Gå til innhold

Noen som kan fortelle om sine barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har han/hun ADHD eller ADD? Hvordan er barnet når d skal legge seg? Må barna som har adhd eller add alltid hyle og skrike når d skal legge seg?Eller går d an at barn med adhd/add bare har problemer med å sovne eller at de sovner med en gang omtrent? Hvor gammel er barnet ditt?Er han/hun likens hjemme som borte? Må barn med adhd/add alltid være ulydig på skolen? Hvordan er ditt barn på skolen? Er han/hun veldig pratsom hele tiden,eller bare i visse tider? Er han/hun ulydig eller er han/hun flink å høre etter? Prater han/hun rent? Disse spørsmålene her er når de ikke fikk medisin! Hva ble gjort under utredningen? Skulle barnet svare på spørsmål? Eller var d du? Hvilke spørsmål var d f.eks?Har han/hun språkvansker/snakker litt uklart? jeg aner ikke om min sønn på 10 har adhd/add.Men uoppdragen og vanskelig er han ihvertfall! jeg blir fryktelig sliten.Han hører ikke etter hva jeg og samboeren min (som ikke er hans far)sier,han er frekk mot oss og svarer oss frekt og likegyldig.d er også vanskelig å få lagt ham om kvelden.vi vil prøve å få lagt ham tidlig,halv 9,når han skal på skolen ihvertfall.får lov å være oppe til 9 nå i ferien.han nekter å legge seg da,kan stadigvekk når han er veldig sliten begynne å hyle og skrike fordi han må legge seg.men da er han veldig sliten.på skolen er jeg ikke sikker hvordan d gikk før ferien.vi flyttet hit ca 1 april.Første skoledag 1 skoledag etter påske(11.4?).han fikk sendt hjem ukesraporter og der stod d ok på alt.heldigvis! men d kan også være at han ikke hadde blitt "varm i trøya".på den forrige skolen var han veldig snill og lydig på begynnelsen.Men etter ca 2 mnd ble han gradvis verre.han hadde ekstra ressursj på skolen og på sfo.Han nektet å gjøre lekser på sfo,reiv sund bøkene og knakk blyanten sin i sinne.han kom ofte ut for slosskamper på skolen.Læreren sa hun var sikker på at han kansje kunne ha adhd.han hadde ikke konsentrasjon på skolen,greide ikke følge med.satt alltid å fingret med noe.Veldig rart jeg ikke har fått tilbakemelding om noe fra den nye læreren nå.han skal ha en ny lærer nå til høsten.Hjemme også virker han veldig ukonsentrert.Er langt vekk og hører ikke etter når vi snakker til han.han er glemsk også.jeg begynte å merke d skikkelig godt nå for et par dager siden.han var ute med venner.samboeren min er plaget av angst og han lå.jeg tenkte han skulle få litt fred og ro så jeg tok med meg datra vår på 19 mnd og gikk en tur nedi sentrum.senere da jeg var på vei hjem kom sønnen min syklendes imot oss.jeg spurte han om han så sambo da han kom hjem,om han var oppe.han husket ikke sa han.d må du da huske,sa jeg.jeg fortalte d til sambo da vi kom hjem og han stod opp.han skjønte ikke hvordan han kunne glemme at han hadde sett han.de kranglet litt også så d var rart han hadde glemt d.sønnen min hadde også skrevet tlfnr sitt til meg også i tilfelle at jeg skulle komme hjem mens han var ute igjen.sambo spurte han om d virkelig var sant at han ikke husket.sønnen min så ned,han så veldig lei seg ut,han husket ikke nei.Lav selvtillit har han også.han nekter å tro at vi alle er veldig glad i han.Et par ganger tidligere har d hendt at han sa han ville dø,at han ville ta livet sitt.og da var d pga ar han ikke fikk spille mer dataspill før han la seg! Han er VELDIG avhengig av dataspill og gameboy.Et mareritt å rive han vekk fra de spillene.Han har helt fra b.hagen vært ganske vanskelig.En gang i b.hagen la han hendene rundt halsen på ei jente og sa han ville drepe henne.Raserianfall hadde han mye av i b.hagen.B.hagetantene måtte da bære han inn på et annet rom for å roe han ned.og så lagde han pistoler av lego.og pinnene han fant var pistoler.Han snakker ikke helt perfekt rent enda heller.ikke sånn som 3 åringene altså men han sier feil ord.vanskelig å forklare.Jeg kommer ikke på noen eksempler..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

les også innlegget jeg skrev om ppt-kontoret! Der finner dere også litt mer om min sønn..

Skrevet

Så trist å lese om sønnen din. Høres ut som han sliter litt, ja. Jeg har selv en sønn på 6 1/2 år som nettopp har fått adhd-diagnosen. Han har alltid vært veldig urolig og har problemer med å konsentrere seg og huske beskjeder. Han kan være ganske utagrende hjemme og var det i barnehagen, men på skolen har han nesten ikke hatt raserianfall. Han er imidlertid like ukonsentrert og urolig i kroppen der som hjemme.

Vi og barnehagen tok i fellesskap kontakt med ppt-kontoret som observerte han og etterhvert kontaktet bup (som er tilknyttet sykehuset og de som kan sette en diagnose). I utredningen har jeg og pappaen fyllt ut masse skjemaer og blitt intervjuet om utviklingen hans fra fødsel til nå. Kontaktlæreren har også fyllt ut skjemaer. Sønnen min har blitt observert og tatt evnetester og nevropsykologiske tester, samt tester hos fysioterapeut. Det tok i alt 1 1/2 år før han fikk diagnosen så prosessen og ventetiden er ganske lang. Barn med adhd kan ha problemer med å falle til ro om kvelden, men min sønn er så aktiv om dagen at han slokner som en stein når han legger seg. Han er heller ikke veldig skravlete, men jeg vet at mange andre er det.

Jeg vet ikke om ppt-kontoret er oppe i ferien, men ring til kommunen og hør. Du kan også ta kontakt med fastlegen og be han om å henvise sønnen din direkte til bup. Jeg vil også anbefale deg en nettside der det finnes masse info om bl.a adhd og der det er et forum der du kan spørre om alt mulig; www.bokstavbarna.no. Jeg synes også boka "Kan de ikke bare ta seg sammen" er veldig bra og der du kan lese om diagnostisering av adhd, medisinering og mye annet.

Lykke til!

Skrevet

Hei Tusse.Takk for svaret! Hvordan er han språkmessig? Snakker han klart? Jeg har hørt at barn med ADHD har litt talevansker.sønnen min har en venn med adhd,han prater litt rart og barnslig på en måte.Han er 10 år.Min sønn heter Ruben,og når han vennen skal si Ruben sier han enten Duben eller Luben...Min sønn snakker ikke direkte sånn "barnslig".Men sier "feil"ord,vanskelig å forklare.Vi må stadig rette på d han sier.D heter ikke d,d heter...og så d riktige ordet.Jeg tenkte på at jeg kansje skulle ta kontakt med fastlegen.Men tror du sønnen min er helt nødt til å være med til fastlegen? Jeg vet ikke helt hva jeg skal si vis han er med..Dessuten liker han ikke at jeg nevner oppførselen hans til noen(jeg kan si :nå må du huske å høre etter nå da når du får dette..Da har jeg kjøpt noe til han).Evnetester,er d tester for å se hva han kan? Hva er nevropsykologiske tester? Hvorfor tar man tester hos fysioterapeuter?

Skrevet

Vi foreldre synes han prater litt utydelig, men ifølge en språktest er han visst helt normal der. Han mumler mye og sier f.eks belte istedenfor velte. Evnetestene går ut på å gjøre forskjellige oppgaver som f.eks å sette sammen figurer, bygge klosser og definere ulike begreper og forklare sammenhenger. Testene viser noe om evnen til å konsentrere seg og hvilket potensiale man har, men er ikke en iq-test. Nevropsykologiske tester forteller også noe om evnenivå, samt noe om konsentrasjon og hukommelse. Han har tatt tester hos fysioterapeut (nevromotoriske tester) fordi barn med adhd ofte henger etter motorisk. Min sønn er veldig klønete og faller stadig, samt velter glass og kopper stadig vekk. Sønnen din må nok være med til legen dersom formålet med timen er å få en henvisning til abup. Sønnen min ble henvist via ppt, men måtte likevel ha en time hos fastlegen for å få en formell henvisning.

Håper svarene mine er til hjelp for deg!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...