Gå til innhold

barselpermisjon og vikariat - noen som vet?

Anbefalte innlegg

Jeg jobber i ett vikariat som går ut dette året. I september venter jeg barn, og jeg har derfor begynt å planlegge permisjonen. Nå er det jo sånn at pappaen har krav på 6 uker permisjon. De fleste tar 2 uker i forbindelse med fødselen, og de siste fire ukene på slutten av permisjonstiden. Mødrene velger som regel å ta ut ferie disse fire ukene, eller jobbe. Nå har jeg per i dag ingen jobb å gå tilbake til, så det jeg lurer på er om jeg har krav på arbeidsledighetstrygd når far tar ut permisjon, eller bør vi belage oss på 6 uker med en inntekt? Er det noen som vet og som tar seg tid til å svare blir jeg veldig glad.

Fortsetter under...

Kan ikke se noen grunn til at du ikke skulle ha rett til arbeidsledighetstrygd i disse ukene.

Far har for øvrig rett til 2 ukers omsorgspermisjon etter fødsel. Denne er i utgangspunktet ulønnet, men mange arbeidsgivere betaler lønn for disse ukene alikevel. De 6 ukene som utgjør fedrekvoten kommer i tillegg og kan tas når som helst etter de 6 første ukene.

Når far starter permisjonen, tar du kontakt med Aetat, ring gjerne et par uker før og avtal tid. Du har krav på arbeidsledighetstrygd, og de skal ha litt info om lønn og slikt. Alle har karensdager uten ledighetstrygd, men dette er snakk om 5-8 dager. Forandres stadig dette.

Altså, du trenger ikke å ta ferie eller jobbe i fars seks uker:

"Fedrekvote

Dersom både mor og far har rett til foreldrepenger og mor

har arbeidet minst 50 prosent i opptjeningstiden skal far

ha minst seks uker med foreldrepenger (fedrekvoten).

Fedrekvoten er fleksibel og kan tas ut som enkeltdager eller

sammenhengende. Oppdeling av fedrekvoten forutsetter

avtale med arbeidsgiver. Foreldrene kan være hjemme

samtidig når fedrekvoten avvikles. Fedrekvoten kan imidlertid

ikke tas ut de første seks ukene etter fødselen."

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...