Gå til innhold

Hva hvis man bare vil ha keisersnitt fordi man vi det?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

det tror jeg ikke, koster masse penger med ett ks for staten og har man ikke en grunn for det så tror jeg ikke at du får heller. Men kan jo alltids prøve kan jo være du treffer på den rette legen. =)

Det er mange her inne som har slitt for og få ks innvilget og de fleste har veldig gode grunnlag for og få det også men som sagt du kan treffe en lege som sier ja

Du får snakke med jordmor eller lege om det, men du må iallefall kunne sette ord på HVORFOR dette er et bedre alternativ for deg. Et ks er ingen lett sak, men det vet du sikkert. Og dersom du ikke har angst for å føde, så ville jeg revurdert holdningen.

Jeg fikk innvilget det på Rikshospitalet. Førstegangsfødende, ingen spesiell angst eller andre traumer, mener enkelt og greit at keisersnitt er det beste alternativet for barnet mitt og meg. Møtte full forståelse hos jordmor og lege. Du må bare kunne sette ord på hvorfor du mener som du gjør (gjerne i et brev) og ha satt deg nøye inn i fordeler og ulemper ved vag. fødsel kontra keisersnitt, så du viser at du vet hva du går til.

Dersom du lurer på noe mer er det bare å spørre eller sende meg en PM. Lykke til :-)

Det beste for deg og barnet er en normal fødse. Hvis du ikke har angst synes jeg du skal gå for en vaginal fødsel. Jeg har hatt begge deler og er ikke i tvil om hva som var best. Det var kjærlighet ved første blikk når jeg fødte vaginalt. Jeg har MANGE venninner som sier det samme. Lytt til de som har erfaring og har prøvd det.

lykke til :o)

Annonse

Tror nok at kjærligheten til barnet ditt kommer like fort ved et KS som ved vaginal fødsel, så det trenger du ikke å bekymre deg over:)

Men det er viktig at du er klar på hvorfor du ønsker KS i en eventuell samtale med legen i alle fall, hvis det er det du mener er best for deg.

Må bare si at det blir sikkert kjærlighet ved første blik uansett om man tar KS, vanlig fødsel, hastesnitt. Tror ikke det man blir noe mer glad for å se babyen etter en vaginal fødsel. Man blir jo uansett mor og det er første gang man ser babyen uansett åssen den kommer ut!

Jo, nei. Jeg vil bare ikke gå til slike smerter, skrike, revne. Føler det bare feil for meg at jeg skal ligge der med SÅ vondt og at flere skal komme inn å titte på. Jeg tror selvfølgelig at jeg hadde klart å gjennomføre det (skal nok klare det også), men i utgangspunktet så tenker jeg at det passer fint for andre. Tror for øvrig at om noen (mange) år så kommer det til å bli fritit valg her i Norge hvordan man vil forløse babyen. KS er tross alt en operasjon som oftest går bra og er veldig trygt her. (og det samme gjelder jo vaginal fødsel)

Blir sikkert vaginal fødsel på meg, da jeg ikke orker å gå gjennom flere samtaler for å få det som jeg vil. Synes nemlig det er vankselig å sette ord på.

Og er jo klar over at det ikke er noen lett kamp. Og i tillegg så bor jeg litt utenfor Bergen, slik at sykehuset blir nok Haukeland.......

HI

Må bare komenetere dette med kjærlighet ved første blikk.

Jeg endte selv i haste ks og her kom ikke den store kjærligheten før flere dager senere. Klart det var en nydelig liten tass jeg hadde fått, det så da jeg også, men følte ikke den altoppslukende kjærligheten jeg hadde hørt så mye om.

Kunne ikke skjønne hvorfor de ble så ivrige og løp for å hente han da jeg våknet, kunne fint ha ventet lenge med å se han og hadde noen sakt at jeg ikke kunne beholde han hadde det vært greit det også.

Så neste gang håper jeg at det fungerer med vaginal fødseø for meg også, den gangen vil jeg være mer med og oppleve det jeg har hørt så mye om.

Mye kom nok av at jeg var veldig dårlig og hadde masse smerter etter ks, men tror ikke det var hele grunnen.

Er ikke noe gøy å tenke tilbake på nå iallfall.

Ang. morskjærlighet: Det er viktig å huske på at et hastekeisersnitt er noe helt annet enn et planlagt keisersnitt. Under et planlagt snitt er du kun bedøvet med spinal, så du er våken under fødselen. Nå er det også vanlig at barnet blir lagt opp på mors bryst så snart det er født, får muligheten til å amme osv.

Til HI: På Haukeland regnes verken tidligere traumatiske fødselsopplevelser, tidligere døde barn eller seksuelt misbruk som noen god grunn for keisersnitt. Dersom du ønsker keisersnitt er din eneste mulighet da å søke fødeplass på Voss.

Tror det kan være lurt for deg å lese så mye som mulig om keisersnitt og vaginalfødsel som mulig før en samtale om fødemetode, så du får tenkt nøye gjennom grunnene til at du ønsker keisersnitt. Hva som er de reele fordelene og ulempene ved det ulike forløsningsmetodene osv.

Husk at sykehuset kan komme deg i møte på de tingene du er bekymret for i forbindelse med en vaginal fødsel (Om du er redd for smerte kan de f.eks garantere epidural, om du er redd for ukjente folk inne i rommet kan du få en avtale om hvem som skal være tilstede osv) Sammen med lege, eventuelt en psykolog og jordmor kommer dere deretter fram til hva som er det beste for deg.

Ønsker deg lykke til :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...