeg er 20+5 i dag,og hadde mål på 21.

Lurer på hvorfor altså....

Jeg har lagt på meg nesten 10 kg... var veldig tynn før jeg ble gravid. Er ikke blitt tykk altså...bare fått en vanvittig stor og hard mage,og litt ekstra på rompe,pupper og lår...og det skal man jo ha...så er ikke for tykk....men fy som magen vokser :o)

i uke 20 lå jeg på 20 cm, er ganske stor nå - og har vært det en god stund nå... var over den grønne linjen i forrige graviditet - fikk ei jente på 4500g, 56 cm lang og 38 rundt hodet - har ikke lyst å få ei så stor jente denne gangen ;)

Hei Hormonella - synes det var litt pussig at hun reagerte på det. Min jordmor beroliget meg med at det var veldig vanlig, og at det vokser i rykk og napp. Og at skjemaet ikke er regulert på utrolig lang tid, slik at det ikke er representativt for barna som fødes i dag. Og jeg er 20+2 og hadde samme symfysemål som deg. Så jeg tror vi skal ta det helt med ro jeg!

Annonse

jeg også lå langt over "normalen". i uke 22 lå jeg på 22,5. jeg fikk besjed om at dette var helt normalt, noen bærer magen høyt oh noen lavt sa jordmor til meg! tror nok vi vokser kitt i rykk og napp og tror ikke det sier noe om stor eller liten baby (så tidlig i svangerskapet)

4.mann er på vei, og symfysemålet er høyere enn den rød streken på skjemaet vårt. Jeg ligger helt på den ytterste lysegrønne linjen......Altså på maks....

Viktigste er at man følger sin egen linje,for å se om babyen vokser som den bruker.......

Ingenting å bekymre seg for jenter. Jeg er ikke stor ellers men magen blir stor, og etter fødsel blir man nesten som før hehe....

Er det grunn til bekymring er legene så flinke, så da blir man henvist videre.

Vi får kose oss med voksende og glade mager.

Min jordmor sa også at det viktigste er at man følger sin egen kurve og utvikling, og at denne kurven er 25 år gammel - fødselsvekten har jo gått opp litt siden den tid. Jeg er 21 uker og hadde symfysemål på 22 cm. Hun sa det var helt perfekt:-)

Noen som vet hva som er ca normalt symfysemål i uke 23 / 24?

Har ikke vært på kontroll siden uke 16 og da var symfysemålet 12 cm (!) Syns det hørtes litt merkelig ut, men turnuslegen som hadde kontrollen virket heller ikke helt sikekr på hva hun gjorde, så jeg vet jo egentlig ikke om det var rett...

Er nå 23+0 uker på vei, og slik jeg selv kjenner det er toppen av livmoren nå minst 6 cm over navlen... Synes det virker som litt høyt jeg, selv om jeg egentlig ikke vet...

Håper jeg kan få ordnet ny kontroll i løpet av uken... :)

Jeg var til legen istad fikk ny sykmelding, og da målte hun symfysen. Selv målte jeg i går kveld og fikk da 23 cm, legen målte seg til 22 og jeg er 22 uker i dag. Så da er alt bra. Hadde litt høy måling i starten men i dag var det helt normalt...

Det går litt i rykk og napp og tror ikke vi må engste oss for dette.

Legen sier om noe skulle være galt.

Har hørt at symfysemålet skal være i samsvar med ukene man er i......I denne perioden iallefall..........

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...