Gå til innhold

Når har man rett på støtte - eksamener og sånt :\

Lotta med novembergutt

Anbefalte innlegg

Dette her er så forvirrende - og hver gang jeg skal prøve å formulere det jeg faktisk lurer på, så stokker alle tankene seg, også har jeg glemt hvordan jeg i første omgang tenkte. Men jeg må prøve igjen;

Jeg er student - har ett år igjen nå, altså ferdig våren 08.

Vi skal begynne å prøve denne høsten her, og forhåpentligvis klarer vi det raskt, slik at terminen faller på sommeren. Da skal vel ting egentlig gå greit for seg, eneste "problemet" da er at jeg MÅ ta mer enn 60 stp forstkommende skoleår, mens jeg forhåpentligvis går gravid. Må derfor krysse fingre og tær for at jeg er såpass frisk og i god form at jeg klarer det - ellers har jeg ikke rett på støtte det året jeg skal gå hjemme med baby:(

Men her kommer det jeg lurer på:

Dersom det ikke klaffer med en gang - men slik at terminen faller sent på høsten 08. Hva gjør jeg da? Og hvilken rett har jeg med tanke på lånekassa da?

Jeg skal jo melde meg opp til et nytt fag høsten 08, for å få rett på fødselstipend. Men er det greit om jeg ikke tar de eksamenene da? Så vidt jeg har skjønt så går dette greit så lenge terminen faller før jule-eksamenene? Men hva om terminen faller etter?

Dette er så forvirrende, og jeg klarer heller ikke helt å formulere hva jeg egentlig lurer på. Det beste er kanskje å høre fra noen som har vært i samme situasjon - hvordan løste dere det?

Fortsetter under...

Sånn som jeg forsto deg, så stemmer nok det, at hvis du får termin før høstsemesteret er ferdig, trenger du ikke ta eksamen til høsten. Men hvis du får termin etter jul, må du ta eksamen til høsten også, ellers har du ikke oppfylt kravene om å være student siste 6 mnd før fødsel.

Men dette vil du jo vite i god tid, lenge før høstsemesteret!

Og hvis du ikke klarer å ta eksamenene fordi du er dårlig har du jo rett på sykestipend, gitt at du har sykemelding.

Lykke til med planlegging og prøving!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...