Gå til innhold

Det er ikke lett med oppkalling!

Anbefalte innlegg

Jeg synes det er veldig koselig med folk som kaller opp barna sine etter besteforeldre, oldeforeldre osv. Det kan ha noe med at det ligger i slekta for vi er fra gård så da har det alltid vært gjort sånn. Jeg tenkte alltid at jeg skulle finne meg en mann med noen "fine" oppkallingsnavn men problemet er at bare 1 navn går igjen på begge sider.

Min farfar og morfar heter Gunnar, og samboeres morfar heter Gunnar mens hans farfar heter Arne. Kan man virkelig kalle en unge Gunnar? Synes det passer når man blir eldre, men egentlig ikek på en liten baby. Hva synes dere?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9738464-det-er-ikke-lett-med-oppkalling/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min bror på 18 er oppkalt etter farfar og heter Tor Gunnar. Han er ikke spesielt glad i navnet sitt, ville nok helst hett Thomas, Kristian e.l. Men han har aldri hatt problemer med navnet. Og det er hyggelig for alle å minnes vår kjære farfar på den måten - gjennom han. Jeg tror også at Gunnar er et navn som kommer tilbake om noen år - sånn er det med alle navn som har vært borte en stund.

Annonse

Klart barnet kan hete Gunnar! Det er flott navn, som kler både voksne menn og små gutter:-)

Ser at det er en hel del barn for tida som får sukkersøte navn som kanskje ikke er like artige når man blir voksen.... Og bayby er man jo kun en kort kort periode av livet ;-)

Hmm, helt ærlig ville jeg absolutt ikke kalt gutten min Gunnar...

Liker ikke slike navn i det hele tatt, og iallefall ikke på en liten gutt...

MEN, det viktigste er at du/dere er fortrolige med navnet, og dere må ikke kalle gutten Gunnar om dere innerst inne ikke liker navnet...

Tenk dere nøye om, oppkalling er ikke viktigst mener nå jeg...

Selvfølgelig kan dere kalle barnet Gunnar! Gunnar er da et helt vanlig, godt og greit navn. Stødig og solid.

Jeg mener også at det er veldig viktig å huske på at babyen er baby kun en veldig kort tid av livet, barne- og ungdomstiden er også kort, det er voksenlivet som er lengst (statistisk og heldigvis!). Og da skal man huske på at et navn, det bærer man med seg hele livet, og som voksen er det kanskje like greit å ha et "vanlig" og stødig navn, som å ha et sukkersøtt navn som mamma synes passa så innmari godt til den bittelille søte babyen. :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...