Anonym bruker Skrevet 3. juli 2007 #1 Del Skrevet 3. juli 2007 har noen spørsmål som jeg tenkte jeg kansje kunne stille her inne;) 1. hva slags støtter får man som alenemor hvis man ikke går på skole? men er sykemeldt frem til termin? 2. får man mer støtte hvis man går på skolen? via lånekassen? gjelder dette via NKI(fjernundervisning)? 3. er det tøft å være alenemor? unnskyld alle rare spørsmål, men her i huset går det så dårlig nå, at jeg er redd jeg blir alene før barnet kommer... derfor jeg må spør:) håper noen kan prøve å svare meg:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9745822-lurte-p%C3%A5-noe/
ღFiskenogPrinsessa2007ღ Skrevet 3. juli 2007 #2 Del Skrevet 3. juli 2007 Hei!! Skal prøve og svare deg så godt jeg kan:) 1- Hvis du ikke har inntekt har du krav på overgangsstønad, denne blir utbetalt en gang i måneden frem til barnet 3 år (forutsetter at man ikke tjener mer enn et visst beløp i måneden), den ligger på 10300 og må skattes av. Du har også krav på dobbel barnetrygd, og bidrag fra far. Dersom du ikke har opptjent fødselspenger har du krav på engangsstønaden, denne ligger vel på rundt 33400, og kan utbetales opptil 3 mnd før fødselen. 2- Hvis du går på skole så får du støtte fra lånekassen, men dersom du får overgangsstønad (som jeg nevnte øverst) så blir denne regnes som en "inntekt", "inntekten" per år blir derfor for stor til at du får stippend fra lånekassen, alt blir gjort om til lån. 3- Foreløbig aner jeg ikke om det er tøft og være alenemor, har vel sine "fordeler" og ulemper tenker jeg;) Men jeg håper på det beste:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9745822-lurte-p%C3%A5-noe/#findComment-9747822
smil =) Skrevet 3. juli 2007 #3 Del Skrevet 3. juli 2007 Hei =) Nå fikk du et bra svar over her. Kan trøste deg med at du får relativt god økonomisk støtte av staten om du blir alene mor. Du skal være glad du bor i Norge og at vi betaler skatt, får vi veldig tilbake nå =) Selv de som ikke har jobbet noe eller bare litt får støtte av staten for å ta vare på barnet Prøv å pust ut med det økonomiske, selv om det er vannskelig, og se alle fordelene det er å få et barn =) Tenk at du skal få lov til å bli mamma =) Ja, det er tøfft i perioder, men det er faktisk mest gleder! Ring Nav og snakk med dem, de kan gi svar på din konkrete økonomiske situasjon. =) Gratulere som mamma! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9745822-lurte-p%C3%A5-noe/#findComment-9749968
Gjest Skrevet 3. juli 2007 #4 Del Skrevet 3. juli 2007 Jeg har ikke vært alenemor i mer enn ca 1 mnd, men jeg skal prøve å svare deg så godt jeg kan. 1. Hvis er aleneforsørger har du krav på OS (Overgangsstønad). Den må skattes av, men det er ikke mer enn ca 2-3 hundrelapper i mnd. OS kan gis i 3 år sammenhengende frem til det yngste barnet er 8 år. OS kan gis i 5 år, dersom du er under utdanning (dette får du mer info om på sammtalen du blir innkalt til på NAV i forbindelse med søknad om OS). 2. Du får stipend fra lånekassa om du er under utdanning i tilegg til OS (du kan tjene 33000 i året uten at OS blir redusert), NAV gir deg også pengestøtte til utdanning om du er aleneforsørger. Da får du dekket inntill 64% barnepass også. Men dette gjelder billigst mulig utdanning, Så NKI vet jeg ikke om du får støtte til. Her må du høre med NAV (hejjesidene til NAV kan være kronglete, så jeg vil anbefale deg å møte opp på ditt lokale NAV kontor, til en sammtale. 3. Det er selvfølgelig "vanskelig" og trist til tider å være alene. For meg var det værst de første dagene hjemme med babyen. Det å ikke ha noen å "dele" henne med. Men du kommer fort inn i rutiner med mating, stelling og alt det andre som skal til. Og det høres vanskeligere ut enn det er. Vi alenemødre klarer oss helt fint, og vi er sterke personligheter, som er gode rollemodeller og omsorgspersoner for barna våre. Masse masse lykke til. Håper du fikk noe ut av svarene du har fått her. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9745822-lurte-p%C3%A5-noe/#findComment-9751171
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå