Gå til innhold

Blir ikke kvitt trøsken! Noen gode råd? Anyone???

Anbefalte innlegg

Snuppa og jeg har fått trøske, og har gått må Mycostatin kur begge to i 8 uker nå. Men soppjævelen sitter enda!!!!

Nå er jeg skikkelig desperat her! Det er som å dra piggtråd gjennom puppen hver gang jeg skal legge henne til, jeg orker det snart ikke lenger. Har tvunget meg til dette i åtte uker og tenkt at det er snart over, men nå fikk jeg beskjed om at vi ikke kunne gå på kuren lenger. Hva kan da gjøres? Finnes det noe annet? Hva om jeg slutter å amme? Snuppa har jo likevel sopp som må behandles.

Har hatt et håp om at jeg skal klare denne ammingen da, men nå ser det mørkt ut. Dette er bare toppen av isberget, sliter med å få produksjonen opp ordentlig, snuppa vil ikke suge skikkelig og jeg har slitt med veldig dårlig søvn og stress grunnet alvorlig syk mor i tillegg til eksamen....

Orker ikke mere akkurat nå, må bli kvitt denne soppen, så jeg kan begynne å få dreisen på dette snart. Er det noen som har noen gode råd her????

På forhånd takk.

Fortsetter under...

Har ikke sopp andre steder heldigvis.

Skal prøve trikset med å sitte ute i solen med puppene ute. Ja, hvis det kommer noe sol snart da... Regner med det er like effektivt med solarium, poenget er vel å tørke dem skikkelig???

Dersom vi bare blir kvitt den hekkans soppen, så er neste punkt på lista å begynne å øke produksjonen igjen, nå har jeg sett meg nødt til å spe på med nan når det har vært for ille... Denne ammingen er noe herk, men jeg kommer ikke til å gi meg helt enda!!!!

Tusen takk for råd.

Klem fra

Jeg har desverre ikke så mye fornuftig å si her. Jeg tenkte bare å tilføye hvordan jeg fikk fjernet trøska på snuppa mi. det var ikke så ille som hos deg da, og jeg hadde det ikke på puppene. Uansett, det kan være verdt å prøve. Kjøp en babytannbørste (så liten som mulig, ikke slik til å tre på fingern). Så dypper du den i grønn farris, og børster tungen til babyen. Skrap løs soppen på en måte. Det funket fint her. Det kom ikke tilbake heller. Jeg brukte mycostatin samtidig, men hadde brukt det lenge uten hell.

Hei! Jeg ble tipset om tyttebær da jenta mi fikk trøske. Jeg fikk hele frosne bær fra nabokona, og de knuste jeg og smurte saften på trøsken. Den kom bort på en dag, og hun hadde munnen full av trøske! Dette er et rimelig tips iallefall ;-) Lykke til!

Annonse

Sopp er noe herk!!! Nå er det lenge siden vi hadde det, men jeg skal komme med de tipsene jeg husker.

Sopp trives veldig godt i melk og dør først ved 60 grader. Jeg vasket brystvortene med farris etter hver amming og lot de lufttørre før jeg smurte på mycostatin(max 8 ggr /døgn). Skiftet ammeinnlegg etter hver amming. Og brukte ikke ull-ammeinnlegg (jeg kokte alt av ull som både jeg og lillegutt brukte for å bli kvitt sopp som satt igjen i gulperester o.l) Alle andre klær (spes BH og gensere og lillegutts tøy) ble vasket ofte og på 60 grader.

Lillegutt ble smørt i munnen 4 ganger pr døgn (hver 6. time), det kan også hjelpe å ta farris på en klut e.l. og gni bort synlig belegg i munnen på babyen før du tar på mycostatin. Det kan du forsåvidt gjøre flere ganger i døgnet siden soppen av en eller annen grunn ikke liker farris.

Alle ting babyen har i munnen kan smittes med sopp, så kok alle smokker, tåteflaskesmokker og andre ting ofte for å unngå tilbakesmitte (jeg kokte 1 gang pr dag)

Vi gikk på pillekur samtidig, vil absolutt anbefale det siden du har problemer med å bli kvitt soppen. Det koster litt, men var absolutt verdt det!!! (Ring evt. en ammepoliklinikk, de vet mye om dette, fastlegen viter ofte veldig lite...)

Sengetøy vasket jeg også ganske ofte siden det kom en del gulp og melk på det.

Sopp liker vel også sukkerholdig mat, og misliker yoghurt/biola, så det er jo mulig å gjøre noe med kostholdet også.

Og til slutt, en liten god nyhet: Når vi ble kvitt soppen økte melkeproduksjonen min med en gang!

Lykke til!

Hei! Hadde det akkurat som du beskriver. Det var grusomt vondt, hadde store sprekker rundt brystvortene. Prøvde Mycostatin jeg og, men det var ikke noe særlig effektivt. Pluss at jeg fikk eksem av det. Etter å ha slitt med dette i ca. tre mnd., fikk jeg tips om FARRIS! Det virket! Prøv det! Legen min ville ikke si noe fra eller til da jeg fortalte at farris virket, han hadde aldri hørt om det før. Men leger vet ikke alt da. Nå er både jeg og datteren min helt bra igjen. Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...