Gå til innhold

ang full pumping...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et lite spørsmål til ammehjelpere. Vist noen ikke får til å amme anbefaler dere dem til å full pumpe seg så lenge de klarer det, eller anbefaler dere dem til å gå over til morsmelk erstatning? Grunnen til at jeg spør om dette er fordi jeg og flere jeg kjenner har forsøkt dette og vi har alle fått negative opplevelser ut fra det. Ingen av oss kommer til å gjøre det igjen. de jeg har snakket med sier at den dårlige samvittigheten de har fordi de ikke kan amme blir enda verre ved at en ved full pumping få mindre tid barnet. Jeg har også hørt at sjangsene for å få bryst betennelse er mye større når en bare pumper da en ikke får tømt brystet tilstrekkelig.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ammehjelpere skal kun gi råd om amming/pumping, så vi kan ikke råde dere til noen ting som helst. En ting er sikkert - all heder og ære til fullpumpere - de har jeg stor respekt for! Mm har jo fordeler som mme ikke har, men det blir jo en oppveiing og en vurdering dere selv må ta. Synd du opplever det som et press - men med bakgrunn i at ammehjelpere ikke skal gi råd om tillegg, blir det jo til at vi gir råd om det vi kan, og dessverre kan vår entusiasme for amming oppleves som press - selv om det ikke er ment sånn! Nå skal det sies at jeg har også hørt de gode historiene om fullpumpere som faktisk er glad de gjorde det - selv om det var et ekstra jobb.

Skrevet

Er ikke ammehjelper, så jeg kan svare ;)

Jeg fullpumpet til sønnen min ifjor i 5 mndr, han hadde ligget to mndr på sykehus og klarte bare å ta flaske. Jeg hadde mer enn nok melk og fikk godt til pumpingen. Registrerte meg som morsmelkgiver, og dobbeltpumpet effektivt og greit med bra elektrisk pumpe fra morsmelksentralen. Tenkte jeg kunne bidra litt til de premature her i landet med noen dråper når jeg først pumpet.

For meg var det en veldig positiv opplevelse å pumpe, følte det var verdt det, og det var et bevisst valg jeg tok. Det var mitt første barn, så dobbeltarbeidet gikk ikke utover andre barn, nå som jeg har to, ser jeg ganske tydelig at jeg nok ikke ville hatt kapasitet til det.

Jeg fikk ikke brystbetennelse ifjor, det har jeg derimot hatt nå, med vanlig amming.

I tillegg RANT kiloene av, så jeg var nede i normalvekt før jeg ble gravid igjen etter noen måneder, var jo kjekt det også.

Så min konkl er at for oss var det supert, men har FULL respekt for at andre kjører på med mme. Må bli opp til hver enkelt.

Skrevet

jeg holder på å prøve å øke melke prod med fullpumping phu for et slit. har ikke så mye mm til lille skatten, men han får ca halvt om halvt til hvert måltid av mm og mme. er bare glad han får litt mm i hele tatt jeg, men vi får se hvor lenge helsa holder til å fortsette for dette er slitsomt ja.

Skrevet

hei,

jeg er ikke ammehjelper,

men har gått over til fullpumping nå.

jeg er heldig på den måten at jeg foreløpig kan pumpe tre ganger om dagen, og det holder (pumper store mengder færre ganger, lissom)

Dermed bruker jeg ikke sååå lang tid på det som går utover jentungen.. faktisk så kombinerer jeg gjerne me då lese litt, ta en matbit, etc, da føler jeg ikke at tiden er bortkastet..

gir jenta mi mat og legger henne, så sover hun mens jeg pumper.

bruker elektrisk pumpe hjemme, og er vi på tur, pumper jeg gjerne i bilen! (mannen min kjører) da med avent håndpumpe.

Foreløpig funker det greit. Blir jo litt ekstra med sterilisering osv, men det blir det jo med flaskebarn uansett, så å sterilisere de pumpene i tillegg er ikke mye ekstrajobb..

jeg sliter enda litt med dårlig samvittighet pga mye "ammepress" men ingen ammehjelpere eller barnepleiere klarte å hjelpe meg og jenta mi så vi fikk det til (elendig sugeteknikk) så da annser jeg dette som beste alternativet.

så får vi se hvor lenge melka holder!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...