Gå til innhold

Muskelknuter på livmor + endometriose: Positiv sykehusopplevelse :-)

Anbefalte innlegg

Dette er særlig til forfatteren av innlegget "Livmorknuter" og dere som svarte på dette:

Jeg var innlagt på dagkirurgisk på Ullevål i går for laparaskopi og fjerning av en endometriosecyste på venstre eggstokk. Laparaskopiundersøkelsen viste at jeg også har to små muskelknuter/myomer på utsiden av livmor, en på fremre og en på bakre del, ganske langt nede, samt noen mindre endometriose"flekker" i livmor. Cysten og den øvrige endometriosen ble fjernet, men gynekologen valgte å ikke gjøre noe med muskelknutene. Dette fordi disse er plassert slik at de ikke vil utgjøre noen risiko for et svangerskap, og heller ikke gir økt fare for spontanabort.

Gynekologen som opererte sa at muskelknuter er svært vanlig hos kvinner fra 30 års alder, og at risiko ved forekomst varierer med størrelse og plassering på knutene. Samtidig bekreftet hun at disse kan vokse ved svangerskap, og at man derfor får ekstra oppfølging dersom musikelknuter er påvist. For min del skal de ikke utgjøre noen fare, men siden jeg har disse i kombinasjon med lett endometriose, ba hun meg kontakte gynekologisk avdeling på Ullevål for tidlig ultralyd så snart jeg blir gravid, uavhengig av mitt forhold til fastlegen. Jeg vil også få flere ultralydundersøkelser på Ullevål underveis i svangerskapet. Dersom jeg ikke har blitt gravid innen 6 måneder, får jeg ny oppfølging.

Mitt møte med dagkirurgisk avdeling var udelt positivt, med flinke, imøtekommende og omsorgsfulle sykepleiere og leger, og med svært god opppfølging. Ser nå frem til ny og spennende prøving i tiden som kommer :-)

Fortsetter under...

Hei Krusemynte!

Tusen takk for at du deler dine erfaringer med oss! Det er så godt å høre fra andre i samme situasjon. Jeg bestemte meg nesten med en gang at jeg ihvertfall skal få ordnet med en henvisning til Ullevål når jeg leste innlegget ditt! :)

Ønsker deg lykke til og jeg kommer til å følge spent med på hvordan det går med deg!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...