Gå til innhold

Tilbake fra kontroll på sjukhuset.

nicco

Anbefalte innlegg

Pga mine plager så har lege og jordmor prøvd å få sjukhuset til å ta kontroller på meg. Var der sist for 5 uker siden, og da hadde barnet det fint, og de var egentlig ikke så opptatt av hvordan jeg hadde det. Legen min skrev et følgebrev til kontrollen i dag, hvor han påpekte min helsetilstand, og ba om en vurdering i forhold til igangsetting før termin.

I dag fikk jeg selvfølgelig en annen lege enn sist, en som pratet og forsto litt bedre norsk, så det var ikke noe problem. Når jeg kommer inn på krykker, så sier hun:"Vondt i bekkenet?" Allerede da forsto jeg at denne dama ike har giddet å se på papirene mine. Så var det til å forklare, da. Hun fulgte i alle fall med når jeg forklarte, og sa at de helst ikke vil sette igang, og det forstår jeg. Jeg uttrykte bekymring fordi jeg nå har begynt å blø når jeg kaster opp, men hun mente det var bare irritasjon i spiserøret. Ja, nettopp, det er liksom det som er problemet!! Lurte på om jeg fikk i meg mat og drikke, og det gjør jeg jo, men vekta går nedover. Jeg har lagt på meg 8 kg, noe som var nok i følge legen.

Hun mente jeg kunne komme inn over termin igjen, og da evnentuelt bli vurdert i forhold til igangsetting, men det nektet jeg på. OK, så fikk hun ta en ul og se på barnet. Sist ble vekstavviket +22%, før det 20%. Hun målte i dag mer nøyaktig enn de andre(hode, mage og lårbein, mot kun hode på de andre). Mini var veldig aktiv, nok fostervann, og jeg kunne få det skriftlig at det var en gutt!! Vekstavviket ble nå målt til+10%! Det har altså gått ned 12% på 5 uker. De skylder selvfølgelig på hverandre, at de andre ikke har vært nøyaktige nok, men hun ble litt mer bekymret, og ga meg tvert en time om 2 uker. Plutselig så måtte jeg bare ringe om jeg ble verre, og hun håpet at de ikke ville sette meg igang før uke 38.

Mini ble i dag estimert til 2750 gram.

Alt i alt så får jeg si jeg er fornøyd med kontrolen. Fikk i alle fall en plan for videre oppfølging og blir jeg mye verre så skal de gjøre noe. Har ikke så lyst til å bli så mye verre, men er selvfølgelig opptatt av at mini har det bra, det er det viktigste.

Fortsetter under...

Hei Nicco,

Takk for oppdatering.

Ja det viktigeste er jo att barnet har det bra, men kan man ikke gjöre noe med ditt spiserörproblem? Hvis du bör når du kaster opp er vel det litt mer enn irritasjon!! Jeg håper du får komme til den samme dama neste gang, så du ikke trenger å dra hele historien en gang til. Jeg visste ikke at du hadde krykker og bekkenplager også, synes du er kjempedyktig som klarer allt, stor familie og graviditeten. Men familie og barn er det som betyr og er vert mest.

Klem

Godt å høyra du er nøgd med kontrollen. Greit å vita kva som skal skje framover.....

Du skriv at mini er det viktigaste....at han har det bra....tenk ein gut =) men eg skulle ynskje du hadde det bra og eg....du er viktig du og veit du....for både mini og resten av gjenge din.

Ha ein flott dag

Hei nicco!

til tross for at dama ikke hadde lest papirene dine, synes jeg at dette var en drastisk forbedring fra tidligere, iallefall!

Du har iallefall en åpen linje til sykehuset, og det virket jo som at hun til slutt tok deg på alvor. Håper at du slipper noe dramatikk og at du kunne få deg noen rolige dager frem mot termin. Du har vel ikke så lenge igjen?

Lykke til fremover.

Jeg har 6 uker igjen til termin i dag.....men siden jeg alltid har gått over termin, så må jeg nok regne med det nå også. Har egentlig ikke problemer med det, blir egentlig ikke utålmodig, mere spent. Men nå ser jo ting litt anneldes ut denne gangen da, i og med at jeg er dårlig. Vet jo at det beste er at fødselen starter av seg selv. Problemet er bare om jeg da er så dårlig at jeg ikke klarer å gjennomføre en fødsel. Har jo gjort det før, og vet at det ikke bare er å slenge seg på senga og så går ting av seg selv. Det er hardt arbeid. Det er det jo selvfølgelig om jeg blir igangsatt også, men kanskje jeg kan bli igangsatt før jeg blir SÅ dårlig.....

Jeg har ikke bekkenplager! Det er fremdeles prolapsen i ryggen som plager meg, og det er derfor jeg går på krykker. Sist var jeg plaget med bekkenet, men nå kjenner jeg ingenting. Det er heldigvis noen lyspunkter..noen ting jeg ikke har fått. Jeg sover også ganske bra, og først nå siste uka har jeg begynt å måtte opp om natta for dobesøk. Så egentlig er det nå kun prolapsen og spiserøret som plager meg. Kaster opp annenhver dag, og det er vondt når det står på. men det går fort over. Rart hva en venner seg til etter hvert.

Nå fremover får jeg prøve å fokusere på alt det positive, kjenne på mini i magen og kose meg med det. Så får vi ta en dag om gangen.

Ja, det er viktig at jeg også har det bra, men det virker ikke som det er fokus på sjukhuset. Følte jeg nådde frem i dag, men det var nok kun pga mindre vekst at jeg fikk time igjen om to uker. Tror ikke en kommer langt med å be pent, men det er ikke min stil å sette meg ned å grine heller. Men blir det for ille så får jeg ta alle midler i bruk.

Annonse

Kjære deg, jeg syens virkelig du må stå på langt mer enn nødvendig for å få den oppfølging du har krav på. Det høres ut som de avviser dine bekymringer uten hverken å lytte eller sjekke om du har rett. Uf, det må være både ubehagelig og slitsomt. Tenk om du hadde vært førstegangsfødene - da hadde du gjerne ikke erfaringen til å stole på deg selv. Jeg blir veldig bekymret når jeg leser slik. Hva ble det av å lytte til pasienten og ikke minst ta mors bekymringer alvorlig? jeg håper inderligt for deg at dette går bra fremover; at du slipper fler plager og at minstemann kommer til verden på en god måte.

Du er knalltøff! Kanskje det er det som gjør at du ikke blir tatt på alvor. Folk flest klager mer og er veldig bekymrete når de får smerter. Du har masse erfaring gjennom alt du har vært igjennom, og vet at det ikke hjelper å okke og stønne. Men da forstår ikke alltid helsepersonellet hva du strever med. Det er som med visse andre, -de må ofte ha det inn med teskje, både en og ørti ganger!

Godt å høre at du får bedre oppfølging. Trasig at du må slite med rygg og hals uten å få hjelp for det! Lykke til videre. Tenker ofte på deg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...