Gå til innhold

Heeelt utenom tema, men; kirsebær vs moreller?! ..sauen..? :)

Anbefalte innlegg

..hvordan ser jeg forskjell på et kirsebærtre og et morelltre?!

Og så ser jeg at det finnes både mørke og lyse moreller..

Hvordan ser jeg forskjell på lyse moreller og kirsebær?!

Har en liten diskusjon i heimen her! Thi-hi!

Hjelp meg -Sauen eller noen med peil! :P

På forhånd tusen takk!

Fortsetter under...

Å se forskjell på et kirsebærtre og et morelltre er ganske så umulig, siden du ikke ser forskjell på det, men på sortene.

Lyse moreller ER kirsebær, men EGENTLIG ble kirsebær kalt surkirsebær og moreller kalt søtkirsebær. Moreller har også hatt en liten periode hvor det betydde surkirsebær. så det er egentlig ikke så mange som er sikker på hva som er hva... hehe...

Men nå for tiden gjelder jo regelen kirsebær = surkirsebær og moreller = søtkirsebær.

Eneste forskjell på kirsebær og moreller er farge og smak. ellers er det samme greien. men det finnes jo mange forskjellige sorter kirsebær og moreller da, og sortsforskjellene kan man se på bladverk, forgreining, vekst og hvilke krav man setter

ok, ble veldig rotete dette her! prøver igjen jeg...

Kirsebær = sure bær, som oftest røde på fargen. (Tidligere kallt surkirsebær. har hatt en periode hvor det ble kallt moreller)

Moreller = søtkirsebær . finnes både lyse og mørke. man skiller lyse moreller fra surkirsebær på smaken. moreller er søte på smaken.

det er vanskelig å skille et morelltre fra et kirsebærtre, da de begge er samme slekt og art, men det er forskjellige SORTER:

Hvis man ser på et menneske vil det bli slik som dette:

Slekt: Homo (ligner på...)

Art: Sapiens (apene...)

= slekt + art: Homo sapiens (ligner apen)

Sort: Ola nordmann.

Si at kirsebær er Ola nordmann og moreller er hans bror Tord nordmann.

Likhetstrekkene deres sammenlignet med f.eks en elefant er veldig stor på slekt og art - man skiller dem på SORTEN.

You see?

surkirsebær har også generellt mer fargestoff i fruktkjøttet enn hva søtkirsebær har. dersom man tar på fruktkjøttet på et surkirsebær blir man knall rød. det blir man ikke med søtkirsebær.

Men det botaniske skillet mellom sur - og søtkirsebær går på forhold mellom stivelse og sukker. etter en viss modningsprossess må frukten ha en stivelsesprosent på mindre enn så og så mye for å kunne kalles søtkirsebær. høyere stivelsesprosent definerer frukten til et surkirsebær.

sånn da tror jeg alt er forklart =)

lykke til på slang!

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...